تیتر اخبار | < بایگانی
به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه:
تخفیف ویژه آثار مرکز بین المللی نشر اسراء
حجت الاسلام و المسلیمن مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران؛
برای رفع بلیّه ی فراگیری که به همه اقشار ضرر وارد کرده، باید یک اراده جمعی وجود داشته باشد

دیگر اخبار
ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی

توصيه به ثقلين؛ عصارهٴ وصيّت امام امّت

توصيه به ثقلين؛ عصارهٴ وصيّت امام امّت

پيروزی از آن کسی است که منزه و پاکيزه باشد نه مستکبر و برتری طلب!

پيروزی از آن کسی است که منزه و پاکيزه باشد نه مستکبر و برتری طلب!

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محجوب جهرمی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محجوب جهرمی

چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

چاپخانه اسراء با توجه به ظرفیت موجود، می تواند به عنوان قطب چاپ کشور تبدیل شود

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 19596091
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند «حکمت عبادات» در خصوص عظمت ماه مبارك رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ‏ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می‏ رسد در همان سطح خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند «حکمت عبادات» در خصوص عظمت ماه مبارك رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ‏ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می‏ رسد در همان سطح خواهد بود. فرمود: ماه خدا همراه با بركت، رحمت و مغفرت به شما روی كرده است: «بالبرَكَة والرّحْمة والمغْفرة» مواظب باشید به استقبالش بروید و آماده باشید تا آن را درست درك كنید.

ایشان ماه رمضان را ماه بركت، رحمت و مغفرت دانستند و اذعان داشتند: «بركت» خیر مستدام و ماندنی است. این ماه همراه با بركت و رحمت و مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست؛ آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می ‏نامد. البته رحمت خاصه مخصوص مؤمنان است: ﴿إنّ رحمت الله قریب من المحسنین﴾[1]. تحصیل این نوع رحمت، در ماه مبارك رمضان آسان است.

معظم له با تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان ابراز داشتند: فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید كاری كند كه صاحب‏خانه می‏ كند. روزه‏ دار، میهمان خدایی است كه «یطعِمُ ولا یطعَم»[2] اطعام می‏ كند ولی خود اطعام نمی‏ شود؛ پس او هم می‏ تواند «یطعِمُ ولا یطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می‏ بخشد و نمی‏ گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا كند كه ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می‏ پذیرد. اگر كسی تلاش و كوشش كرد كه دیگران در كنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر كسی تلاش كرد كه به بركت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد.

منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

پاورقی:

[1] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 56.

[2] ـ امام صادق (علیه‏ السلام) فرمود: هنگام غذا خوردن نام خدا را ببر، آنگاه كه دست كشیدی بگو: «الحمد لله الذى یطْعِم ولا یطْعَم» (كافی، ج 6، ص 294).