تیتر اخبار | < بایگانی
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي:
نگاهي به انديشه هاي قرآني آيت الله هاشمي رفسنجاني
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه...
مراحل تولید علم از منظر اندیشه اسلامی!
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان اشتتند:
تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم
با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
نشست علمی «فلسفه و زندگی» در دانشگاه قم برگزار شد

دیگر اخبار
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد

جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد

انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود

انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیت الله العظمی سیستانی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیت الله العظمی سیستانی

اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی کشور حل خواهد شد

اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی کشور حل خواهد شد

مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد

مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد

نمایشگر دسته ای مطالب
شناسه : 19954197
در محضر استاد:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

در محضر استاد؛

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

مستحضرید که عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه‌ای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل معنایش «وضع کلّ شیء فی موضعه» است این معنای روشنی دارد؛ اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟!
موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

این یک علی علیه السلام می‌خواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است؛ می‌داند که جای حقیقی اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست! برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق.

این علی علیه السلام که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است و آن توحید ممثّل می تواند عدل را تبیین کند.

 

منبع: سخنرانی معظم له در افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»