تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد

دیگر اخبار
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

عقل می‌تواند «علی الله» احتجاج کند/ عقل در قبال نقل است، نه در قبال شرع

عقل می‌تواند «علی الله» احتجاج کند/ عقل در قبال نقل است، نه در قبال شرع

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

اختلاف، بیماری بدخیمی است که ثمری جز ویرانی برای جامعه ندارد

اختلاف، بیماری بدخیمی است که ثمری جز ویرانی برای جامعه ندارد

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نمایشگر دسته ای مطالب
شناسه : 14900392
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

ایشان ادامه دادند: خداوند همچنین در خلال مسئله طلاق، جریان تقوا را که یک رکن اساسی زندگی است مکرر بیان می‌کند، تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد. یک وقت انسان، اشتباهی مرتکب می شود، خدا شاید از او بگذرد، ولی یک وقت است انسان، عالماً و عامداً از مسیر مستقیم الهی بیرون می‌آید در اینجا خدا او را به حال خود رها می کند؛ این «وَ لَا تَكِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا» همین است. اگر خدای ناکرده کسی به جایی رسید که خدا او را به حال خودش رها کرد، دیگر او از چه راهی می‌تواند زندگی‌اش را تأمین کند؟ چون تمام کارهای خدا ﴿عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است؛ برای همین است که هیچ انسان باتقوایی در کار خود نمی‌ماند، این وعده الهی است: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾، اگر کسی در مسائل زندگی و خانوادگی خود در مسیر تقوا و در مسیر دین باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست.

معظم له تاکید داشتند: رفاه غیر از تجمل‌گرایی، تکاثر و ثروت‌اندوزی و امثال ذلک است، اینها نوعی بلاست، از سوی دیگر لازم نیست زاهدانه هم زندگی کنیم، ما می‌خواهیم خوب زندگی کنیم؛ یعنی بی‌غصه زندگی کنیم، بدون درد زندگی کنیم، بدون اختلاف زندگی کنیم. خداوند این راه را فرمود راه خوبی است. اگر در این مسیر باشید هم خانواده، هم جامعه و هم نظام تأمین است، برای همین است که اصرار ائمه این است که با یکدیگر تزاوُر کنید، ادب داشته باشید، به یکدیگر احترام بگذارید و محبت داشته باشید. ما جدّاً باید از تکاثر که عیاشی، تجمل‌گرایی و زراندوزی  است بپرهیزیم و به استقبال کوثر برویم تا راحت زندگی کنیم، فرمود تا وقتی در این راه باشید راحت هستید؛ برای همین است که می‌بینید خداوند هر حکم فقهی را که ذکر می‌کند تقوا را در کنارش ذکر می‌کند.

منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/14