تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه های نماز عید فطر بیان داشتند:
این کشور به لطف الهی مهد امنیت است/ باید عظمت خود را قدر بدانیم و آن را حفظ کنیم
آیت الله العظمی جوادی آملی در راهپیمایی روز قدس بیان داشتند:
مردم با حفظ وحدت و همدلی، پاسدار خون شهدا هستند
حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي:
باورها و اعتقادات انسان زمانی شکوفا می شوند که با نيايش توأم باشد
مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
امام علی(ع) و قرآن یک حقیقت و دو چهره‌اند/ رویکرد علوی به قرآن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
انسانِ باادب، ضعف ها را به خود و کمال را به خدا نسبت می دهد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
منبع ادب و منشأ حدود و مرزهاي انساني از جايگاه الهي است
جت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي؛
تمام روح نيايش، توجه به سمت پروردگار است
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
انتشار شماره 26 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
این کشور به لطف الهی مهد امنیت است/ باید عظمت خود را قدر بدانیم و آن را حفظ کنیم

این کشور به لطف الهی مهد امنیت است/ باید عظمت خود را قدر بدانیم و آن را حفظ کنیم

حفظ دستاوردهای ماه مبارك رمضان از مهم‌ترين وظايف روزه‌داران است

حفظ دستاوردهای ماه مبارك رمضان از مهم‌ترين وظايف روزه‌داران است

آيت الله العظمی جوادی آملی هيچ صفحه و كانال شخصی در شبكه های اجتماعی ندارد

آيت الله العظمی جوادی آملی هيچ صفحه و كانال شخصی در شبكه های اجتماعی ندارد

مردم با حفظ وحدت و همدلی، پاسدار خون شهدا هستند

مردم با حفظ وحدت و همدلی، پاسدار خون شهدا هستند

نظر آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی درباره میزان فطریه

نظر آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی درباره میزان فطریه

باورها و اعتقادات انسان زمانی شکوفا می شوند که با نيايش توأم باشد

باورها و اعتقادات انسان زمانی شکوفا می شوند که با نيايش توأم باشد

دانشمندان دین از جایگاه تفکر و نظام علمی به سراغ قرآن بروند/«ادب فنای مقربان»کتاب امام شناسی با رویکرد قرآنی است

دانشمندان دین از جایگاه تفکر و نظام علمی به سراغ قرآن بروند/«ادب فنای مقربان»کتاب امام شناسی با رویکرد قرآنی است

بيعت در فرهنگ تشيّع علامت حقّ است، نه علّت آن/حكومت اسلامي هيچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمی‏ شود

بيعت در فرهنگ تشيّع علامت حقّ است، نه علّت آن/حكومت اسلامي هيچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمی‏ شود

عظمت شب قدر در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟

عظمت شب قدر در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟

برگزاری آئین افتتاحیه جشنواره ذوی القربی از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت

برگزاری آئین افتتاحیه جشنواره ذوی القربی از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت

تمام روح نيايش، توجه به سمت پروردگار است

تمام روح نيايش، توجه به سمت پروردگار است

انتشار شماره 26 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا

انتشار شماره 26 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 3834404
آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان داشتند:


پايگاه اطلاع‌رساني اسراء: در اين جلسه حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي بیان داشتند: مادامي که در مسير نباشيد شکست حتمي است چه اينکه شکست پیش امد. مگر حکومت حضرت امير شکست نخورد؟ مگر خود حضرت امير را شهيد نکردند؟ مگر دوستانش را يکي پس از ديگري شهيد نکردند؟ لذا مردم بايد همیشه در صحنه باشيد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني اسراء: جلسه درس اخلاق اين هفته آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف وحياني و قرآني در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء تشكيل شد.  در اين جلسه حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي پس از گراميداشت ايام پربركت رجب و عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت امام موسي كاظم(ع) به بيان بركات اين ماه پرفيض و بركت پرداختند و اظهار داشتند: يکي از فيض‌هاي عميق و مهمّ دهه سوم ماه پربرکت رجب روزه گرفتن در روز مبعث است، آنها که جوان‌اند و قدرت بدني‌شان مناسب هست حيف است که از روزه اين روز بي‌بهره باشند. خداي سبحان خود را به عنوان معلم معرفي کرد: ﴿عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ﴾؛ و برنامه درسي خودش را هم قرآن کريم معرفي کرد؛ اعم از قرآن صامت و ناطق که اهل بيت علیهم السلام هستند.

