تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء

دیگر اخبار
اهمیت روز مباهله از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی/ روز مباهله از مفاخر شیعه است

اهمیت روز مباهله از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی/ روز مباهله از مفاخر شیعه است

روز مباهله را یك روز علمی تلقّی كنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله

روز مباهله را یك روز علمی تلقّی كنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله

انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 14900392
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

ایشان ادامه دادند: خداوند همچنین در خلال مسئله طلاق، جریان تقوا را که یک رکن اساسی زندگی است مکرر بیان می‌کند، تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد. یک وقت انسان، اشتباهی مرتکب می شود، خدا شاید از او بگذرد، ولی یک وقت است انسان، عالماً و عامداً از مسیر مستقیم الهی بیرون می‌آید در اینجا خدا او را به حال خود رها می کند؛ این «وَ لَا تَكِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا» همین است. اگر خدای ناکرده کسی به جایی رسید که خدا او را به حال خودش رها کرد، دیگر او از چه راهی می‌تواند زندگی‌اش را تأمین کند؟ چون تمام کارهای خدا ﴿عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است؛ برای همین است که هیچ انسان باتقوایی در کار خود نمی‌ماند، این وعده الهی است: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾، اگر کسی در مسائل زندگی و خانوادگی خود در مسیر تقوا و در مسیر دین باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست.

معظم له تاکید داشتند: رفاه غیر از تجمل‌گرایی، تکاثر و ثروت‌اندوزی و امثال ذلک است، اینها نوعی بلاست، از سوی دیگر لازم نیست زاهدانه هم زندگی کنیم، ما می‌خواهیم خوب زندگی کنیم؛ یعنی بی‌غصه زندگی کنیم، بدون درد زندگی کنیم، بدون اختلاف زندگی کنیم. خداوند این راه را فرمود راه خوبی است. اگر در این مسیر باشید هم خانواده، هم جامعه و هم نظام تأمین است، برای همین است که اصرار ائمه این است که با یکدیگر تزاوُر کنید، ادب داشته باشید، به یکدیگر احترام بگذارید و محبت داشته باشید. ما جدّاً باید از تکاثر که عیاشی، تجمل‌گرایی و زراندوزی  است بپرهیزیم و به استقبال کوثر برویم تا راحت زندگی کنیم، فرمود تا وقتی در این راه باشید راحت هستید؛ برای همین است که می‌بینید خداوند هر حکم فقهی را که ذکر می‌کند تقوا را در کنارش ذکر می‌کند.

منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/14