تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی؛
نقش موثر روزه در حل مشکلات مادی و معنوی

دیگر اخبار
فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

تکلیف ما تقویت هر چه بیشتر قدرت دفاعی کشور است/ طرزی آماده باشید که دشمن از شما بترسد

تکلیف ما تقویت هر چه بیشتر قدرت دفاعی کشور است/ طرزی آماده باشید که دشمن از شما بترسد

تبیین اهمیت مساله علم آموزی و جایگاه رفیع عالم در کلام اهل بیت علیهم السلام

تبیین اهمیت مساله علم آموزی و جایگاه رفیع عالم در کلام اهل بیت علیهم السلام

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 18037817


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این پرسش که طبق آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام چه کسانی حق شفاعت دارند؟ مرقوم داشتند: از نظر قرآن و روایات اسلامی حق شفاعت درباره گروه‎ها، افراد، مكان‎ها، قرآن و... فراوان به چشم می‎خورد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این پرسش که طبق آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام چه کسانی حق شفاعت دارند؟ مرقوم داشتند: از نظر قرآن و روایات اسلامی حق شفاعت درباره گروهها، افراد، مكانها، قرآن و... فراوان به چشم میخورد كه به مجموع آنها به اختصار اشاره میشود:

اول؛ خدای تبارك و تعالی؛ «و آخر مَن یشفع هو أرحم الرّاحمین».[1]

دوم؛ رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم‌ السلام)؛ حق تعالی درباره شفاعت پیامبر میفرماید: ﴿و لَسَوفَ یعطیكَ رَبُّكَ فَتَرضی﴾[2]، ﴿عَسی اَن یبعَثَكَ رَبُّكَ مَقامًا مَحمودا﴾[3] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: «ادَّخَرْتُ شَفَاعَتِی لِاهْلِ الْكَبَائِرِ مِنْ اُمَّتِی».[4] شفاعت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را شفاعت كبرا مینامند.

سوم؛ قرآن مجید؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «... اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیكُمْ بِالْقُرْآنِ فَانَّهُ شَافِع مُشَفَّع وَ مَاحِل مُصَدَّق»[5]؛ هرگاه آشوبها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن تمسّك جویید، زیرا قرآن شفیعی است كه شفاعتش پذیرفته است. گزارش بدیها را میدهد و گفته او تصدیق میشود.

چهارم؛ پیامبران الهی (علیهم‌ السلام)؛ ظاهر بعضی آیات این است كه انبیای الهی گاه در صدد درخواست مغفرت برای تبه كاران خاص بودهاند و چنین درخواستی امضا شده است.

پنجم؛ فرشتگان (علیهم‌ السلام)؛ كه شفاعتشان چیزی جز استغفار آنان نیست.

ششم؛ اطاعت از فرمان خداوند؛ «فَاجْعَلُوا طَاعَةَ الله... وَ شَفِیعاً لِدَرَكِ طَلِبَتِكُم»[6] برای رسیدن به خواستههای مشروع خود، پیروی و اطاعت خدا را شفیع خود قرار دهید.

هفتم؛ توبه و بازگشت به خدا؛ مؤثرترین شفیع در دنیا توبه است، زیرا نفوذ شفاعتِ شفیعانی چون انبیا و فرشتگان، تنها در غیر شرك و كفر و نفاق است و فقط شامل موحّدان و مسلمانانِ آلوده به گناه میشود. قرآن كریم در این زمینه میفرماید: ﴿اِنَّ اللهَ لا یغفِرُ اَن یشرَكَ بِهِ ویغفِرُ ما دونَ ذلِكَ لِمَن یشاء﴾[7] و نیز میفرماید: ﴿استَغفِر لَهُم اَو لا تَستَغفِر لَهُم اِن تَستَغفِر لَهُم سَبعینَ مَرَّةً فَلَن یغفِرَ اللهُ لَهُم﴾.[8] راز بی فایده بودن استغفارِ دیگران برای آنان نیز این است كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند و خدا كافران و فاسقان را به مقصد نمیرساند: ﴿ذلِكَ بِاَنَّهُم كَفَروا بِاللهِ و رَسولِهِ و اللهُ لا یهدِی القَومَ الفسِقین﴾. در حالی كه اگر آنها توبه كنند و دست از شرك و نفاق خود بردارند، نجات مییابند. از این رو امیر مؤمنان (علیه ‌السلام) میفرماید: «لَا شَفِیعَ انْجَحُ مِنَ التَّوْبَة»[9] و قرآن نیز به طور عام میگوید: ﴿قُل یعِبادِی الَّذینَ اَسرَفوا عَلی اَنفُسِهِم لا تَقنَطوا مِن رَحمَةِ اللهِ اِنَّ اللهَ یغفِرُ الذُّنوبَ جَمیعا﴾[10] و از مسلّمات فقه ما این است كه «الْاسْلَامُ یجُبُّ مَا قَبْلَهُ».[11]

معظم له در خصوص امتیاز شفیعانی چون پیامبران و فرشتگان نسبت به توبه ابراز داشتند: البته نقطه امتیاز شفیعانی چون پیامبران و فرشتگان نسبت به توبه این است كه شفاعت آنان در قیامت نیز مؤثر است، در حالی كه توبه، به دنیا اختصاص دارد.

ایشان در ادامه به ذکر دیگر افرادی که حق شفاعت دارند پرداختند و اذعان داشتند: مؤمنان و پارسایان؛ شهیدان راه خدا؛ دانشمندان و دین پژوهان؛ دانش پژوهان دین و قرآن؛ خویشاوندان (رحم، حمیم)؛ همسایگان؛ امانت داران؛ روزه؛ درود بر محمّد و آل او (علیهم‌ السلام)؛ اطفال سقط شده؛ كاملان در راستگویی (صدّیقان)؛ پیكارگران با زبان، قلم و شمشیر از دیگر کسانی هستند که در آیات و روایات برای آنان حق شفاعت ذکر شده است.

 

پاورقی...........................................

[1] ـ علم الیقین، ج2، ص1325.

[2] ـ سوره ضحی، آیه 5.

[3] ـ سوره اسراء، آیه 79.

[4] ـ بحار الانوار، ج8، ص30.

[5] ـ . وسائل الشیعه، ج6، ص169.

[6] ـ نهج البلاغه، خطبه 198.

[7] ـ بی گمان خداوند این را كه بدو شرك ورزند، نمیآمرزد و گناه پایین تر از آن را برای هركس كه بخواهد میبخشاید (سوره نساء، آیات 48و 116).

[8] ـ چه برای آنان آمرزش بخواهی چه نخواهی (سودی ندارد، زیرا) اگر هفتاد بار برای آنان آمرزش بخواهی، هیچ گاه خداوند آنان را نخواهد آمرزید؛ این از آن روست كه آنان به خداوند و پیامبرش كافر شدهاند و خداوند این گروه نافرمان را راهنمایی نمیكند (سوره توبه، آ یه 80).

[9] ـ نهج البلاغه، حكمت 371.

[10] ـ سوره زمر، آیه 53.

[11] ـ بحار الانوار، ج81، ص316؛ مستدرك الوسائل، ج7، ص449.