تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه
شاخصه های برتری رسول اکرم بر پیامبران(3)؛
دو ویژگی خاص پیامبر گرامی اسلام(ص)
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:
جامعه جاهلی گرفتار عمل به گمان و تبعیت از هوای نفس است
به مناسبت 24 آبان ماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛
خُلق قرآنی علامه طباطبایی در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد:
قرآن کتاب زندگی است/لزوم پرداختن به مدل‌‎های زیست قرآنی

دیگر اخبار
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

نمایشگر دسته ای مطالب
شناسه : 10127665
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود و در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه مجادله اظهار داشتند: سوره مبارکه «مجادله» که در مدینه نازل شد، ضمن اینکه بعضی از احکام فقهی را به همراه دارد، بخشی از احکام منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز بیان می کند. اینکه فرمود به دیگران جا بدهید، تا خدا به شما فسحت و وسعت بدهد،﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا﴾، این یک حرف بین‌المللی اسلام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود و در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه مجادله اظهار داشتند: سوره مبارکه «مجادله» که در مدینه نازل شد، ضمن اینکه بعضی از احکام فقهی را به همراه دارد، بخشی از احکام منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز بیان می کند. اینکه فرمود به دیگران جا بدهید، تا خدا به شما فسحت و وسعت بدهد،﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا﴾، این یک حرف بین‌المللی اسلام است؛ مورد مخصّص و شأن نزول مخصّص نیست. شما ببینید دعاهای نورانی ماه مبارک رمضان، نه ملّی و محلّی است و نه منطقه‌ای؛ بلکه بین المللی است؛ می فرماید «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِیر»؛ ندارد «کلّ فقیر مسلم» و یا  می فرماید «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیض‏»، ندارد «کلّ مریض مسلم». این دید، تربیت جهانی اسلام است که مسلمان دیدش وسیع باشد.

ایشان ادامه دادند: در نگاه اسلام اگر همه آن حداقل زندگی را داشته باشند ما نیز راحت خواهیم بود. اگر کسی در بند نباشد ما راحت هستیم. اگر کسی بدهکار نباشد: «اللَّهُمَّ اقْضِ دَینَ كُلِّ مَدْیونٍ [مَدِینٍ‏]»، ما نیز راحت هستیم.  اگر کلّ این هفت میلیارد آن حداقل زندگی را داشته باشند اوّلین روز رفاه ماست.

معظم له تصریح داشتند: فرمود سینه باز داشته باشید، صدرِ مشروح داشته باشید، ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی﴾ را تنها موسی(سلام الله علیه) درباره مبارزه با فرعون نگفت. چرا به ما گفتند این دعا را بخوانید؟ شرح صدر یعنی سینه باز، دید وسیع، تنگ‌نظر نبودن، اقتصاد را برای همه خواستن، رفاه را برای همه خواستن، داشتن حداقل زندگی را برای همه خواستن، فرمود این دید را داشته باشید، خدا هم برای شما فراهم می‌کند. لذا فرمود باز بیندیشید، وسیع النّظر باشید، به فکر دیگران باشید، دیگران را هم جا بدهید.

آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر وسیع النّظر در دعا اظهار داشتند: اگر از خداوند علم خواستید، برای همه بخواهید. اگر کار و اشتغال خواستید تنها برای خودتان و فرزندانتان نخواهید؛ بگویید خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل فراهم کن!  این دید، دید دینی ماست.

ایشان تاکید داشتند: وقتی خدای سبحان مشکلات انسان را حلّ می‌کند که او در صدد حلّ مشکل جامعه بشری باشد. این است که خدا فرمود: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾ نه «ذکریٰ للمسلمین»، «ذکریٰ للموحّدین»، چه رسد «ذکریٰ للشیعه». حصر هم کرد، فرمود این حقوق بشر است. فرمود شما می‌خواهید راحت زندگی کنید این عقل و عدل را برای همه بخواهید، این آرامش را برای همه بخواهید.

معظم له با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام ابراز داشتند: در روایتی وجود مبارک رسول خدا(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دید یکی از اصحاب دعا می‌کند. حضرت فرمود چرا می‌گویی خدایا! پیغمبر و من را مورد رحمت قرار بده؟ بگو خدایا! جمیع بشر را، جمیع انسان‌ها را مورد رحمت قرار بده. لذا در بعضی از ادعیه آمده است که خدایا! هر کس نفس می‌کشد به او عنایت بکن! الآن اگر هر جا شما می‌بینید در اثر این استکبار جهانی یا جنگ بلاواسطه است یا جنگ مع الواسطه، نجات آنها را انسان از خدا بخواهید، از همین قبیل است.