تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مقدسی؛
یادداشتی دربارۀ اعتراض و انتقاد به معصوم(ع)
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
هدف از علم آموختن، باز شدن درب عالم غیب است
دکتر خراسانی در نشست بررسی اندیشه‌های آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی؛
تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت‌الله جوادی آملی/ جای خالی قرآن در زندگی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران؛
اگر همگان به مسیر قانون ملتزم شویم بهتر می توان جامعه را اداره کرد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در جمع خدام آستان قدس...
خدمت اگر در مسیر خشنودی خدای عالم باشد ارزشمند و عزیز خواهد بود

دیگر اخبار
باید «جسم» و «روح» انسان، همزمان، مساله طب باشد

باید «جسم» و «روح» انسان، همزمان، مساله طب باشد

قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

راهپیمایی اربعین باید احیاکننده ارزش‌های بزرگ الهی و انسانی باشد / ضرورت بررسی نهضت حسینی از منظر فقهی و اعتقادی

راهپیمایی اربعین باید احیاکننده ارزش‌های بزرگ الهی و انسانی باشد / ضرورت بررسی نهضت حسینی از منظر فقهی و اعتقادی

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 22576903
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در اولین جلسه درس تفسیر سال تحصیلی جدید (98-99) که به تفسیر آیات سوره انسان اختصاص داشت، بیان داشتند: اينهايي که مي‎گويند انسان با ميمون هشتاد درصد مشترکات دارد، اين برای تنِ انسان است. اما اين ﴿وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي﴾، [این انسان] کلّي را درک مي‎کند، يک حيوان در شرق و غرب عالم پيدا نمي‎شود که کلّي درک بکند. کجا انسان مي‎تواند نسل قبلي او ميمون يا امثال ميمون باشد؟!

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در اولین جلسه درس تفسیر سال تحصیلی جدید (98-99)  که به تفسیر آیات سوره انسان اختصاص داشت، بیان داشتند:
اينهايي که مي‎گويند انسان با ميمون هشتاد درصد مشترکات دارد، اين برای تنِ انسان است. اما اين ﴿وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي﴾، [این انسان] کلّي را درک مي‎کند، يک حيوان در شرق و غرب عالم پيدا نمي‎شود که کلّي درک بکند. کجا انسان مي‎تواند نسل قبلي او ميمون يا امثال ميمون باشد؟!

ایشان ادامه دادند: اگر کسي دائماً در حريم آزمايشگاه موش بگردد، بله، رهآوردش همين است. فتواي درمان و بيماري را از آزمايشگاه موش بخواهد اين ﴿فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ را درک نمي‎کند و اگر در حريم مشترکات بين انسان و حيوان، انسان و دام و مانند آن جستجو کند، اين انسان را نمي‎شناسد و هرگز انسان‎شناس نخواهد بود. اما اگر به امتداد رشد انسان از بخش جماد و نبات و حيوان بگذرد به بخش ملکوتي‎اش برسد يک ذرّه بين انسان و غير انسان مشترک پيدا نمي‎کند. آن مرز مشترکات انسان و ملائکه است که اگر اين باشد «لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَة».

آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: بيشتر قرآن دارد معنويت را مي‎گويد، اخلاق را مي‎گويد، وحي را مي‎گويد، ادب را مي‎گويد. شکم و اينها را که نمي‎گويد. آنجا که سخن از عدل است سخن از بيشتر نيست. آنجا که شکم است بله، بيشتر است؛ يعني بخش مشترکات است. وقتي هر آيه را باز مي‎کنيد وحدانيت خداي سبحان است، هر آيه را باز مي‎کنيد عالم هدفي دارد، هر آيه را باز مي‎کنيد وحي و نبوت است؛ اينها ذره‎اي مشترک بين انسان و حيوان نيست.

معظم له بیان داشتند: اگر شما بخواهيد يک دکتر را با همتايانشان بسنجيد بايد دکتر را با دکترها بسنجيد، نه دکتر را با دبستاني و دبيرستاني و دانشگاهي و فوق ليسانسي. انسان را خواستيد بشناسيد با فرشته‎ها بايد بسنجيد. آن بخش بدني و مادي انسان است. اين بيان نوراني امام سجاد است که وجود مبارک حضرتش فرمود در فخر انسان دانشمند همين بس که ذات اقدس الهي وقتي نام علما را مي‎برد با ملائکه يکجا ذکر مي‎کند. فرمود: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ﴾

ایشان اظهار داشتند: اگر کسي خواست انسان را بسنجد که بدنش را نمي‎سنجد تا بگوييم هشتاد درصد با بوزينه شريک است. آن جا که وحي، برهان، سجده، شکر، توحيد و براهين الهي را اقامه مي‎کند آنجا را بايد سنجيد. يک مشترک بين انسان و دام نيست.