تیتر اخبار | < بایگانی
به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه:
تخفیف ویژه آثار مرکز بین المللی نشر اسراء
حجت الاسلام و المسلیمن مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران؛
برای رفع بلیّه ی فراگیری که به همه اقشار ضرر وارد کرده، باید یک اراده جمعی وجود داشته باشد

دیگر اخبار
ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

توصيه به ثقلين؛ عصارهٴ وصيّت امام امّت

توصيه به ثقلين؛ عصارهٴ وصيّت امام امّت

پيروزی از آن کسی است که منزه و پاکيزه باشد نه مستکبر و برتری طلب!

پيروزی از آن کسی است که منزه و پاکيزه باشد نه مستکبر و برتری طلب!

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محجوب جهرمی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محجوب جهرمی

چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 20519027
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با موضوع اهمیت علم اخلاق در ابعاد مختلف، اظهار داشتند: مسئله اخلاق برای ما از مهم‌ترین مسائل زندگی است، چراکه ارتباطی بین اخلاق و عقاید هست، ارتباطی بین اخلاق و احكام هست و پیوندی هم بین اخلاق و حقوق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با موضوع اهمیت علم اخلاق در ابعاد مختلف، اظهار داشتند: مسئله اخلاق برای ما از مهم‌ترین مسائل زندگی است، چراکه  ارتباطی بین اخلاق و عقاید هست، ارتباطی بین اخلاق و احكام هست و پیوندی هم بین اخلاق و حقوق وجود دارد. رابطه‌ای كه بین اخلاق و عقاید هست آن است كه باعث رسوخ عقیده می‌شود و عقیده را علمِ برهانی می‌سازد؛ ولی ثبات، دوام، رسوخ و عامل استقامت آن اخلاق است. رابطه‌ای كه بین اخلاق و احكام است، این است كه مهم‌ترین ضامن اجرایی احكام الهی همان مَلكات نفسانی و اخلاقیات است.

معظم له اذعان داشتند: رابطه‌ای كه بین اخلاق و حقوق است، این است كه نقص حقوق را اخلاق تكمیل می‌كند، عیب حقوق را اخلاق تصحیح می‌كند؛ در بسیاری از موارد حقوق كم می‌آورد، حقوق با عدالت سامان می‌پذیرد؛ ولی اخلاق با بالاتر از عدالت كه احسان است سامان می‌یابد. در سوره مباركه دارد اگر كسی به شما بدی كرد، شما معادل آن می‌توانید بدی كنید: ﴿فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ﴾؛اما فرمود: ﴿وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرینَ﴾؛ اگر كسی نسبت به ما بد كرد، ما همان بدی را به بدی پاسخ دهیم همواره این «نِقار» و كدورت هست؛ ولی اگر به جای آن گذشت كنیم كه فرمود: ﴿وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرینَ﴾، این مشكل و كمبود را آن اخلاق حل می‌كند.

ایشان ادامه دادند: عدل در بسیاری از موارد كم می‌آورد، احسان را كه بالاتر از عدل است ذات اقدس الهی مقرّر كرد تا هر جا كه حقوق نقصی دارد، آن نقص را اخلاق تكمیل كند و هر جا عیبی دارد، آن عیب را اخلاق تصحیح كند؛ لذا در سوره مباركه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾، یك؛ ﴿وَ الْإِحْسانِ﴾ كه بالاتر از عدل است، دو؛ ﴿وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و مانند آن. بنابراین اخلاق هم در تثبیت عقاید سهم تعیین‌كننده دارد، هم ضامن اجرای احكام شرعی است و هم متمّم و مكمّل حقوق است. این اخلاق وقتی جامهٴ عمل در بر كرد فضایل فراوانی را به همراه دارد.

منبع: سلسله برنامه شمیم رحمت جلسه 27