تیتر اخبار | < بایگانی
ناگفته‌های حماسه ششم بهمن آمل از زبان فرمانده سپاه آمل در سال 60
پیشنهاد آیت‌الله جوادی‌ آملی ورق را برگرداند!
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي:
نگاهي به انديشه هاي قرآني آيت الله هاشمي رفسنجاني
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه...
مراحل تولید علم از منظر اندیشه اسلامی!
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان اشتتند:
تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم

دیگر اخبار
برگزاری مجلس سوگواری به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

برگزاری مجلس سوگواری به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

تعطیلی دروس آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ایام فاطمیه

تعطیلی دروس آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ایام فاطمیه

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل

حوزه آثار علمی جهانی نیز تولید کند/حوزه بدون استقلال نمی تواند آثار شایسته تولید کند

حوزه آثار علمی جهانی نیز تولید کند/حوزه بدون استقلال نمی تواند آثار شایسته تولید کند

مشکل جامعه را حلّ کردن، رونق دادن به تولید و فقرزدایی، امور مربوط به آخرت انسان و کاری مانا و پایدار است

مشکل جامعه را حلّ کردن، رونق دادن به تولید و فقرزدایی، امور مربوط به آخرت انسان و کاری مانا و پایدار است

جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است

جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 20607626
مقاله پژوهشی؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء مقاله ای با عنوان « تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی» به چاپ رسیده است.

نویسندگان این مقاله، با عنایت به مبانی آیت الله العظمی جوادی آملی سعی کرده اند رابطه عقل و نقل را از منظر ایشان(به عنوان نماینده عقل گرایی) و ابن تیمیه (نماینده نص گرایی) بررسی نموده و چگونگی حل تعارض عقل و نقل را در آثار استاد نشان دهند؛ در چکیده این مقاله پژوهشی آمده است:

تحلیل و تبیین صحیح رابطۀ عقل و نقل بر اساس اصول و مبانی فکری ابن‌تیمیه و جوادی آملی به عنوان نمایندگان دو جریان نص‌گرا و عقل‌گرا در عرصۀ معرفت دینی، نتایج قابل‌توجهی به دنبال دارد. ابن‌تیمیه با جمود بر ظواهر نصوص حتی در اصول اعتقادی، دلیل اختلاف فلاسفه و متکلمان را عدم مرجعیت ذاتی و استقلالی عقل می‌داند؛ لذا تقدیم معقول بر منصوص را بی‌اساس می‌خواند و تنها راه ایمان واقعی را ایمان جازم به پیامبر6 برمی‌شمارد. وی با تعریفی که از عقل ارائه می‌دهد، عقل را عرض می‌خواند و آن را تا سرحدّ غریزه و عقل عرفی تقلیل می‌‌دهد؛ با خلط نقل و شرع، از تقدیم نقل بر عقل به طور مطلق دفاع می‌کند؛ با پذیرش تعدّد عقل و تن دادن به نسبیت معرفتی، در صدد حل تعارض عقل و نقل برمی‌آید و ابطال یک نوع از انواع عقل را ابطال کل عقل نمی‌داند. اما جوادی آملی، با هم‌سطح خواندن علوم عقلی و نقلی، هر یک از عقل و نقل را مؤید دیگری می‌داند و با تفکیک وحی از نقل، فهم نقلی را همچون فهم عقلی، آسیب‌پذیر و غیرمصون از خطا و صواب و تعارض معرفی می‌کند و از تأویل به عنوان راه‌حل تعارض عقل و نقل، دفاع کرده و تقدیم دلیل عقلی بر دلیل لفظی غیرصریح را ضروری دانسته است. وی محصول عقل تجربی، نیمه‌تجربی، تجریدی و عقل ناب را، اگر از سنخ قطع و یقین یا مفید اطمینان عقلایی باشد، حجت می‌داند و ضمن متفاوت دانستن عقل با بنای عقلا، برهان عقلی را از سنخ علم برمی‌شمارد که اعتبار و حجیتش ذاتی است، نه جعلی. به باور او در علم اصول باید از عقل و نقل و مباحث مربوط به آن در حوزۀ معرفت‌شناختی دین بحث شود.

کلیدواژه‌ها: رابطۀ عقل و نقل؛ نص‌گرایی ابن‌تیمیه؛ عقل‌گرایی جوادی آملی؛ عقل‌گرایی؛ ظاهرگرایی؛ سلفیه؛ علم دینی

نویسندگان: حمید پارسانیا؛ دانشیار دانشگاه تهران؛ ابوالفضل خراسانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج

منبع: دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء، مقاله 2، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 30، پاییز و زمستان 1396، صفحه 5-35

برای مشاهده کامل مقاله اینجـــــــا را کلیک کنید.