تیتر اخبار | < بایگانی
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی:‌
پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)

حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)

ویژگی های عرفانی امام خمینی(ره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های عرفانی امام خمینی(ره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی

امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد

امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد

تاکید بر نشر و ترویج علوم علوی/ توشه ابدی انسان از انس با قرآن و نهج البلاغه به دست می آید

تاکید بر نشر و ترویج علوم علوی/ توشه ابدی انسان از انس با قرآن و نهج البلاغه به دست می آید

کلیپ تصویری؛ مقام عید فطر: ضیافت الله «ادب بندگی 30»

کلیپ تصویری؛ مقام عید فطر: ضیافت الله «ادب بندگی 30»

رویت هلال ماه شوال المکرم ۱۴۳۹ هجری قمری

رویت هلال ماه شوال المکرم ۱۴۳۹ هجری قمری

نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره

نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره

وداع با ماه مبارک رمضان در بيان امام سجاد(ع)

وداع با ماه مبارک رمضان در بيان امام سجاد(ع)

اقامه نماز آیت الله العظمی جوادی آملی بر پیکر مرحوم آیت الله احمد احمدی

اقامه نماز آیت الله العظمی جوادی آملی بر پیکر مرحوم آیت الله احمد احمدی

عظمت شب قدر در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟

عظمت شب قدر در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟

کلیپ تصویری؛ امام علی علیه السلام: امیر بیان در بیان امیر «ادب بندگی 24»

کلیپ تصویری؛ امام علی علیه السلام: امیر بیان در بیان امیر «ادب بندگی 24»

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 4426605
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب رجال تفسیری که به معرفی و بررسی راویان روایات تفسیری می پردازد به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پژوهشکده قرآن و عترت این پژوهشگاه تدوین، منتشر و روانه بازار گردید. این کتاب در بردارنده مباحث مختلفی راجع به جایگاه و مراتب راویان حدیث می باشد.

 

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب رجال تفسیری که به معرفی و بررسی راویان روایات تفسیری می پردازد به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پژوهشکده قرآن و عترت این پژوهشگاه تدوین، منتشر و روانه بازار گردید. این کتاب در بردارنده مباحث مختلفی راجع به جایگاه و مراتب راویان حدیث می باشد.

چنانچه مبرهن است افرادی که رجال یک حدیث‌اند، از حیث درایت و عقلانیت در یک رتبه نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم نیز برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه»

در میان متون دینی، قرآن کریم مهم‌ترین منبع معرفتی دین و سنت است. بسیاری از مباحث تفسیری قرآن از طریق روایات معصومین (ع) صورت می گیرد، اما شناسایی این روایات از حیث صحت و سقم نیازمند بررسی دقیق راویان آنها است.

شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود. از همین رو شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم. بنابراین علمای اسلام دانش‌های حدیث فراوانی را مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پایه‌ گزاری نموده اند.

اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است.

معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:

 جلد سوم اين اثر، در بردارنده نام 114 راوی است که از ادامه نام «احمد» شروع می شود و تا نام «اسحاق» ادامه می یابد.

درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است:

    بيوگرافی اجمالی راويان با بهره گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.

    تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم (علیه السلام).

    معرفی استادان و شاگردان راوی.

    مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.

    تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.

گفتنی است در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است و ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.

همچنین در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی و کيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است.