تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی؛
نقش موثر روزه در حل مشکلات مادی و معنوی

دیگر اخبار
ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام/ خیر و برکت قربانی، چندین برابر به خود فرد بر می گردد

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

بهترین نیایشی كه جنبه سیاسی‌عبادی حج را به خوبی تبیین می‌كند، دعای عرفه است

تکلیف ما تقویت هر چه بیشتر قدرت دفاعی کشور است/ طرزی آماده باشید که دشمن از شما بترسد

تکلیف ما تقویت هر چه بیشتر قدرت دفاعی کشور است/ طرزی آماده باشید که دشمن از شما بترسد

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 16116819
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: خداوند در پاسخ به این سوال که قیامت چه موقع قیام می‌کند؟ فرمود علمش «عند الله» است، از طرفی در سوره مبارکه «جن» این را هم می‌فرماید که ذات أقدس الهی علمش را به انسان عطا می‌کند و آن کسی که «عالم الغیب» است: ﴿فَلاَ یظْهِرُ عَلَی غَیبِهِ أَحَداً ٭ إِلاّ مَنِ ارْتَضَی﴾،که قدر متیقن آن غیب، همان مسئله معاد است که به پیغمبر و اهل‌بیت(علیهم السلام) علمش را عطا کرد!

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: خداوند در پاسخ به این سوال که قیامت چه موقع قیام می‌کند؟ فرمود علمش «عند الله» است، از طرفی در سوره مبارکه «جن» این را هم می‌فرماید که ذات أقدس الهی علمش را به انسان عطا می‌کند و آن کسی که «عالم الغیب» است: ﴿فَلاَ یظْهِرُ عَلَی غَیبِهِ أَحَداً ٭ إِلاّ مَنِ ارْتَضَی﴾،[1] که قدر متیقن آن غیب، همان مسئله معاد است که به پیغمبر و اهل‌بیت(علیهم السلام) علمش را عطا کرد!

ایشان ادامه دادند: جریان ظهور حضرت حجت هم همین‌طور است، البته اینکه ائمه(ع)، فقط علایم ظهور را می‌فرمایند، مطلب دیگری است و گرنه خداوند حقیقت ظهور را برای انسان کامل همان‌طوری که حقیقت معاد را تشریح کرد، تشریح کرده است، بنابراین این حصر که تنها خداوند بالذات عالم است، البته درست است و غیر خدا بالذات عالم نیست؛ اما خدا علوم غیبیه را به انبیا و اولیایش می‌دهد، این هم درست است، برای اینکه قرآن صریحاً به انبیا می‌فرماید که همه اخبار غیب را ما به شما گفتیم: ﴿تِلْكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَیبِ نُوحِیها إِلَیك، همچنین می فرماید ﴿إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّما أَنَا نَذیرٌ مُبینٌ﴾.

معظم له خاطرنشان کردند: «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت حجت است[2] و یکی از القاب تبعی امام که به شاگردان امام و به عالمان دین هم می‌گویند «ماء مَعین» است؛ یعنی این یک جمله خبریه‌ای هست که به داعی انشا القا شده است. یعنی بکوشید که اینچنین باشید. «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون»[3] آب اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آبی که در چاه است، باید شخص سر خود را در چاه خم کند تا آن را ببیند، لذا آب جاری را می‌گویند «ماء مَعین». «ماء معین» بالاصاله حضرت است، کجاست که حضرت نیست؟ کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی‌کند؟ این لقب بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است اما بالتبع لقب عالمان دین هم هست، لذا عالمان دینی هم باید همین‌طور باشند، به عبارت کلی تر کلّ مردم و همه مؤمنین موظّفند که «ماء معین» باشند، اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت بالعرض می‌شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این‌طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟!  که ـ إن‌شاءالله ـ امیدواریم همگان به این صورت دربیایند!

 

پاورقی:

[1]. سوره جن، آيات26و27.

[2]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‌1، ص339 و340.

[3]. جامع البيان فی تفسير القرآن، ج29، ص9.