دیگر اخبار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: دیدگاه قرآن درباره...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی پنجشنبه های خود که در محل...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، به بازخوانی فرازهایی از پیام آیت...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه در ادعیه و زیارات،...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضاء موسسه وارث انبیاء وابسته به عتبه حسینی سلام الله علیه، با حضور در بنیاد بین...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار سرپرست سازمان اورژانس کشور اظهار داشتند: جریان...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: امام باقر(ع) در وصیت خود می‌فرماید من شما را...
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: یکی از علوم و دانش‌های بسیار اساسی و ریشه دار در مکتب تشیع که برگرفته از...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب حماسه و عرفان با یادآوری مصائب رنج آور حادثه...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، روز دعا و مسألت از خداوند متعال است و خداوند درهای مغفرت و رحمت...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات...
متن خبر

شناسه : 7074702

پایگاه اطلاع رسانی اسراءـ سرویس دین و اندیشه : حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ کند و نه ستم مي‏ پذيرد. اين که عده‏ اي به فکر ظلم کردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است که خوي حسيني در آنها نيست وگرنه شيعه خاص حسين ‏بن علي(عليهم االسلام) نه ظلم مي کند و نه ظلم مي‏ پذيرد.


سرویس دین و اندیشه ـ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زيارت و عزاداري وعلت سفارش به خواندن زيارت عاشورا بیان می دارند: سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است.
زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين) يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند.

بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حيات و زندگي، به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد: اين مقدس ‏هاي خشک از بين رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّي يَکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبين»؛ اينها نطفه ‏هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند، عده اي ديگر ظهورمي کنند تا اين که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و رهزنانِ غارتگر خواهند شد.

اکنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموي و مرواني و عباسي وجود دارد. اين که سفارش فراوان به اشک ريختن و عزاداري کردن نموده ‏اند براي آن است که اشک بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد، خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسي را مي گيرد که براي او ريخته مي ‏شود و همين رنگ را به صاحب اشک نيز مي‏دهد. از اين‏رو انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ کند و نه ستم مي‏ پذيرد. اين که عده‏ اي به فکر ظلم کردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است که خوي حسيني در آنها نيست وگرنه شيعه خاص حسين ‏بن علي(عليهم االسلام) نه ظلم مي کند و نه ظلم مي‏ پذيرد. آن کسي که ظلم ‏پذير است اموي مسلک است چنان‏ که ظالم هم اموي صفت است، هر چند که زمزمه «يا حسين» بر لب داشته باشد. و در قيامت که هر کسي را به نام زمامدارش صدا مي زنند: (يوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امويان شرکت مي کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهيِ راه حضرت حسين ‏بن علي(عليهماالسلام) است يا راهيِ راه امويان، بايد ببيند که در او خوي ستم‏ پذيري يا سلطه ‏گري وجود دارد يا نه. اگر گرايش به اين خصلت‏ هاي زشت را در خود ديد بايد در اخلاق خود تجديدنظر کند.

كتاب «حماسه و عرفان» ص 310