تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی

دیگر اخبار
عظمت علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

عظمت علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

علم، عقل و عدل زینت انسان است/ جامعه اسلامی جامعه‌ای است که روی پای خودش بایستد

علم، عقل و عدل زینت انسان است/ جامعه اسلامی جامعه‌ای است که روی پای خودش بایستد

عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند/ در حوزه ی مهدویت باید بیش از پیش به علم کلام توجه شود

عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند/ در حوزه ی مهدویت باید بیش از پیش به علم کلام توجه شود

اگر با داشتن سرمایه هایی چون قرآن و عترت، نتوانیم کشور را آباد کنیم، حقیقتاً مسئولیم/هرگز در حفظ بیت المال از خود رفع مسئولیت نکنیم

اگر با داشتن سرمایه هایی چون قرآن و عترت، نتوانیم کشور را آباد کنیم، حقیقتاً مسئولیم/هرگز در حفظ بیت المال از خود رفع مسئولیت نکنیم

موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم

موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم

بداخلاقی و غارتگری فرهنگی، غده بدخیم جهان کنونی است

بداخلاقی و غارتگری فرهنگی، غده بدخیم جهان کنونی است

نمایشگر دسته ای مطالب
شناسه : 16935439
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی اسراء به مناسبت سی امین سالگرد ابلاغ پیام توحیدی امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی توسط حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به بیان ویژگی های خاص و جنبه های مختلف این پیام تاریخی پرداخت.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در تاریخ 13 دی 1367 نامه معروف و تاریخی امام خمینی (ره) خطاب به گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز از اتکاء به غرب انتشار یافت. این نامه توسط هیئتی عالی رتبه که در رأس آن، یک عالم دینی آگاه به مسائل سیاسی و مذهبی یعنی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی قرار داشت، به گورباچف ابلاغ و برای وی تبیین و تشریح گردید.
به مناسبت سی امین سالگرد پیام تاریخی امام، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی اسراء، به بیان ویژگی های خاص و جنبه های مختلف این پیام تاریخی پرداخته است که در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم؛

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این گفتگو بیان داشت: یکی از جلوه‌ها و شئون انقلاب شکوهمند اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همین پیامی است که به عنوان پیام توحید از امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) به سمت بلوک شرق یعنی اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی سابق ارسال شد. چون این انقلاب و نظام برخواسته از آن، از جریان رسالت، نبوت، ولایت و امامت نشأت گرفته است، آهنگ و قصدی که برای این انقلاب و نظام هست نیز از آنجا برمی‌خیزد.

وی ادامه داد: امام (رضوان الله تعالی علیه) از باب «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»؛ نظام اسلامی را براساس اندیشه‌های الهی و خواست مردمی به صورت جمهوری اسلامی بر پا کردند، سپس هم از جایگاه فقیهی الهی که به عنوان مرجع دینی بود و هم از آن جهت که مورد انتخاب و نظر قاطبه امت اسلام بود این جایگاه را برای اداره نظام و جامعه اسلامی عهده‌دار شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چون نظام اسلامی یک پایگاهی است برای حقایق توحیدی و معارف الهی، اولین گام بزرگ و نخستین جریان عمده را امام(رضوان الله تعالی علیه) در باب نجات فلسطین و پایگاه عظیم جهان اسلام که قدس عزیز است، برداشتند و از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فلسطین و همچنین جامعه اسلامی را که در آن سرزمین زیست می‌کنند را به وحدت دعوت کردند و به پیروزی و فتح نهایی وعده دادند و این موفقیت بزرگ که امروز جامعه فلسطین و ملت مسلمان فلسطین دارد مرهون این دیدگاه و بینش توحیدی بود که امام (رضوان الله تعالی علیه) پایه گذاری کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ادامه داد: حرکت بزرگ و عظیم بعدی که در دوران امام راحل اتفاق افتاد و یک اعجاب و شگفتی فوق‌العاده‌ای را هم به همراه داشت، آن پیامی بود که امام(رضوان الله تعالی علیه) برای بلوک شرق که نیمی از کره زمین را در آن روزگار تحت سلطه خود داشتند و اندیشه‌ای بر پای اندیشه الحاد و سوسیالیست و کمونیست را ترویج می‌کردند و جریان‌ها اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را مبتنی بر آن مکتب ساخته بودند، ارسال کردند. امام(رضوان الله تعالی علیه) احساس کردند که این مکتب دروغین و فاسد به پایان خط خودش رسیده است و دیگر در حال فروپاشی است و جامعه سوسیالیستی شوروی نیز این معنا را یافته و در جهت براندازی این حکومت اقداماتی انجام می‌دهد.

وی تصریح داشت: در چنین فرصتی که جامعه برای رهایی از یوق استعمار شرق و همچنین مکتب الحادی آن یافته بود و برای نجات خودشان در حال انجام اقداماتی بودند،  امام(رضوان الله تعالی علیه) برای آینده این جامعه این تفکر را به ایشان پیشنهاد دادند که راه نجات جامعه بشری از دین و منطق وحیانی می‌گذرد و این منطق در اختیار انبیای الهی عموماً و خاتم مرسلین(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) خصوصاً است و آنها را به این اندیشه دعوت کردند.

