تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه
شاخصه های برتری رسول اکرم بر پیامبران(3)؛
دو ویژگی خاص پیامبر گرامی اسلام(ص)

دیگر اخبار
آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار پرفسور مولر و اعضای موسسه حکمت و فلسفه با آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار پرفسور مولر و اعضای موسسه حکمت و فلسفه با آیت الله العظمی جوادی آملی

چهارمین شماره «نشریه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد

چهارمین شماره «نشریه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد

پاداش های غیبی، ظهور و بروز روح بندگی است

پاداش های غیبی، ظهور و بروز روح بندگی است

اولین رکن یقین برای مومنان این است که دارای فطانت بیدار باشند/مومن نه زود باور است و نه دیر فهم!

اولین رکن یقین برای مومنان این است که دارای فطانت بیدار باشند/مومن نه زود باور است و نه دیر فهم!

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 10706798


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي بیان داشتند: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[1] فرمود دنيا يک بازاري است، يک عده سود مي‌برند و يک عده زيان مي‌کنند. يک عده عمر مي‌دهند، در برابر چيزي را مي‌گيرند که با اين عمرشان با هم آميخته است. وقتي ذات اقدس اله اعلام کرد من بيشتر مي‌خرم، با من معامله کنيد سرّش اين است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان برمي‌گرداند. اگر کسی با ديگري يعني با شيطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او مي‌برد. اما اگر با ذات اقدس الهي معامله کرديم اين طور نيست که جان ما را بگيرد و چيزي به ما بدهد، اينکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾،[2] به اين معنا نيست که جان ما را مي‌گيرد و در مقابل بهشت به ما مي‌دهد! بهشت را به ما داد ما چه کنيم بي‌جان!؟ جان و بهشت را؛ يعني عوض و معوض هر دو را به ما مي‌دهد.

معظم‌له ادامه دادند: وجود مبارک حضرت هادي(سلام الله عليه)، گذشته از آن مشکلات سياسي که با آنها روبرو بود يک بار سنگيني روي دوش امام دهم و امام يازدهم بود. آنها مي‌خواستند مردم را، امت اسلامي را، جامعه قرآني را با يک حقيقت تازه‌اي آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگويند امام دوازدهمي هست که کسي او را نمي‌بيند، يک غيبت کوتاه دارد، يک غيبت طولاني دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر براي ادراک اين مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهي از بس گفته شد جريان غيبت وجود مبارک حضرت براي ما حل شده است، وگرنه آن اوايل چه کسي مي‌فهميد يک کسي مي‌آيد هزارها سال در پرده غيبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و يازدهم در اين بخش خلاصه مي‌شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم مي‌آيد و او را نمي‌بينيد و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگيني روي دوش امام هادي و امام عسکري(سلام الله عليهما) بود و اين بار را به مقصد رساندند.

آیت الله العظمی جوادی آملی با استناد به بیانات نورانی آن حضرت به تبیین مسئله ولایت و امامت پرداختند و بیان داشتند: فقط قرآن کریم همسان و همتای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می‌خواهد. آن روایت‌ها و جمله‌های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند.

پاورقی...........................................................

[1] . تحف العقول، النص، ص483.

[2]. سوره توبه، آيه111.

منبع:سخنراني و درس اخلاق معظم له