تیتر اخبار | < بایگانی
همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی»
مرگ، عصاره زندگی است/ در ارث معنوی تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند

دیگر اخبار
جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و لزوم معرفت به آن حضرت

جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و لزوم معرفت به آن حضرت

انسان تا زنده است در کلاس آزمون است/ از آن فتنه‌هایی که انسان را گمراه می‌کند، به خدا پناه ببریم

انسان تا زنده است در کلاس آزمون است/ از آن فتنه‌هایی که انسان را گمراه می‌کند، به خدا پناه ببریم

مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب توسط آیت الله العظمی جوادی آملی

مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب توسط آیت الله العظمی جوادی آملی

رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات

رسالت های مهم تفسیر تسنیم: «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن/ «احیاء عقل» بر اساس آیات قرآن/ مواجهه علمی با قرآن/ تبیین نسبت بین قرآن با عترت و روایات

کلیپ تصویری؛ پیام به همایش ملی بررسی آراء و اندیشه‌ های تفسیری آیت‌ الله جوادی‌ آملی

کلیپ تصویری؛ پیام به همایش ملی بررسی آراء و اندیشه‌ های تفسیری آیت‌ الله جوادی‌ آملی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری معظم له»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری معظم له»

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 17705458
پرسمان؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛ یعنی خداوند گناهان «ما سلف» را می‌بخشد نه گناهان آینده را...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛ یعنی خداوند گناهان «ما سلف» را می‌بخشد نه گناهان آینده را، درباره آینده که نمی‌شود گفت خدا گناهان آینده شما را می‌بخشد. اگر گناهان آینده را ببخشد؛ یعنی شما مکلّف نیستید! درباره گناهان آینده که نمی‌شود گفت: «یغفر». بلکه «یغفر» در خصوص گناهان گذشته است، با چه چیزی «یغفر»؟ به وسیله توبه.

ایشان در پاسخ به پرسشی در خصوص روایاتی که می فرماید «هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود» بیان داشتند: در اینجا، «آینده» یعنی توفیق پیدا کند که در آینده گناه نکند، وگرنه هیچ ممکن نیست گناه آینده بخشیده شود؛ این اصلاً این معقول نیست. اگر بگویند که گناهانی که بعد می‌کنی، خدا بخشید؛ یعنی مکلّف نیستی! می‌خواهی نامحرم را نگاه بکنی، بکن! اینکه معقول نیست. اینکه فرمود خداوند گناهان آینده را می‌بخشد؛ یعنی توفیق می‌دهد آدم گناه نکند. نه اینکه ـ معاذالله ـ اگر کسی رفته زیارت بعد تکلیف از او «رُفع القلم» بشود.