وی تاکید داشت: دلیل این ابتکار امام این بود که در آن روزگار در حقیقت دو راه بیشتر وجود نداشت یا راه شرق بود و یا راه غرب ؛ یا نظام سوسیالیستی کمونیستی شوروی بود یا نظام کاپیتالیزم غرب، در آن دوره در حقیقت نظام کاپیتالیستی غرب داشت حاکمیت خودش را بر شرق اعمال می‌کرد و امام(رضوان الله تعالی علیه) یک مسیر دیگر یعنی یک مسیر الهی را پیش روی آنها گشودند که اتفاق عظیمی از نظر مکتبی، فکری و فرهنگی در جامعه بشری بود، زیرا در آن روزگار، قدرت شرق در شرایط استثنایی بود و واقعاً کسی راجع به این کشور و این مکتب و این جریان به این صورت فکر نمی‌کرد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به برخی از عبارت های نامه امام اذعان داشتند: اما عبارت‌هایی که امام در این پیام خودشان آوردند ضمن نشان دادن ورشکستگی مکتب سوسیالیسم، تعابیر بسیار سنگین و سهمگینی برای بلوک شرق بود، آنجا که امام فرمودند از این پس، كمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جست وجو كرد؛ چرا كه ماركسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ امام(رضوان الله علیه) با قاطعیت تمام و با اطمینان تمام و ایمان به این معنا، این پیام را برای جامعه کشور شوروی فرستادند. بنابراین ارسال این پیام جایگاه خودش را دارد؛ هم براساس مکتب، و هم براساس اندیشه‌های بلند وحیانی و این که امام(رضوان الله تعالی علیه) صاحب این جایگاه و پایگاه بودند یعنی همان گونه که انبیای الهی برای توحید جوامع و هدایت آنها به طرف پروردگار عالم بودند، امام هم با همین انگیزه و با همین اندیشه این عمل را انجام دادند.

استاد حوزه و دانشگاه، نقش پیام رسان در ابلاغ پیام توحیدی را حائز اهمیت توصیف کرد و تصریح داشت:

آنگاه که گروهی از مسلمانان به دستور پیامبر اسلام(ص) از مکه به حبشه مهاجرت کردند، پیامبر(ص)،  سرپرستی کاروان مهاجرین را بر عهده جعفربن ابی طالب گذشت چرا که جعفر طیار این توان را داشت که با پاسخ های مستند و استناد به قرآن کریم، در پادشاه حبشه، انقلاب روحی ايجاد کند، امام نیز این نکته را مد نظر داشت که اگر پیامی علمی و معرفتی مبتنی بر مبانی و اصول و ارزش‌های اصیل یک مکتب همانند اسلام بخواهد منتقل شود، باید کسی حامل این پیام باشد که بتواند این معارف را به درستی منتقل کند و لذا به رغم اینکه افراد بسیار نزدیکی به لحاظ سیاسی، فکری و انقلابی با امام(رضوان الله تعالی علیه) بودند اما انتخاب حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به این منظور، نشانی خاص و پیامی ویژه داشت.

وی ابراز داشت: امام در این پیام می‌خواستند کسی این پیام را ابلاغ کند که از ابتدا تا انتها در شناخت این پیام و محتوای این پیام و تبیین و تفسیر و بیان روشن امام از این پیام مطلع باشند و آیت الله جوادی آملی با نگرش فلسفی، عرفانی و فقهی و کلامی و همچنین نگرش اجتماعی قوی با قاطعیت تمام این پیام را تعلیم دادند که بیان ایشان این است که این پیام فقط تسلیم نشد؛ بلکه همان طور که فرمودند قریب به یک ساعت این پیام را خط به خط خواندند، توضیح دادند و در پایان هم گفتند اگر کسی سؤالی ، ابهامی یا شبهه‌ای دارد برای پاسخگویی آمادگی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی تاکید داشت: جامعه اسلامی در حقیقت خودش را با این آهنگ آشنا می‌دارد و همچنان این فرهنگ برای بنیان‌های این مکتب و این انقلاب وجود دارد و باید با عقلانیت وحیانی جریان انقلاب را در سطوح مختلف داخل و خارج منتشر کرد.

وی با اشاره به دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص دسته بندی آموزه های مکتب اسلام ابراز داشت: آیت الله العظمی جوادی آملی در سه سطح مسائل اسلامی را تفسیر می‌فرمایند که بخشی از آنها محلی است و بخشی منطقه‌ای و بخشی بین‌المللی و جهانی است و این پیام، پیام جهانی بود تا همه انسان‌ها و همه بشر در مسیر سعادت توحیدی قرار بگیرند.
 

اخبار مرتبط:

سفرنامه نور توحید در ظلمت الحاد

متن نامه حضرت امام خمینی(قدس سره) به گورباچف
 

عناصر محوری پيام امام خمينی به رهبر شوروی سابق