تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند
آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان داشتند:
كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین فرمودند:
راهکار دوری از واماندگی در مشکلات/ بهترين روزي، علم و عقل است
دکتر احمدی نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه»؛
علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند
در دیدار اعضاء مجمع تربیتی بانوان تهران مطرح شد:
عمل صالح حقيقتاً نور است و جامعه را روشن مي‌كند
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
گسترش فرهنگ مهدوی مقدمه ایجاد تمدن مهدوی است
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مسئولین حج و زیارت؛
حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است/جایگاه کعبه برای زائرین به درستی تبیین گردد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی؛
باید مدل و الگوی حضور روحانیت را در عرصه قدرت تعریف کنیم
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
استمرار برکات ماه رمضان در اقامه ی روزه است/اقامه روزه به این است که عقل انسان در مسیر فهم معارف قرار بگیرد

استمرار برکات ماه رمضان در اقامه ی روزه است/اقامه روزه به این است که عقل انسان در مسیر فهم معارف قرار بگیرد

استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند

اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند

كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند

كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند

سخنرانی دکتر مرتضی جوادی آملی در مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد

سخنرانی دکتر مرتضی جوادی آملی در مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد

مراسم هفته معلم در موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) برگزار شد

مراسم هفته معلم در موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) برگزار شد

شاگردان آیت الله العظمی جوادی آملی از استاد خود تقدیر و تجلیل کردند

شاگردان آیت الله العظمی جوادی آملی از استاد خود تقدیر و تجلیل کردند

جامعه را نهج‌البلاغه علوي مي‌كند / مهمترین راهش مانوس بودن حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه است

جامعه را نهج‌البلاغه علوي مي‌كند / مهمترین راهش مانوس بودن حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه است

علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند

علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند

«تحریر رسالة الولایة» محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است

«تحریر رسالة الولایة» محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است

امر به معروف غیر از تبليغ، ارشاد و تعليم است

امر به معروف غیر از تبليغ، ارشاد و تعليم است

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 4426563
به همت پزوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

جلد هجدهم از مجموعه مجلدات کتاب رحیق مختوم، به شرح بخش هشتم، از جلد سوم کتاب شریف اسفار می پردازد.
بر اساس پیش بینی های انجام شده شرح جلد سوم اسفار، ده جلد (جلد یازدهم تا بیستم) از مجلدات رحیق مختوم را به خود اختصاص خواهد داد. لذا از شرح جلد سوم اسفار، دو بخش باقی مانده است (جلد نوزدهم و بیستم) که انشاءالله در آینده نزدیک به علاقمندان علوم عقلانی تقدیم خواهد شد.
جلد هجدهم اسفار به شرح فصل نهم تا نوزدهم مرحله دهم از مسلک اول، اختصاص دارد.
مرحله دهم به بحث عقل و معقول می پردازد، فصول یازده گانه ای که در این جلد از رحیق مختوم آمده است عبارتند از:
فصل نهم: فی قول المتقدمین أن النفس إنما تعقل باتحادها بالعقل الفعال
فصل دهم: فی تزییف ما ذكره بعض المتأخرین فی معنى العلم
فصل یازدهم: فی تحقیق أن كون الشی‏ء عقلا و عاقلا و معقولا لا یوجب كثرة فی الذات و لا فی الاعتبار
فصل دوازدهم: فی حل باقی الشكوك فی كون الشیء عاقلاً لذاته
فصل سیزدهم: فی أنواع الإدراكات
فصل چهاردهم: فی انّ القوّة العاقلة كیف تقوی علی توحید الكثیر وتكثیر الواحد
فصل پانزدهم: فی درجات العقل و المعقول
فصل شانزدهم: فی إمكان التعقلات الكثیرة فی النفس دفعة واحدة
فصل هفدهم: فی أن النفس مع بساطتها كیف تقوى على هذه التعقلات الكثیرة
فصل هجدهم: فی قسمة العلم إلى الأقسام
فصل نوزدهم: فی الإشارة إلى إثبات القوة القدسیة

چنانچه از عناوین فصل های مذکور روشن است این جلد از رحیق مختوم نیز به ادامه بحث از اتحاد عاقل و معقول می پردازد. در همین راستا به برخی از شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است اشاره نموده و به صورت تفصیلی به آنها پاسخ می دهد.
در ضمن مباحث مذکور بحث از انواع ادراکات و نیز بحث درجات عقل و معقول و همچنین اقسام علم مطرح شده است و در ذیل هر کدام از این سرفصل ها، بحثهای مفیدی به صورت تفصیلی بیان شده که انشالله مورد توجه اهل تحقیق قرار خواهد گرفت.
گفتنی است جلد هجدهم «رحیق مختوم» در 550 صفحه و در تیراژ 1000 نسخه و با جلد گالینگور به جامعه علمی کشور تقدیم شده است.