تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

دیگر اخبار
تبیین اصول عقلانیت وحیانی در گفتگو با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

تبیین اصول عقلانیت وحیانی در گفتگو با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

لزوم تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه (س) / حضرت خدیجه؛ بانوی نمونۀ اسلام

لزوم تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه (س) / حضرت خدیجه؛ بانوی نمونۀ اسلام

کلیپ تصویری؛ مقام محبت: عبادت محبّانه «ادب بندگی 10»

کلیپ تصویری؛ مقام محبت: عبادت محبّانه «ادب بندگی 10»

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

کلیپ تصویری؛ مقام ریاضت:تقوا ریاضت دینی «ادب بندگی 7» بخش دوم

کلیپ تصویری؛ مقام ریاضت:تقوا ریاضت دینی «ادب بندگی 7» بخش دوم

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 11582435
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اعضای موسسه امام موسی صدر:


پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو كردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت  الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو كردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به بیان نورانی از امام صادق(علیه السلام) بر ضرورت فراگیری علم و دانش تأكید كرده و بیان داشتند:

یك بیان نورانی از امام صادق(علیه السلام) هست كه این بیان یك دستور مستقیم دارد، یك پیام غیرمستقیم؛ آن دستور مستقیم این است كه حضرت به یكی از اصحابش فرمود: «فان مِتَّ فَوَرّث كُتبك بَنیك» تا نفس می‌كشید سواد؛ هرگز نگویید من بازنشست شدم یا فارغ‌التحصیل شدم، تا نفس می‌كشید به فكر فهمیدن و فهماندن باش، این دستور مستقیم امام است.

معظم له ادامه دادند: امام صادق(علیه السلام) كه دستور مستقیم به مفضّل داد فرمود طوری زندگی كن كه وقتی مُردی چهارتا كتاب برای بچه‌هایت به ارث بگذاری، آثار قلمی خودت را میراث خودت قرار بده. یعنی تو هم اهل قلم باش و می‌توانی؛ این همه علوم را ذات اقدس الهی برای ما خلق كرده است. این دستور مستقیم امام صادق است به امام موسی صدر؛ اما پیام غیر مستقیمش به ورثه او این است كه شما وارث این تراث هستید واین را حفظ كنید علماً و عملاً. و جامعه را علم اداره می‌كند در صورتی كه به عمل برسد.

ایشان اذعان داشتند: ما تا سازماندهی درونی نداشته باشیم هرگز به بیرون اثری نخواهیم بخشید.  اینكه می‌بینید ما عالم بی‌عمل داریم، اینکه می‌بینید یك مطلب علمی صد درصد برای او حل شده است اما عمل نمی‌كند این برای چیست؟ علم كه شكوفاكننده وحی است این دستگاه بدن را خوب ترسیم می‌كند. ما از همین بیرون كه شروع كنیم وضع درونمان حل می‌شود.

معظم له ادامه دادند: ما از نظر بیرون یك چشم و گوش داریم و یك دست و پا، اینها اگر هماهنگ و سالم باشند چشم و گوش می‌فهمد و دست و پا برابر آن عمل می‌كند، یعنی فهم را چشم و گوش به عهده دارند و كار را دست و پا، اما اگر دست و پا ویلچری بود و چشم و گوش او سالم بود، این مار و عقرب را می‌بیند ولی قدرت فرار كردن ندارد، این عالم بی‌عمل مشكل علم ندارد، اما مگر علم كار می‌كند؟! این دست و پا مسئول عمل كردن است كه بسته است! اگر كسی علمی می‌فهمد و برابر آنچه فهمید عمل می‌كند این مثل كسی است كه دست و پای او سالم است و چشم و گوش او سالم است و مار و عقرب را می‌بیند و فرار می‌كند.

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می‌میرانیم، نگفت هر كسی را مرگ می‌چشد، فرمود هر كسی، مرگ را می‌چشد! هر ذائقی مذوق را هضم می‌كند، ما مرگ را می‌میرانیم، ما هستیم كه هستیم. اگر انسان بداند كه ابدی است و آن‌قدر مقتدر است كه مرگ را می‌میراند، نه بیراهه می‌رود نه راه كسی را می‌بندد. غرض این است كه امام كه به یكی از اصحابش فرمود شما اگر زنده هستید باید میراث فرهنگی داشته باشید این دستور مستقیم است به آن شاگرد و غیرمستقیم است به وارثان آن شاگرد.