تیتر اخبار | < بایگانی

دیگر اخبار
«دید وسیع» و «جهانی بودن مخاطبین» پیامبر اکرم(ص)، مورد توجه علمای اسلام باشد

«دید وسیع» و «جهانی بودن مخاطبین» پیامبر اکرم(ص)، مورد توجه علمای اسلام باشد

منتظران حضرت حجت(عج)، موظف اند جهانی فکر کنند

منتظران حضرت حجت(عج)، موظف اند جهانی فکر کنند

برگزاری دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در دارالقرآن علامه طباطبایی

برگزاری دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در دارالقرآن علامه طباطبایی

نخبگان عراق مردم را به تبعیت و پیروی از مواضع آیت الله سیستانی راهنمایی کنند

نخبگان عراق مردم را به تبعیت و پیروی از مواضع آیت الله سیستانی راهنمایی کنند

عزت اسلام در این است که دین خدا در آن عالی ترین جلوه توحیدی معرفی شود

عزت اسلام در این است که دین خدا در آن عالی ترین جلوه توحیدی معرفی شود

منظور از شناخت قرآن، شناخت حقیقت قرآن و معنویت آن است/حفظ قرآن، به اداره صحیح و بهتر کشور منجر می شود

منظور از شناخت قرآن، شناخت حقیقت قرآن و معنویت آن است/حفظ قرآن، به اداره صحیح و بهتر کشور منجر می شود

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 23554497
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای شورای علمی همایش «عرفان اهل بیتی(ع)» که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای شورای علمی همایش «عرفان اهل بیتی(ع)» که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی در این دیدار بیان داشتند: «عرفان» اگر بخواهد مانند فقه و اصول به صورت یک درس رسمی در حوزه تبدیل شود، سالها تلاش و کوشش عالمانه و محققانه را می طلبد، که در ابتدا مباحث آن تدریس و نقد شود، سپس به مراجع عرضه شود، تا اشکالات آن گرفته شود و مهر تایید بخورد، وگرنه با درس و بحث های زیر زمینی، عرفان به صورت یک رشته مقبول در نخواهد آمد.

ایشان ادامه دادند: کسانی بودند که در رفتن این راه تعجیل کردند و غرق شدند مانند عین القضات­ ها و سهروردی ­ها! این علم، سعه صدر ائمه(ع) را می خواهد که آن چه را می دیدند تحمل می­ کردند و بازگو نمی­ کردند، اینکه شما خلق را صورت مرآتیه بدانید و خالق را نامحدود بدانید که جا برای غیر نمی­ گذارد، تحمل خود همین مساله فقط در حد ائمه اطهار علیهم السلام است، لذا شما باید بدانید در مسیر حساسی قدم برداشته اید.

معظم له ابراز داشتند: در دوران امام رضا علیه السلام که نحله­ های فکری متعددی خود را مطرح کرده بودند، ایشان هرگز دروازه ورود این افکار را از یونان یا غیریونان نبستند، بلکه با آنها مواجه شدند و پاسخگویی به آنها باعث شکوفاتر شدن دین گردید.

حضرت آیت الله العظمی جوادی در توصیه ای خطاب به اعضای شورای علمی همایش «عرفان اهل بیتی(ع)» بیان داشتند: به برکت انقلاب اسلامی ادبیات در حوزه ها زنده شد و به همت و تلاش اساتید بزرگ این رشته، برای مصادیق قواعد ادبی به جای استفاده از اشعار جاهلی عرب، از آیات و روایات استفاده شد. اکنون نیز اگر مجموعه شما بتواند یک اربعین از روایات متقن عرفانی اهل بیت علیهم السلام جمع آوری کند آرام آرام این روایات آن عرفان های بی اساس را کنار خواهد زد.

ایشان با ذکر نمونه ای از روایات عرفانی اهل بیت علیهم السلام بیان داشتند: شیخ مفید در امالی خود از امام صادق(ع) این روایت را نقل می کند که اگر کسی عقیده توحیدی داشته باشد و این عقیده خود را با عمل صالح همراه سازد وارد ملکوت خواهد شد؛ ملکوت عالم که محل شهود است، جایی است که قرآن کریم می فرماید ما مرتب، ملکوت عالم را به ابراهیم خلیل نشان می دادیم. اینگونه از روایات می فهماند انسان می تواند به مرحله ای برسد که خود در مقام شهود قرار بگیرد.

معظم له خاطرنشان کردند: مناجات «شعبانیه» از غنی‌ترین و قوی‌ترین مدارک دینی ماست، اولِ مناجات «شعبانیه» منادات است، بعد وقتی انسان احساس قُرب الهی کرد می‌شود مناجات و با خدا نجوا می‌کند. بعد وقتی نفسش تمام شد در همین مناجات «شعبانیه» به ما می‌گویند به خدا بگو من نفسم تمام شد حالا تو مناجات بکن من گوش بدهم «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً» خدایا من حرفم تمام شد حالا تو با من حرف بزن که لذت حرف تو را من بشنوم و مدهوش بشوم نه بیهوش «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ»، بعد ناز شروع می‌شود و آن ناز این است که به ما در مناجات «شعبانیه» گفتند به خدا بگو خدایا «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ»؛ خدایا اگر تو در معاد یا در دنیا در یک فرصت دیگری به من اعتراض کنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم می‌گویم تو که بزرگ بودی چرا نبخشیدی؟! این راه نیاز نیست این راه ناز است. خدایا تو که بزرگ‌تر بودی و عفو هم با بزرگان است تو چرا نبخشیدی؟! این مسائل جز با عرفان قابل حل نیست.

آیت الله العظمی جوادی تاکید داشتند: احتیاط داشتن به معنای این است که انسان دور دین خود که طبق بیان ائمه مانند برادر اوست یک دیوار محافظ یا حائط بکشد تا در معرض گزند و آسیب نباشد. چنین احتیاطی را در ورود به عرفان باید رعایت کنید تا از راه به بیراهه منحرف نشوید.