تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

دیگر اخبار
صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

منظور از

منظور از "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه در بیان حضرت علامه جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

امام حسین(ع) زندگی عزیزانه و عزتمدارانه را به انسان پیشنهاد می کند/نهضت اباعبدالله الحسین(ع) یک نهضت اخلاقی است

امام حسین(ع) زندگی عزیزانه و عزتمدارانه را به انسان پیشنهاد می کند/نهضت اباعبدالله الحسین(ع) یک نهضت اخلاقی است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 14838925
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: قرآن کتاب هدایت، موعظه و شفا است؛ «نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَة»، همچنین می فرماید «یوعَظُ بِهِ مَن كَانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ»، اما کسی که از او بهره می‌برد مؤمنین هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: قرآن کتاب هدایت، موعظه و شفا است؛ «نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَة»، همچنین می فرماید «یوعَظُ بِهِ مَن كَانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ»، اما کسی که از او بهره می‌برد مؤمنین هستند، با اینکه قرآن «هُدی لِلنَّاسِ» است، اما در سوره «بقره» و مانند آن فرمود «هُدی لِلْمُتَّقینَ» کسانی که اهل تقوایند از قرآن استفاده می‌کنند.

ایشان ادامه دادند: «ذلِكُمْ یوعَظُ بِهِ مَن كَانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ» و چون تعلیم و تذکیه در قرآن کریم کنار هم یاد شده است فرمود «وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً»، اگر کسی اهل تقوا باشد هرگز در کار نمی‌ماند؛ این بیان نورانی حضرت که فرمود اگر کسی اهل تقوا باشد «مَخْرَجاً مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَ شَدَائِدِ یوْمِ الْقِیامَة»، همین است، اگر اهل حوزه و دانشگاه باشد و شبهات علمی داشته باشد یا اگر مشکل اقتصادی و اینها داشته باشد، قطعا حل می‌شود؛ ممکن نیست کسی اهل تقوا باشد و در مشکل بماند، این وعده الهی است و هیچ ممکن نیست خدا خُلف وعده کند. لذا اگر جامعه اهل تقوا باشد هیچ چیزی آن را از پا در نمی‌آورد و از هر خطری نجات می‌یابد.

معظم له تصریح داشتند: این آیه «وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ» در برابر آیه سوره مبارکه «طه» است؛ در سوره «طه» فرمود: « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكاً » کسی از نام من و یاد من اعراض بکند، تنگی و گرفتاری نصیب او خواهد شد و در سختی قرار خواهد گرفت، ممکن است مال فراوانی دستش باشد، اما همیشه گرفتار زندان و فرار و امثالهم خواهد بود. آنکه از یاد و نام خدا فاصله گرفته است همواره در فشار و گرفتاری های مختلف است و برعکسش آنکه به یاد خدا است، در فراخ است.

منبع: درس تفسیر معظم له 1397/07/11