تیتر اخبار | < بایگانی
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين مرتضي جوادي آملي:
نگاهي به انديشه هاي قرآني آيت الله هاشمي رفسنجاني
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه...
مراحل تولید علم از منظر اندیشه اسلامی!
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان اشتتند:
تعالیم ائمه(ع) به ما می‌فهماند که چگونه تمدّن‌ساز باشیم
با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
نشست علمی «فلسفه و زندگی» در دانشگاه قم برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در گفتگو با شفقنا بیان...
تبیین موانع احقاق حقوق ملت و تحقق عدالت اجتماعی

دیگر اخبار
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیت الله العظمی سیستانی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیت الله العظمی سیستانی

اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی کشور حل خواهد شد

اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی کشور حل خواهد شد

مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد

مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین علی(ع)

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین علی(ع)

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین بزرگداشت سومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین بزرگداشت سومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی

وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است

وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 25361960
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان احادیثی از وجود گرامی پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی علیه السلام، در خصوص منزلت علم و رسالت علما در جامعه، بیان داشتند: گرچه ذات اقدس اله برای افراد لازم کرده است که معارف الهی را بیاموزند، اما قبل از آنکه از مردم این تعهد را بگیرد، از علما، اساتید و فضلا تعهد گرفته است که احکام و معارف را به مردم بیاموزانند.

ایشان ادامه دادند: حضرت می فرماید «لأَنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ»؛ علم، قبل از جهل و مقدم بر آن است، به عبارت دیگر اصل، «علم» است و «جهل» در اثر غفلت و اشتغال به گناه و امور دنیویی ایجاد می شود، قرآن کریم هم در جریان آفرینش جهان و هم در جریان آفرینش آدم، این نکته را مورد تاکید قرار داده است، در خصوص خلقت انسان فرمود، خدا انسان را مانند لوح نانوشته خلق نکرد، بلکه علوم را در هر جانی نهادینه کرد و به ودیعه نهاد.

معظم له تاکید داشتند: همه علما موظف هستند علم خود را به جامعه منتقل کنند و انتقال علم به جامعه از دو میسر کلی ممکن است؛ یکی «سیره علمی» و دیگری «سیره عملی»؛ علما باید به این دو شیوه، علم را به جامعه منتقل کنند، همانطور که ائمه علیهم السلام با قول و فعل خود، علم را به جامعه منتقل می کردند، علما نیز گرچه در آن سطح نیستند، لکن می توانند و وظیفه دارند در این جهت حرکت کنند.

آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که از غرر احادیث ماست، می فرماید «إنَّ أَقرَبَکمْ مِنِّی غَداً وَ أَوْجَبَکمْ عَلَی شَفَاعَةً أَصْدَقُکمْ لِلْحَدِیثِ وَ أدّیکمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَحْسَنُکمْ خُلْقاً وَ أَقْرَبُکمْ مِنَ النَّاسِ»؛ نزدیکترین شما نسبت به من در روز قیامت و شفاعت شونده ترین شما کسانی هستند که راستگوتر در گفتار، امانت دارتر، خوش خُلق تر و به مردم از همه نزدیکتر باشند، علما باید بیش از دیگران خود را مخاطب این حدیث بدانند، اگر ارتباط عالم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین می کند، یعنی علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که علم صائب و عمل صالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند.

در ابتدای این جلسه، آیت الله عبدالمجید باقری بنابی، مدیر مدارس علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بناب گزارشی از فعالیتهای علمی و فرهنگی این مدارس علمیه، ارائه نمود.