تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد

دیگر اخبار
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

عقل می‌تواند «علی الله» احتجاج کند/ عقل در قبال نقل است، نه در قبال شرع

عقل می‌تواند «علی الله» احتجاج کند/ عقل در قبال نقل است، نه در قبال شرع

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

اختلاف، بیماری بدخیمی است که ثمری جز ویرانی برای جامعه ندارد

اختلاف، بیماری بدخیمی است که ثمری جز ویرانی برای جامعه ندارد

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 15418091
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در جمع طلاب و مسئولان اوقاف شهرستان آمل، با اشاره به حدیثی نورانی از امام کاظم علیه السلام بیان داشت: مرحوم ابن قولويه در کتاب شريف کامل الزيارات از امام کاظم(عليه السلام) نقل فرمودند آن زائر حسين بن علي که به شط فرات رسيد اگر عارف به حق، حرمت و ولايت او باشد، مورد آمرزش و مغفرت پروردگاري است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در جمع طلاب و مسئولان اوقاف شهرستان آمل، با اشاره به حدیثی نورانی از امام کاظم علیه السلام بیان داشت: مرحوم ابن قولويه در کتاب شريف کامل الزيارات از امام کاظم(عليه السلام) نقل فرمودند آن زائر حسين بن علي که به شط فرات رسيد اگر عارف به حق، حرمت و ولايت او باشد، مورد آمرزش و مغفرت پروردگاري است.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: امروز حماسه حسيني در سرآغاز جهاني شدن است، به برکت انقلاب شکوهمند اسلامي و راهي که امام عزيز و بزرگوار در پیش جامعه اسلامي و امت اسلام گشودند، نويد فتح و ظفر را بر مبناي انديشه و مکتب متعالي دادند که اکنون طليعه آن ظفرمندي را مي‌تواند در اين فرهنگ غني و قوي زيارت اربعين مشاهده کرد.

مسئول حوزه امام حسن عسکری علیه السلام تصریح داشت: زيارت اربعين يک بخش عمومي و توده‌اي دارد که شورآفرين است و جامعه اسلامي و جهاني را با کليت اين مسئله آشنا مي‌کند، اما رسالت بزرگ‌تر و مهم‌تر به دوش علما و مشاعل هدايت و روحانيوني هست که پرچمدار اين نهضت و مبلّغ و بيان کننده اين حرکت الهي و آسماني می باشند، هر چه که بر تعداد زائران حرم ابي عبدالله(ع) افزوده مي‌شود مسئوليت جامعه روحانيت عظيم‌تر و دشوارتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: در روز عاشورا نه تنها همه شيعيان و ارادتمندان به عترت به صحنه مي‌آيند؛ بلکه همه کساني که حتي پيرو مکتب اهل بيت نيستند هم به میدان مي‌آيند؛ اهل تسنن، اهل کتاب، يهودي‌ها و مسيحي‌ها هم حضور پيدا مي‌کنند، اين يک واقعيت است، که اگر حسين علیه السلام نبود اصل دين و ديانت و اصل فرهنگ توحيد از بين مي‌رفت؛ اينکه مرحوم کاشف الغطاء مي‌فرمايد قرآن نجات بخش همه اديان و صحف و کتب آسماني است و يهوديت و نصرانيت مرهون قرآن است، اين سخن به حق و به جايي است و در خصوص سالار شهيدان اين امر آشکارا هويدا و پيداست. اگر حسين بن علي نبود، دين رفته بود؛ «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي‏ أَيْدِي‏ الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا»؛[1] حسين بن علي(ع) ديانت و توحيد را، بلکه فرهنگ انسانيت را نجات بخشيد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی خاطرنشان کرد: الحاد امروز بزرگ‌ترين دشمن توحيد است و هيچ فرهنگي جز فرهنگ سالار شهيدان حسين بن علي نمي‌تواند در مقابل الحاد بايستد و مقاومت کند. درست است که ادله و براهين فلسفي وجود دارد، درست است که منابع کلامي و فقهي در ميدان علم و دانش هست، اما آنکه کار مي‌کند عشق و ارادت است. آنکه مي‌تواند مؤثر باشد و جامعه را متحول کند و انسان‌ها را جذب بکند عبارت است از مکتب سالار شهيدان حسين بن علي.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود تفاوت دیدگاه در فضای علم و فرهنگ را امری طبیعی دانست و بیان داشت: ممکن است روحانیت به اقتضاي بودن در فضاي علم و فرهنگ اختلافاتي داشته باشند که طبيعي است و نبايد از اين اختلافات ترسيد و اين اختلافات را مايه جنگ و جدال و ستيز قرار داد. اين اختلافات مي‌تواند براي جامعه ما فرصت باشد و نبايد اين اختلاف را تبديل به تهديد کنيم، آيه پاياني سوره مبارکه «آل عمران»: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾،[2] امروز راهبرد همه جامعه خصوصاً جامعه روحانيت است. نه تنها صبر فردي براي يکايک ما در همه حوزه‌هاي مختلف لازم است؛ بلکه تصور و مصابره و صبري که در يک نظام اجتماعي شکل مي‌گيرد خيلي مهم و اساسي است. ما ممکن است به لحاظ فردي صبر بکنيم، اما ﴿صَابِرُوا﴾ در جامعه ما و خصوصاً جامعه روحانيت بايد بيشتر و قوي‌تر باشد.

وی ابراز داشت: هيچ ترديدي نيست که جامعه از فضاي روحانيت متأثر است. اگر روحانيت به وحدت، به دوستي و الفت برسد، جامعه نیز به وحدت مي‌رسد، بايد شرايط یکدیگر را درک کنيم و تحمل خود را بالا ببريم، صبوري را در جامعه روحانيت مضاعف کنيم، ﴿صَابِرُوا﴾ را با تقواي ذيل آيه همراه کنيم.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به انتشار کتاب ارزشمند «کوثر اربعین در اندیشه و آثار آیت الله العظمی جوادی آملی»، ادامه داد: اين کتاب محصول انديشه‌اي است که حضرت استاد والد بزرگوار ما در طول اين سال‌ها در فضاي اربعين سالار شهيدان و اين نهضت عظيم بيان داشتند. در يکي از بخش‌هاي اين کتاب آمده است که اين نهضت محدود به مکتب تشيع نيست، محدود به جامعه اسلامي نيست، محدود به جمعت توحيديان و خداگرايان نيست؛ اختصاصي به هيچ جناحي ندارد، بلکه به کل عالم وابسته است. دو تا عبارت در زيارت اربعين است که حضرت آيت الله جوادی آملی به اين دو عبارت استناد کردند و فرمودند اين نهضت و اين مکتب براي همه است؛ «السلام عليک يا حجة الله علي العباد و جعل حجتک علي العباد» و در بخش پاياني اين زيارت هست که سلام مي‌کنيم بر آن کسي که خداي عالم او را ولي دنيا قرار داده است. استدلال والد بزرگوار اين است که اگر کسي «خليفة الله» و انسان کامل شد، کار او و برنامه او براي همه انسان‌هاست. لذا ما نبايد مکتب تشيع و نهضت ابي عبدالله را مصادره کنيم. ما بايد شيعه و مکتب تشيع را به حدّ عالم توسعه بدهيم و اين از جايگاه انديشه بزرگي است که شما عالمان و ربّانيان در اين راه، استفاده خواهيد کرد.

 

 

پاورقی:


[1]. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، نامه53، ص435.

[2]. سوره آل عمران, آيه200.