تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:
«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
به همت پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
ویژه نامه اینترنتی محرم سال 1440 هـ.منتشر شد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی

دیگر اخبار
وظیفه «رسانه» این است که حقیقت انسان را به او بشناساند

وظیفه «رسانه» این است که حقیقت انسان را به او بشناساند

«وقودِ» آتش جهنم، سران استکبار هستند

«وقودِ» آتش جهنم، سران استکبار هستند

از خود بيگانگی در انسان

از خود بيگانگی در انسان

«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد

«قرآن» تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 14757212
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

معظم له در این جلسه به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: اساس خانواده در اسلام آن قدر محترم است که در روایات ما هست اگر ـ معاذالله ـ خانه و خانواده ای در اثر طلاق ویران شد، این مانند بافت فرسوده ای است که به آسانی ساخته نمی‌شود؛ لذا از طلاق به عنوان «أبْغَضُ الْحَلال» یاد شده است.

ایشان ادامه دادند: ما معنای عدل را می‌فهمیم؛ یعنی خدا به ما عقلی داد که ما معنای عدل، شیرینی عدل و حقانیت عدل را به خوبی می‌فهمیم اما قلمرو عدل را هرگز نمی‌فهمیم، عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد؛ «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه»، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ استکبار که داعیه ربوبیت دارد و یک ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلی﴾ در ضمیر او نهفته است می‌گوید جای اشیاء و اشخاص را ما خودمان معین می‌کنیم! اما دین می‌گوید جای اشیاء را اشیاء‌آفرین می‌داند، جای اشخاص را اشخاص‌آفرین می‌داند، لذا می‌فرماید به اینکه اگر شما کار خلافی کردید در حقیقت به خودتان ستم کردید، چون ما طرزی عالم را آفریدیم که حتی یک نقطه ناهماهنگ، در صدر و ساقه عالم نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: این مکتب به گونه ای قواعد علمی را بیان می‌کند که با قوانین عملی کاملا هماهنگ است. اگر امام فرمود خانه‌ای که با طلاق ویران شده به این آسانی ساخته نمی‌شود، برای آن است که عدل الهی اقتضا می‌کند خانه براساس مِهر بماند، گرچه مسکن را باید مرد تهیه می‌کند اما زن موظف است که سکینت و آرامش منزل را به عهده بگیرد؛ ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، از این طرف حرمت مرد و حرمت زن را هم متقابلاً بیان کرده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: وقتی آدم زبان و قلبش به محبت و مِهرعادت نکرده باشد، در نتیجه شاهد طلاق در جامعه خواهیم بود. حوزه و دانشگاه که به لطف الهی هزارها کارهای علمی و خدماتی انجام دادند و انجام می‌دهند، مسئول‌ هستند که مِهر و محبت، را در جامعه ترویج کنند، آن وقت جامعه می‌شود جامعه مِهر.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام بیان داشتند: این بیان امام، بیان بسیار لطیفی است! امام می‌فرماید که «تَزَاوَرُوا»، یکدیگر را ترک نکنید، قهر نکنید، اختلاف نداشته باشید. شما شیعیان ما هستید، وقتی شما شیعیان ما به سراغ یکدیگر می‌روید و دور هم جمع می شوید حرف‌های ما را می‌زنید چراکه حرف‌های ما «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه و محبت ایجاد می‌کند. خاصیت سخنان ائمه علیهم السلام ایجاد محبت است.