تیتر اخبار | < بایگانی
آيت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر بیان داشتند:
فرد فرد این ملت بزرگ، با این انقلاب و نظام هستند و آن را همراهی و حفظ می كنند
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
فهم و نشر دین مهمترین رسالت روحانیت است
در جلسه اعضای فصلنامه «اخلاق وحیانی» با آیت الله العظمی جوادی آملی...
خود فریبی از منظر اخلاق
هفدهم محرم؛ سالروز نزول عذاب الهی بر سپاه ابرهه؛
وعده دائمی خداوند بر حفظ کعبه / کعبه خانه آزاد و محور آزادی است
آيت الله جوادي آملي در جمع برپاكنندگان مجلس عزاي حسيني(ع):
برپايي مجالس عزای حسینی، راهی براي ياری رساندن و زنده‌ نگهداشتن نام اهل بيت است

نمایشگر یک مطلب

دیگر اخبار
آغاز دروس فلسفه و خارج اصول حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی

آغاز دروس فلسفه و خارج اصول حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی

شماره 12 نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد

شماره 12 نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد

قرآن، هدف وحی را نزاهت روح آدمی می‌داند/ گنهكار، آلوده است و آلوده به حریم كبریای خدا، راه ندارد

قرآن، هدف وحی را نزاهت روح آدمی می‌داند/ گنهكار، آلوده است و آلوده به حریم كبریای خدا، راه ندارد

فرد فرد این ملت بزرگ، با این انقلاب و نظام هستند و آن را همراهی و حفظ می كنند

فرد فرد این ملت بزرگ، با این انقلاب و نظام هستند و آن را همراهی و حفظ می كنند

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

دومین پیش نشست کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی برگزار شد

دومین پیش نشست کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی برگزار شد

شناسه : 4291506


پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه: مناجات شعبانیه، مناجات کبیر در میان مناجاتهاست، چرا که معارف بلندی که در آن است در کمتر مناجاتی یافت می شود، در این مناجات آمده است که ما در محضر الهی هم نیاز داریم و هم ناز داریم؛ مانند این کلام که از ائمه آموختیم و به خداوند می گوییم اگر از ما بپرسی چرا گناه کردی ما هم می گوییم تو چرا نبخشیدی؟

استاد برجسته اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیان اهمیت مناجات شعبانیه و معارف بلند آن فرمودند:

این چنین مناجاتی در بین ادعیه و مناجات بسیار کم است چون افرادی که این راه را طی کنند بسیار کم اند. مردم یا بیراهه می‌روند یا اگر به راه بروند همان راه زهد و اخلاق و عبادات و اینها است. اکثر ادعیه، مناجات، زیارات و دستورات اخلاقی برای توده مردم است که از راه علم عامل بشوند یعنی یک سلسله مطالبی را بفهمند بعد عمل کنند اما راه جذبه برای خواص است.

معظم له در عظمت و معارف بلند مناجات شعبانيه نیز بیان داشتند:

تقریبا در تمام ادعیه‌ای که در طول سال مطرح است دعایی مانند مناجات شعبانیه کم دیده می‌شود تا در آن به خداوند عرض کنیم خدایا توفیق بده که من به طرف تو سیر کنم، اول منادات داشته باشم، وقتی نزدیک شدم چون جای ندا نیست با تو مناجات کنم و از منادات به مناجات منتقل شوم و وقتی خیلی نزدیک شدم باید ساکت باشم تا شما از آن طرف حرف بزنید.

آیت الله العظمی جوادی آملی با توصیه موکد بر قرائت مناجات شعبانیه، خاطر نشان کردند:

آن مناجات شعبانيه يادمان نرود، اين چه كتابي است! تنها يك صفحه مناجات نيست، تنها دفترچه نيست، تنها رساله نيست، اين چه كتابي است! ما را در پنج بخش همين مناجات عادت مي‌دهد مي‌گويد حالا كه مسافري حركت كن، چون اول تازه به راه افتادي و دوري، منادات داشته باش، ندا داشته باش، يارب! يارب! يارب! بگو تا منطقهٴ منادات تمام بشود، آن‌گاه وارد قلمرو مناجات مي‌شوي نجوا مي‌كني ديگر نمي‌گويي يارب، وقتي به حضور رسيدي و نزديك شدي ديگر فرياد نمي‌زني؛ اين منطقهٴ مناجات است، وقتي وارد شدي نه جاي منادات است و نه جاي مناجات، بلكه حيرت است و چون آنجا جاي ماندن نيست دستور مي‌دهند كه برگرد، آن وقت مقطع سوم و چهارم شروع مي‌شود. همين كه انسان برمي‌گردد مناجات هست اما از آن طرف خدا با آدم مناجات مي‌كند نه انسان با خدا [و] وقتي فاصله زياد شد و آدم از منطقهٴ مناجات خدا بيرون آمد، وارد منطقه منادات الهي مي‌شود خدا ندا مي‌دهد؛ اين ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا﴾ اينها منادات خداست. اين مناجات يك صفحه و خرده‌اي واقعاً آدم را متحيّر مي‌كند، هر وقت انسان دست به قلم مي‌كند مي‌بيند عاجز است نظير اين كتاب‌هاي عادي نيست. انسان به جايي مي‌رسد كه خدا با آدم مناجات مي‌كند يعني چه؟ بعد از مناجات هم مي‌شود «حيرت» و او با ما مناجات مي‌كند؛ مرا به خودت نزديك بكن، مرا با خودت ببر، «واجعلني ممن ناديته» آن وقت «فصعق لجلالك»؛ كار موساي كليم را به ما آموختند.

مناجات شعبانیه، مناجات کبیر در میان مناجاتهاست، چرا که معارف بلندی که در آن است در کمتر مناجاتی یافت می شود، در این مناجات آمده است که ما در محضر الهی هم نیاز داریم و هم ناز داریم؛ مانند این کلام که از ائمه آموختیم و به خداوند می گوییم اگر از ما بپرسی چرا گناه کردی ما هم می گوییم تو چرا نبخشیدی؟

-------------------------------------

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، درس تفسیر سورۀ زمر

نشست مبلغان نخبه و برتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سال95