تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

دیگر اخبار
مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

منظور از

منظور از "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه در بیان حضرت علامه جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 17705458
پرسمان؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛ یعنی خداوند گناهان «ما سلف» را می‌بخشد نه گناهان آینده را...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به آیات ابتدایی سوره مبارکه نوح اختصاص داشت، اظهار داشتند: می فرماید ﴿یغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ یؤَخِّرْكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّی﴾، این ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾، گرچه فعل، فعل مضارع است؛ اما ﴿یغْفِرْ لَكُمْ﴾؛ یعنی خداوند گناهان «ما سلف» را می‌بخشد نه گناهان آینده را، درباره آینده که نمی‌شود گفت خدا گناهان آینده شما را می‌بخشد. اگر گناهان آینده را ببخشد؛ یعنی شما مکلّف نیستید! درباره گناهان آینده که نمی‌شود گفت: «یغفر». بلکه «یغفر» در خصوص گناهان گذشته است، با چه چیزی «یغفر»؟ به وسیله توبه.

ایشان در پاسخ به پرسشی در خصوص روایاتی که می فرماید «هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود» بیان داشتند: در اینجا، «آینده» یعنی توفیق پیدا کند که در آینده گناه نکند، وگرنه هیچ ممکن نیست گناه آینده بخشیده شود؛ این اصلاً این معقول نیست. اگر بگویند که گناهانی که بعد می‌کنی، خدا بخشید؛ یعنی مکلّف نیستی! می‌خواهی نامحرم را نگاه بکنی، بکن! اینکه معقول نیست. اینکه فرمود خداوند گناهان آینده را می‌بخشد؛ یعنی توفیق می‌دهد آدم گناه نکند. نه اینکه ـ معاذالله ـ اگر کسی رفته زیارت بعد تکلیف از او «رُفع القلم» بشود.