تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد:
قرآن کتاب زندگی است/لزوم پرداختن به مدل‌‎های زیست قرآنی
آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بيان داشتند:
كلمهٴ توحید یك قلعه فرهنگی است/ هیچ كشوری بدون توحید به مقصد نمی رسد
آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بيان داشتند:
ائمه(ع) معلمان فرشته‌ شدن هستند/ قرآن کریم درصدد زنده کردن جامعه بشری است
آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه های نماز عید فطر بیان داشتند:
این کشور به لطف الهی مهد امنیت است/ باید عظمت خود را قدر بدانیم و آن را حفظ کنیم
مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
امام علی(ع) و قرآن یک حقیقت و دو چهره‌اند/ رویکرد علوی به قرآن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
انسانِ باادب، ضعف ها را به خود و کمال را به خدا نسبت می دهد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
منبع ادب و منشأ حدود و مرزهاي انساني از جايگاه الهي است
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مسئولین حج و زیارت؛
حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است/جایگاه کعبه برای زائرین به درستی تبیین گردد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
گسترش فرهنگ مهدوی مقدمه ایجاد تمدن مهدوی است

نمایشگر یک مطلب

دیگر اخبار
نهاد مرجعیت در عراق باید حفظ و تقویت شود

نهاد مرجعیت در عراق باید حفظ و تقویت شود

توصیه به مسئولین در خصوص رفع مشکلات مردم و پرهیز از اختلافات

توصیه به مسئولین در خصوص رفع مشکلات مردم و پرهیز از اختلافات

دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد

دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد

مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی

مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی

رحمت خدا پیش از غضب اوست/مهندس عالَم جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد

رحمت خدا پیش از غضب اوست/مهندس عالَم جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد

شعاع پیام نهضت حسینی همهٴ افراد بشریت را در بر می گیرد

شعاع پیام نهضت حسینی همهٴ افراد بشریت را در بر می گیرد

شناسه : 3788550


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار اعضاء مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم بيان داشتند: مسائلي كه مربوط به حوزه و نمايندگان حوزه است در دو بخش خلاصه مي‌شود؛ يكي اينكه منوب‌عنه ما چه آوردند و دیگر يكي اينكه وظيفه ما چيست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضاء مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به آيات نورانی کلام الله مجید به تبيين وظايف حوزويان پرداختند و بيان داشتند: مسائلي كه مربوط به حوزه و نمايندگان حوزه است در دو بخش خلاصه مي‌شود. اين آيه‌ « يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ يُزَکِّيهِمْ» وظيفه ما را مشخص مي‌كند؛ ما بايد در دو بخش بحث كنيم: يكي اينكه منوب‌عنه ما چه آوردند، يكي اينكه وظيفه ما چيست؟

ایشان ادامه دادند: در بحث اول ما اگر خواستيم رسالت حوزه علميه و برنامه اساتيد و علماي بزرگوار حوزه علميه مشخص شود بايد ببينيم منوب‌عنه ما يعني پيغمبر(ص) و اهل بيت(ع) كه ما ادّعا داريم ان‌شاءالله نايب آنها هستيم آنها چه كردند و ما چه كنيم؟ يكي اينكه دستورهايي كه آنها به ما دادند چيست؟ انبيا حرف نو دارند، خداوند به پيامبر فرمود: چيزهايي ما به تو ياد داديم كه تو نمي‌دانستي، از گذشته و آينده به تو خبر داديم. خداي سبحان با پيامبر طرزي حرف مي‌زند كه كلّ اين جهان مثل كَف دست اوست، ما اگر ادعاي نيابت از اين ذوات قدسي را داريم بايد حرف تازه بياوريم، حرف تازه هم هست يعني در قرآن هست آدم فحص كند مطالب جديد، راه‌هاي جديد، حلّ مشكلات هست و اينها عِدل قرآن‌اند. وجود مبارك پيغمبر(ص) دو خصيصه دارد هر چه شنيده، گفته و هر چه گفته عين وحي است. ما به اين پيامبري كه هر چه از اسرار غيب شنيده براي او گفته شده و هر چه هم از لبان مطهّرش شنيده مي‌شود وحي است ما ادّعا مي‌كنيم نايب چنين آدمي هستيم. بنابراين طبق مقام اول بحث ما ادّعايمان خيلی است و راه هم داريم و مي‌توانيم برسيم. فحص بالغ بكنيم، خودمان را با قرآن و عترت آشنا كنيم و حرف تازه استخراج کنیم.

