تیتر اخبار | < بایگانی
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي:
نگاهي به انديشه هاي قرآني آيت الله هاشمي رفسنجاني
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه...
مراحل تولید علم از منظر اندیشه اسلامی!
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان اشتتند:
تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم
با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
نشست علمی «فلسفه و زندگی» در دانشگاه قم برگزار شد

دیگر اخبار
حوزه آثار علمی جهانی نیز تولید کند/حوزه بدون استقلال نمی تواند آثار شایسته تولید کند

حوزه آثار علمی جهانی نیز تولید کند/حوزه بدون استقلال نمی تواند آثار شایسته تولید کند

مشکل جامعه را حلّ کردن، رونق دادن به تولید و فقرزدایی، امور مربوط به آخرت انسان و کاری مانا و پایدار است

مشکل جامعه را حلّ کردن، رونق دادن به تولید و فقرزدایی، امور مربوط به آخرت انسان و کاری مانا و پایدار است

جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است

جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد

جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد

انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود

انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود

نمایشگر دسته ای مطالب
شناسه : 20519027
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با موضوع اهمیت علم اخلاق در ابعاد مختلف، اظهار داشتند: مسئله اخلاق برای ما از مهم‌ترین مسائل زندگی است، چراکه ارتباطی بین اخلاق و عقاید هست، ارتباطی بین اخلاق و احكام هست و پیوندی هم بین اخلاق و حقوق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با موضوع اهمیت علم اخلاق در ابعاد مختلف، اظهار داشتند: مسئله اخلاق برای ما از مهم‌ترین مسائل زندگی است، چراکه  ارتباطی بین اخلاق و عقاید هست، ارتباطی بین اخلاق و احكام هست و پیوندی هم بین اخلاق و حقوق وجود دارد. رابطه‌ای كه بین اخلاق و عقاید هست آن است كه باعث رسوخ عقیده می‌شود و عقیده را علمِ برهانی می‌سازد؛ ولی ثبات، دوام، رسوخ و عامل استقامت آن اخلاق است. رابطه‌ای كه بین اخلاق و احكام است، این است كه مهم‌ترین ضامن اجرایی احكام الهی همان مَلكات نفسانی و اخلاقیات است.

معظم له اذعان داشتند: رابطه‌ای كه بین اخلاق و حقوق است، این است كه نقص حقوق را اخلاق تكمیل می‌كند، عیب حقوق را اخلاق تصحیح می‌كند؛ در بسیاری از موارد حقوق كم می‌آورد، حقوق با عدالت سامان می‌پذیرد؛ ولی اخلاق با بالاتر از عدالت كه احسان است سامان می‌یابد. در سوره مباركه دارد اگر كسی به شما بدی كرد، شما معادل آن می‌توانید بدی كنید: ﴿فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ﴾؛اما فرمود: ﴿وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرینَ﴾؛ اگر كسی نسبت به ما بد كرد، ما همان بدی را به بدی پاسخ دهیم همواره این «نِقار» و كدورت هست؛ ولی اگر به جای آن گذشت كنیم كه فرمود: ﴿وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرینَ﴾، این مشكل و كمبود را آن اخلاق حل می‌كند.

ایشان ادامه دادند: عدل در بسیاری از موارد كم می‌آورد، احسان را كه بالاتر از عدل است ذات اقدس الهی مقرّر كرد تا هر جا كه حقوق نقصی دارد، آن نقص را اخلاق تكمیل كند و هر جا عیبی دارد، آن عیب را اخلاق تصحیح كند؛ لذا در سوره مباركه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾، یك؛ ﴿وَ الْإِحْسانِ﴾ كه بالاتر از عدل است، دو؛ ﴿وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و مانند آن. بنابراین اخلاق هم در تثبیت عقاید سهم تعیین‌كننده دارد، هم ضامن اجرای احكام شرعی است و هم متمّم و مكمّل حقوق است. این اخلاق وقتی جامهٴ عمل در بر كرد فضایل فراوانی را به همراه دارد.

منبع: سلسله برنامه شمیم رحمت جلسه 27