تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
به همت پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
ویژه نامه اینترنتی محرم سال 1440 هـ.منتشر شد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی

دیگر اخبار
تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

دانش فقه، دانش قوی و بنیادی است/برخی به دنبال جایگزین کردن دانش حقوق به جای دانش فقه هستند/دستگاه فقاهت باید تقویت شود

دانش فقه، دانش قوی و بنیادی است/برخی به دنبال جایگزین کردن دانش حقوق به جای دانش فقه هستند/دستگاه فقاهت باید تقویت شود

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

جامعه دینی، فرهنگی و علمی کشور مطالبه جدی از اسراء دارند/ لزوم حفظ بالندگی و پویایی در تمامی بخش های علمی، پژوهشی، آموزشی و رسانه ای بنیاد

جامعه دینی، فرهنگی و علمی کشور مطالبه جدی از اسراء دارند/ لزوم حفظ بالندگی و پویایی در تمامی بخش های علمی، پژوهشی، آموزشی و رسانه ای بنیاد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 11093687
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:


پايگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق پنجشنبه های خود که اين هفته مصادف با سالروز شهادت امام موسی کاظم عليه السلام، در نمازخانه بنياد بين المللی علوم وحيانی اسراء برگزار گرديد، با تسليت اين ايام به ادامه شرح جمله قصار 31 حضرت امير عليه السلام در نهج البلاغه پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق پنجشنبه های خود که این هفته مصادف با سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام، در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید، با تسلیت این ایام به ادامه شرح جمله قصار 31 حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه پرداختند و اظهار داشتند: در این جمله قصار حضرت مشخص کرد ایمان چیست؟ و عناصر محوری ایمان کدام است، فرمود ایمان چهار رکن دارد، صبر، یقین، عدل و  جهاد. آن‌گاه هر کدام از این عناصر و ارکان چهارگانه را تشریح کردند.

ایشان با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام اذعان داشتند: بیان نورانی امام کاظم در همین زمینه دارند که در آن وصایایی که به هشام فرمود مطرح است. امام کاظم(سلام الله علیه) به هشام فرمود: هشام! «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خدا دو حجت و دو برهان برای هدایت مردم نصب کرد: یکی انبیا و مرسلین و ائمه و معصومین(علیهم السلام) در بیرون، یکی هم عقل و خردمندی در درون. انسان با هماهنگی این عقل و شرع باید هم راه را تشخیص بدهد، و هم آن را طی کند.

معظم له خاطرنشان کردند: عقل در مقابل شرع نیست، شرع مقابل ندارد. شرع فقط حکم خداست ولاغیر. تنها عامل تنظیم قواعد شرع، اراده ازلی خداست و لاغیر. شرع مقابل ندارد، باید گفت آنچه را که دلیل عقلی به آن رسید، دلیل نقلی هم آن را تأیید می‌کند و آنچه را که دلیل نقلی فتوا داد، دلیل عقلی اگر برسد همان را تأیید می‌کند. عقل و نقل هماهنگ‌اند، نه عقل و شرع، چون شرع قانون‌گذار است و عقل قانون‌شناس. هرگز عقل، قانون وضع نمی کند، زیرا همه قوانین قبل از پیدایش عقل حکیمان موجود بود، بعد از مرگ آنها هم هست. اینکه وجود مبارک امام کاظم فرمود: خدا دو حجت دارد؛ یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می‌رسانند و یکی هم از درون هک عقل باشد که عقل حرف انبیا و اولیا را می‌فهمد.

ایشان ادامه داند: اینجا وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) صبر و بردباری را تشریح می‌کند که صبر چهار شعبه دارد: «عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ»؛ این هم روان‌شناسی است، هم روان‌کاوری است و هم اهدای یک سلسله مسائل تازه است.

ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم ابراز داشتند: مستحضرید قرآن کریم اجر صابران را فراوان بیان کرده است و درباره صابران دارد: ﴿یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیرِ حِسَابٍ﴾؛ یعنی اجر آنها به حساب در نمی‌آید.

آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه دادند: حضرت در این کلام هر کدام از این چهار عنصر را به شعب فرعی وابسته دانسته است؛ «فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ»؛ اگر کسی مشتاق بهشت باشد، اگر به شهوت‌ها نرسید صبر می‌کند. منشأ این صبر، «شوق الی الجنة» است. «وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ»؛ کسی که از آتش می‌هراسد، از حرام پرهیز می‌کند، صبر می‌کند. وقتی پیشنهاد حرامی به او دادند صبر می‌کند، نمی‌پذیرد. «وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ»؛ زهد در دنیا یعنی بی‌رغبتی. اگر نسبت به زرق و برق دنیا بی‌رغبت بود، حوادث تلخی که رخ داد را تحمل می‌کند. این می‌شود صبر «عند المصیبة». «وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِی‏] إِلَى الْخَیرَاتِ»؛ اگر کسی منتظر مرگ باشد؛ یعنی؛ بداند مرگ در کمین است می‌گوید قبل از اینکه من فرصت را از دست بدهم کار خیر را سریع‌تر انجام می دهم، وقتی مرگ در کمین من است چرا کار خیر را به عقب بیاندازم.

ایشان تصریح داشتند: حضرت فرمود بالاترین مردم کسانی‌اند که نسبت به ذات اقدس الهی محبت داشته باشند و روی علاقه عبادت کنند. «فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِی‏] إِلَى الْخَیرَاتِ»؛ اینها شرح صبر در بیانات حضرت امیر است.