تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است
آیت الله العظمی جوادی آملی:
اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد
دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری؛
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«شبهه» به علم عمق و گسترش می دهد
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

حضور مرکز بین الملل نشر اسراء در نمایشگاه بین المللی کتاب دین

حضور مرکز بین الملل نشر اسراء در نمایشگاه بین المللی کتاب دین

نهج البلاغه کتاب حقوق بشر است/ دستورات اخلاقی برای این است که ما وارث شایسته ای برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بشویم

نهج البلاغه کتاب حقوق بشر است/ دستورات اخلاقی برای این است که ما وارث شایسته ای برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بشویم

گرامیداشت فاطمیه به این است که منطق آن حضرت زنده و حفظ شود

گرامیداشت فاطمیه به این است که منطق آن حضرت زنده و حفظ شود

راه انبیای الهی راه «انقلاب» است/نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند

راه انبیای الهی راه «انقلاب» است/نعمت برای این است که انسان با ظالم مبارزه کند

وقتی خدای سبحان مشکلات انسان را حلّ می کند که او در صدد حلّ مشکل جامعه بشری باشد

وقتی خدای سبحان مشکلات انسان را حلّ می کند که او در صدد حلّ مشکل جامعه بشری باشد

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 4426605
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب رجال تفسیری که به معرفی و بررسی راویان روایات تفسیری می پردازد به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پژوهشکده قرآن و عترت این پژوهشگاه تدوین، منتشر و روانه بازار گردید. این کتاب در بردارنده مباحث مختلفی راجع به جایگاه و مراتب راویان حدیث می باشد.

 

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب رجال تفسیری که به معرفی و بررسی راویان روایات تفسیری می پردازد به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پژوهشکده قرآن و عترت این پژوهشگاه تدوین، منتشر و روانه بازار گردید. این کتاب در بردارنده مباحث مختلفی راجع به جایگاه و مراتب راویان حدیث می باشد.

چنانچه مبرهن است افرادی که رجال یک حدیث‌اند، از حیث درایت و عقلانیت در یک رتبه نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم نیز برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه»

در میان متون دینی، قرآن کریم مهم‌ترین منبع معرفتی دین و سنت است. بسیاری از مباحث تفسیری قرآن از طریق روایات معصومین (ع) صورت می گیرد، اما شناسایی این روایات از حیث صحت و سقم نیازمند بررسی دقیق راویان آنها است.

شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود. از همین رو شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم. بنابراین علمای اسلام دانش‌های حدیث فراوانی را مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پایه‌ گزاری نموده اند.

اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است.

معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:

 جلد سوم اين اثر، در بردارنده نام 114 راوی است که از ادامه نام «احمد» شروع می شود و تا نام «اسحاق» ادامه می یابد.

درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است:

    بيوگرافی اجمالی راويان با بهره گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.

    تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم (علیه السلام).

    معرفی استادان و شاگردان راوی.

    مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.

    تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.

گفتنی است در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است و ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.

همچنین در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی و کيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است.