ايشان ادامه دادند: مستحضريد که در سوره مبارکه «الرحمن» هم خود را معلم معرفي کرد، هم خود را با اسم اعظم «الرحمن» معرفي کرد و هم برنامه درسي خود را بیان نمود. چندين رساله در زمينه همين چهار جمله نوشته شده، يکي اينکه «الرحمن» معلم است نه «العليم». خدا نمي‌خواهد فقط جامعه عالم بشود، مي‌خواهد عاقل بشود، عالم عادل بشود. اگر گفتند رحمان تدريس مي‌کند يعني چه؟ اگر مهندس تدريس مي‌کند يعني درس هندسه مي‌دهد؟ اگر گفتند فقيه تدريس مي‌کند يعني درس فقه مي‌دهد. اما اگر گفتند «الرحمن» تدريس مي‌کند يعني چه؟ یعنی آن رحمت رحمانيه را تدريس مي‌کند. اين فرصت‌ها هست. يک مقدارش در درس و بحث هست، يک مقدارش هم در نماز شب در روزه‌هاي اين ايام خيلي براي جوان وجه ندارد که روز مبعث را روزه بگيرد، شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنيد، دعاي شب مبعث را که مرحوم محدّث قمي هم نقل کرده است ببينيد در دعاي شب مبعث ما خدا را سوگند مي‌دهيم يا به بارگاه الهي عرض مي‌کنيم خدايا! به تجلّي اعظم تو؛ يعني از اين تجلّي که عظيم‌تر که خدا ندارد. اينها کمک مي‌کند که انسان بشود شاگرد خدا.

معظم‌له در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به شرح نامه شصت و دوم پرداخته و با اشاره به اهميت حضور مردم در صحنه های مختلف کشور، اذعان داشتند: اين نامه 62 نامه‌اي است که وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) براي مردم مصر نوشت. به مردم مصر گفت: مردم! داشتنِ رهبر خوب نيمي از موفقيت است، نگوييد ما رهبري مثل علي بن ابيطالب داريم! نگوييد نماينده‌اي مثل مالک اشتر داريم! مادامي که در مسير نباشيد شکست حتمي است چه اينکه شکست پیش امد. مگر حکومت حضرت امير شکست نخورد؟ مگر خود حضرت امير را شهيد نکردند؟ مگر دوستانش را يکي پس از ديگري شهيد نکردند؟ لذا مردم بايد همیشه در صحنه باشيد.

ايشان اذعان داشتند: به مردم مصر فرمود: اگر يک ملتي بخوابد، دشمن او که به خواب نرفته! حمله مي‌کند و مستحضريد بدترين خواب هم، خوابِ روح است. شما از بهترين دعاهاي ماه مبارک رمضان مخصوصاً روزهاي اول واينها اين است که به ما آموختند که بگوييم: خدايا! ما را از خواب غفلت بيدار کن! در نهج البلاغه وجود مبارک حضرت امير مي‌گويد من پناه مي‌برم به خدا از اينکه عقل مردم تعطيل باشد بخوابد، به مردم مصر مي‌فرمايد که انسان بايد بخوابد خستگي بدنش رفع بشود، ولي مبادا کاري کنيد که عقلتان بخوابد، فکر شما بخوابد. بيراهه برويد يا راه کسي را ببنديد.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي بيان داشتند: حضرت امير(ع) فرمود من فکر نمي‌کردم اينها غدير را فراموش بکنند ما را خانه‌نشين بکنند؛ اما آمدند اين کار را کردند. اصلاً در خيال من نمي‌گنجيد، از جهت بشري البته. اصلاً به ذهن من نمي‌آمد که اهل بيت را اينها خانه‌نشين بکنند و سقيفه را بر غدير مقدم بدارند، من فکر نمي‌کردم. که از خاندان پيغمبر جدا شوند. تقريباً دو ماه و اندي از جريان غدير گذشت، همه‌شان حاضر بودند در آن صحنه، يک صحنه صدهزار نفري، فاصله غدير و رحلت حضرت 28 صفر دو ماه و اندي بود، حضرت فرمود من فکر نمي‌کردم! همه‌شان قصه غدير را با هم گفتگو مي‌کردند. من هيچ فکر نمي‌کردم که اينها غدير را رها کنند و سقيفه را راه‌اندازي کنند و برود با کسي ديگر بيعت کنند. من ديدم اگر وارد اين صحنه بشوم از غدير بخواهم حمايت کنم در بطلان سقيفه دخالت بکنم، چيزي از دين نمي‌ماند. من ساکت شدم خانه‌نشين شدم. گرچه از دید من اين حکومت يک متاع چند روزه است اين حكومت براي من آب بيني بُز است.