تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء

دیگر اخبار
برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی

برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی

تعارضی بین علوم وجود ندارد/ تبیین بایسته های رسیدن به فضای آزاد علمی در حوزه ها

تعارضی بین علوم وجود ندارد/ تبیین بایسته های رسیدن به فضای آزاد علمی در حوزه ها

آغاز دروس تفسیر و خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آغاز دروس تفسیر و خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

گزارش تصویری: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی اسراء قم

گزارش تصویری: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی اسراء قم

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 19889543
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی ‌جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا مراسم بزرگداشتی از سوی مجمع عالی حکمت شعبه شیراز در این شهر برگزار شد. حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی صدرالمتالهین پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا،  آئین بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه، حکیم صدر المتالهین، فیلسوف شهیر قرن دهم هجری قمری، با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان، در زادگاهش شهر شیراز  برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی در این همایش در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علمی صدرالمتالهین پرداخت و بیان داشت: بزرگی ملاصدرا به بزرگی اندیشه او بود زیرا او خودِ اندیشه بود. چون عدّه ای اندیشه دارند امّا عدّه ای چون خود اندیشه اند و اندیشه همه هویّت آنان را ساخته است لذا به میزان اندیشه خود بزرگ و عظیم اند. تفاوت و امتیاز این دو را می توان از اینجا شناخت که یک سخن را نمی گویند و رها کنند بلکه تا نهایت با این سخن هستند بلغ ما بلغ و برای آن سر و دست و خانمان را نثار می­کنند و این همان عشق و شیدایی نسبت به یک حقیقت است.

وی ادامه داد: صدرالمتالّهین یک کاروان از علم بود یعنی با تحفّظ بر هر علم به لحاظ موضوع و روش و هدف، بدون آنکه از هر علمی کمترین کاهشی داشته باشد و یا علمی را بجای علم دیگر بکشاند و یا بنشاند چون همه این علوم را در راستای یکدیگر دانسته و اختلاف علمی را به خلفه و تدارک هر علمی نسبت به علم دیگر دانسته و همه را در یک مسیر راه اندازی کرده و سعی بر رد تخالف و پذیرش اختلاف ممدوح نهاده و به مثابه واقعیّت خارجی که برغم اختلاف هیچگونه تخالف و تنازعی در بین نباشد، اقدام کرده است. این نگاه و بینش تنها از کسانی امکان دارد که از عین به علم می­آیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ملاصدرا هیچ محدودیتی برای علم قائل نشد، تصریح داشت: صدرالمتألهین بر اساس همین جایگاه وجودی که یافته بود بر فراز تاریخ و جغرافیا قرار گرفت و زمان و مکان را در ساحت این اندیشه در نوردید و از آنجا که علم جوانه زد سخن را آغاز کرد وهیچ محدوده ای برای علم قائل نشد و از اقدمین و نیاکان علم آغاز نمود و همه آنچه برآن نام علم می­نهیم را در حوزه اندیشه فراجناحی خود در گرفت و جریانهای فکری چپ و راست و اشراقی و مشائی و کلامی و طبیعی را در قلمرو اندیشه خود همراه ساخت و از بعضی به لحاظ ثبوت بهره برد همانند افلاطون و ارسطو و از برخی دیگر به لحاظ اثبات سود جست همانند فخر رازی، غزالی و نظائر آنان حتی از ره آورد های اسفار علمی رقیب بهره جست و هیچ جریان علمی و حتی هیچ شخصی را که اثر علمی داشت از قلم نینداخت و اثباتاً و یا نفیاً درباره او اظهار نظر نمود.

وی از جمله امتیازات بزرگ ملاصدرا را بها دادن به حرکتهای علمی عالمان مختلف دانست و بیان داشت: از جمله امتیازات بزرگ ملاصدرا و حکمتش که حقّاً متعالی است همراه کردن کاروان علم و یکرنگ نمودن آن است، بهره مندی از توانمندیهای هر علمی و به کار کشیدن معنا، عبارت و حتی الفاظ و بها دادن به حرکتهای علمی عالمان اگر چه در جبهه دیگری باشد و نظراتش مورد پذیرش نباشد، تمجید عالمانه از عالمان و بیان ضعف و نارسائی علمی و مبنائی هر علمی شیوه و مهج بیانی اوست. این نقطه قوّت و مهارت یک عالم و فرزانه است که از همه توانائی و قوّت علمی خواه در جهت ثبوت و خواه در جهت اثبات بهره برده است.

حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی جوادی آملی تاکید داشت: صدرالمتألهین تنها به زبان عقل باور داشت و در حوزه اندیشه اش صرفاً از شیوه برهان و استدلال بهره می­جست و هیچ گاه از منطق عقل زبان برهان یا فراتر و یا فروتر نگذاشت. امّا پهن کردن سفره عقل و همه دانشهای فرادستی و فرودستی را در کنار آن سفره نشاندن، از هنر فوق العاده این هنرمند عرصه حکمت است.