معظم له در ادامه به ضرورت توجه بيشتر به نهج‌البلاغه و كلمات ائمه معصومين(ع) در دروس حوزوي اشاره كردند و اظهار داشتند: اما مقام ثاني بحث كه اينها به ما گفتند چه چيزي بخوانيد. حوزه بايد آيه محكمه داشته باشد، فريضه عادله داشته باشد، سنّت قائمه داشته باشد و ما همه اينها را در فقه و اصول خلاصه كرديم، آيه محكمه، تفسير مي‌خواهد، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه مي‌خواهد مطمئن باشيد آنها علمي‌تر است. كلمات نهج‌البلاغه مثل «لا تنقض» نيست كه با هفت، هشت سال درس خواندن حل شود، اين يك جان كَندن علمی مي‌خواهد.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: اوّلين وظيفه ما برنامه حوزوي است كه آيه محكمه مي‌خواهد، فريضه عادله مي‌خواهد، سنّت قائمه مي‌خواهد. حالا چطور بخوانيم؟ اين به تزكيه نفس وابسته است. اگر خداي ناكرده يك كسي يك مختصر سواد پيدا كرد سينه را وجب كرد گفت يك وجب سينه و اين همه علم؟! اين نه به درد دنياي خودش مي‌خورد نه به درد آخرتش. اگر ما چيزي ياد گرفتيم و مردم را به خودمان دعوت كرديم، نه خودمان در راهيم نه ديگري را مي‌توانيم به راه بياوريم چه رسد به اينكه نيابت داشته باشيم. رژيم ارباب و رعيتي مطلقا ممنوع است! خواه يك دهدار نسبت به يك كشاورز، خواه يك مجتهد نسبت به مقلّدين، كه مردم را به خود دعوت كند.

ایشان با تاکید بر ضرورت توليد علم در حوزه به تبيين وظايف طلاب و اساتيد حوزوي پرداختند و  بيان داشتند: ما يك فقيه و مجتهد داريم و يك دلاّل داريم! نگاه كنيد كه الآن مشكل ما چيست؟ يك عده كشاورز ميوه توليد مي‌كنند و يك عده هم دلاّل ميوه هستند، آن كشاورز توليد كرده و اين شخصي كه رشته كشاورزي ندارد دلاّل ميوه است. ما فقه و اصول داريم، فلسفه و كلام داريم شيخ انصاري توليد كرده، فلان فقيه توليد كرده، اگر ما بياييم حرف‌هاي اينها را جابه‌جا كنيم مي‌شويم دلاّل فقه، نه مبتكر. ما هرگز به اين فكر نباشيم كه درس خارج را مجموع چندتا سطح بدانيم. ما دلاّل فقه نباشيم! البته اين كار، كار خوبي است بهشت هم به ما مي‌دهند اما اين براي ما كم است مگر اينها كه دلاّل ميدان‌اند كار بدي مي‌كنند؟ مشكلات مردم را حل مي‌كنند، اما اين، آن كار كشاورز را نمي‌كند. هرگز به اين بسنده نكنيد كه حرف ديگران را منتقل كنيد اين مقدمه كار شماست بايد به فكر توليد باشيد. مهم ترين چيزي كه كمر حوزه را مي‌شكند اين نهال‌فروشي است اگر كسي استعداد راقي دارد بايد بكوشد كه فقيه نام‌آور شود و یا استاد حوزه شود اين حيف است كه حوزه را رها كند البته هم مسئولين بايد مواظب باشند.

ایشان ابراز داشتند: حوزه وقتي انقلابي است كه بتواند مرجع علمي تعيين كند. حيف است كه طلبه مستعد به اموری غیر از درس و بحث بپردازد، حوزه بايد مستقل باشد يعني در بودجه مستقل باشد دستش جلوي اين و آن دراز نشود خود مردم مستقيماً اينها را اداره كنند.