تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه
شاخصه های برتری رسول اکرم بر پیامبران(3)؛
دو ویژگی خاص پیامبر گرامی اسلام(ص)
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:
جامعه جاهلی گرفتار عمل به گمان و تبعیت از هوای نفس است
به مناسبت 24 آبان ماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛
خُلق قرآنی علامه طباطبایی در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد:
قرآن کتاب زندگی است/لزوم پرداختن به مدل‌‎های زیست قرآنی

دیگر اخبار
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

دومین کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار می شود

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

اگر دین را برداریم اخلاق ضامن اجرا ندارد

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

بررسی مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 4410175


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هفته های گذشته در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هفته های گذشته در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته که مصادف با شب میلاد منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) برگزار شد، ضمن تبریک این ایام فرخنده، با اشاره به دعای نورانی « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ...» بیان داشتند: به ما توصیه کردند این دعای نورانی را در زمان غیبت حضرت بخوانیم چرا که این دعا به ما کمک می کند در زمان غیبت حضرت از هر خطری نجات پیدا کنیم و بفهمیم بین غدیر و سقیفه چه فرقی است؟!

ایشان ادامه دادند: در این دعا از خداوند می خواهیم «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ»؛ خدایا خودت را به من بشناسان، چرا که تا الله را نشناسم نخواهم توانست خلیفه الله یعنی رسول گرامی اسلام را بشناسم؛ «فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ».

معظم له خاطرنشان کردند: انسان تنها در صورت شناخت الله می تواند فرستاده اویعنی امر رسالت را بشناسد و پیغمبر را باید با پیغمبری شناخت و بعد از این نوع شناخت فرستاده خدا، انسان می تواند جانشینان او یعنی امر ولایت و امامت را بشناسد. از این رو در ادامه این دعا می خوانیم: « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ ».

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: این دعا یک دعای برهانی است که امام صادق علیه السلام برای تبیین ارتباط بین الوهیت، رسالت و امامت و هدایت بیان فرمودند و لذا در بخش پایانی دعا می فرماید؛ «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى» یعنی روشن می سازد نمی توان بدون امامت، ولایت و نبوت، دین و خدای سبحان را شناخت و در این مسیر نیز باید از خود الله کمک گرفت.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر نامه 64 نهج البلاغه امیرالمومنین پرداختند و بیان داشتند: بارها به عرض رسید که نهج البلاغه باید به صورت یک درس رسمی در حوزه های علمیه در دو سطح قبل از کفایتین و بعد از کفایتین تدریس شود چرا که بسیاری از معارف بلند در نهج البلاغه هست که دستیابی به آن مقدرو هر کسی نیست و تلاش علمی بسیار می طلبد.

ایشان اذعان داشتند: در این نامه حضرت امیر علیه السلام خطاب به معاویه میفرماید ممکن است که قبل از اسلام ما و شما در یک محدوده بودیم اما بعد از اسلام، اسلام مرزهای بین ما و شما را به روشنی جدا کرد، ما در اسلام رشد کردیم اما شما تلاش کردید در کفر بمانید. و ای کاش در همان کفر می ماندید! شما هم در کفر ماندید و هم به دامن فتنه و نفاق افتادید.

معظم له تصریح داشتند: حضرت در این نامه صراحتا تبیین می کنند که معاویه کاملا شبیه اجداد خود در جاهیلیت مانده است و به او می گوید: تو هیچ فرقی با همان بستگانت که علیه اسلام جنگیدند و به دست اسلام کشته شدند نداری!