تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی؛
نقش موثر روزه در حل مشکلات مادی و معنوی

دیگر اخبار
انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 20793310
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه انسان در مرحله و سطحی است که می تواند سرنوشت خود را رقم بزند، اظهار داشت: انسان در مرحله و سطحی است که می تواند سرنوشت خود را رقم بزند، این انسان است که انتخاب می کند که آیا خداوند را در بهشت ملاقات کند یا در جحیم! و این بستگی به این دارد که انسان چگونه در این جهان، زیست کند و آن هم در اختیار خود انسان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران  با بیان اینکه انسان در مرحله و سطحی است که می تواند سرنوشت خود را رقم بزند، اظهار داشت: انسان در مرحله و سطحی است که می تواند سرنوشت خود را رقم بزند، این انسان است که انتخاب می کند که آیا خداوند را در بهشت ملاقات کند یا در جحیم! و این بستگی به این دارد که انسان چگونه در این جهان، زیست کند و آن هم در اختیار خود انسان است.

دکتر مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه پروژه جهانی امروز ما، غفلت از حقایق هستی است، اذعان داشت: خداوند می فرماید که این جهان، ظل و سایه است و آنچه واقعیت دارد، عالم آخرت است ، همه ما باید آگاه باشیم که پروژه امروز جهان کنونی، غفلت از حقایق هستی است، آن گروهی که مرگ را فنا و نابودی می دانند و نشر و حشر و ابدیت و صراط و لقای الهی را منکر هستند اینها مرگ را فنا و نابودی می دانند و یاد مرگ را  افسردگی و توأم با حزن و اندوه می شمارند و این دیدگاه سرآغاز غفلت از حقایق هستی است!

وی ادامه داد: مرگ را باید به گونه ای تفسیر کرد، اینکه یاد مرگ را با حزن و اندوه همیشه تفسیر کنیم، این سخنان مبنای کفر و الحادی دارد، بله اگر مرگ رو نابودی و فنا تفسیر کنیم، یاد مرگ موجب حزن و ماتم است، اما اگر مرگ را مقدمه حیات معرفی کنیم، اینکه خداوند نیز موت را قبل از حیات ذکر میکند، اشاره به همین است: «الذی خلق الموت و الحیاة»؛ اگر موتی نباشد، حیاتی حاصل نخواهد شد، این موت است که ما را به حیات ابد آشنا میکند، این موت است که ما را از جهان غیب به جهان شهادت می برد! لذا باید بدانیم که مرگ، پیام حیات دارد.

ایشان با تاکید بر اینکه مرگ، پیام حیات دارد، ابراز داشت:  مرگ باعث می شود انسان به ابدیت خودش توجه کند و برای مومن هیچ لحظه ای شیرین تر از مرگ نیست تا آنجا که در جواب این سوال که می گویند آیا انسان مومن که به دیار باقی شتافت، آیا دوست دارد به عالم دنیا بر گردد، جواب می دهند، خیر! فقط یک مرحله است که آنقدر گوارا و شیرین است که مومن حاضر است دوباره به دنیا برگردد و آن لحظه مرگ و لحظه مفارقت از عالم دنیا به عالم برزخ است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به کلام امیرالمومنین علی علیه السلام بیان داشت: سه نشئه و عالم برای انسان وجود دارد، اینکه امیرالمومنین می فرماید «رحم الله إمرا عَلِمَ مِن أین و فی أین و الی أین» اشاره به همین نکته دارد، خداوند رحمت کند کسی را می داند از کجاست، در کجاست و به کجا می رود، آغاز و مرحله پیدایش و سرانجام هستی خود را می داند و مرحله بین آغاز و پایان را نیز به خوبی درک می کند، غافل کسی است که در مرحله وسط، مواظبت بر رفتار و کردار و گفتار خود نداشته باشد چرا که مرحله پایان، مرحله لقای الهی است و همه ما را خداوند به لقای خودش فرا خوانده و شیرین تر از لقای الهی وجود ندارد.

ایشان در ادامه اظهار داشت: بدن انسان یک امر ظلی و سایه است، این بدن نه بوده و نخواهد بود و همیشه در حال تغییر است، اما حقیقت انسانی که روح است و جان است، زمینی نیست، زمانی نیست، مکانی نیست، از جایگاه الهی آمده است و این روح است که خداوند با تمام تعظیم و تشریف این روح را به خود منسوب می کند و می فرماید: «نفخت فیه من روحی» ولذا این روح اگر شناخته نشود، انسان نمی داند به کجا باید برود.