تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء

دیگر اخبار
برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی

برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی

تعارضی بین علوم وجود ندارد/ تبیین بایسته های رسیدن به فضای آزاد علمی در حوزه ها

تعارضی بین علوم وجود ندارد/ تبیین بایسته های رسیدن به فضای آزاد علمی در حوزه ها

آغاز دروس تفسیر و خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آغاز دروس تفسیر و خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

گزارش تصویری: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی اسراء قم

گزارش تصویری: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی اسراء قم

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 19596091
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند «حکمت عبادات» در خصوص عظمت ماه مبارك رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ‏ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می‏ رسد در همان سطح خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند «حکمت عبادات» در خصوص عظمت ماه مبارك رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ‏ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می‏ رسد در همان سطح خواهد بود. فرمود: ماه خدا همراه با بركت، رحمت و مغفرت به شما روی كرده است: «بالبرَكَة والرّحْمة والمغْفرة» مواظب باشید به استقبالش بروید و آماده باشید تا آن را درست درك كنید.

ایشان ماه رمضان را ماه بركت، رحمت و مغفرت دانستند و اذعان داشتند: «بركت» خیر مستدام و ماندنی است. این ماه همراه با بركت و رحمت و مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست؛ آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می ‏نامد. البته رحمت خاصه مخصوص مؤمنان است: ﴿إنّ رحمت الله قریب من المحسنین﴾[1]. تحصیل این نوع رحمت، در ماه مبارك رمضان آسان است.

معظم له با تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان ابراز داشتند: فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید كاری كند كه صاحب‏خانه می‏ كند. روزه‏ دار، میهمان خدایی است كه «یطعِمُ ولا یطعَم»[2] اطعام می‏ كند ولی خود اطعام نمی‏ شود؛ پس او هم می‏ تواند «یطعِمُ ولا یطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می‏ بخشد و نمی‏ گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا كند كه ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می‏ پذیرد. اگر كسی تلاش و كوشش كرد كه دیگران در كنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر كسی تلاش كرد كه به بركت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد.

منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

پاورقی:

[1] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 56.

[2] ـ امام صادق (علیه‏ السلام) فرمود: هنگام غذا خوردن نام خدا را ببر، آنگاه كه دست كشیدی بگو: «الحمد لله الذى یطْعِم ولا یطْعَم» (كافی، ج 6، ص 294).