دیگر اخبار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: دانستن...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر امروز خود در مسجد اعظم قم، از اهانت و بدگویی به...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در نمازخانه بنیاد بین...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اعضای تشكيلات حزب مؤتلفه اسلامي بیان...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای تشكيلات حزب مؤتلفه اسلامي با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از مسئولین کمیسیون های تخصصی دومین هفته «تمدن...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به نخستین همایش ملی «خیر ماندگار» بر موضوع خیر...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شماره بیست و پنجم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء : حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت ‎الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود اظهار داشتند: اجر پيغمبر اين نيست...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه: آیت الله العظمی جوادی آملی: آن‌كه حرف او، رفتار او، گفتار او در...
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت‎الله العظمی جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر آیات سوره...
متن خبر

شناسه : 1463412

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و دست اندرکاران همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و دست اندرکاران همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که " تمایز علوم به تمایز موضوعات است" بیان داشتند: علومی که مطرح است گرچه رشته های مختلفی دارد اما در یک تقسیم بندی کلی دو قسم است؛ علومی که موضوعش فعل خداوند است و علومی که موضوعش فعل انسان می باشد.

ایشان ادامه دادند: همه رشته های علوم تجربی موضوعشان فعل خداست و چون تمایز علوم به تمایز موضوعات است لذا علمی که موضوعش فعل خداست قطعا دینی است مانند علم تفسیر که بیان قول خداست و صدر در صد دینی است. اساسا علم از آن جهت علم است که گوشه ای از اسرار و نظم خلقت را کشف و بیان می کند.

معظم له اذعان داشتند: استاد دانشگاه باید متوجه باشد که در خصوص فعل خدا سخن می گوید و در حقیقت می گوید «خدا چنین کرد»، دانشگاه با این نگاه در دین غرق است و هر روز به ایمانش افزوده خواهد شد، این روحیه انسان را به فرشته نزدیک می کند علم ما باید با این مسائل کاملا موافق و همراه باشد تا اسلامی گردد، اما برخی از دانشگاهی ها خود متوجه این مطلب نیستند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در نقد نگاه غرب به علم بیان داشتند: مشکل غرب این دو غده است؛ یک اینکه معاد را انکار می کند و به آن باور ندارد و دوم اینکه خیال می کند مرگ پایان راه است و انسان با مرگ می پوسد و تمام می شود اما قرآن هر دوی این غده ها را درمان کرده است، قرآن کریم می گوید انسان بدنی دارد که فرع است و با مرگ می پوسد اما روحی دارد که اصل است و ابدی است، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، انسان از پل مرگ می گذرد و ابدی می شود در نتیجه باید حرف و عمل او ابدی باشد.

ایشان تاکید داشتند:  همه علوم انسانی باید در مسیر تبیین این دو اصل باشند؛ یک ابدیت انسان و اینکه ما مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم و دو؛ اینکه بعد از مرگ باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم. قرآن کریم دستور العمل انسان در استفاده از اعضاء و جوارح و نعمتهایی است که خداوند در اختیار او قرار دارد و باید در راس تولید علوم انسانی اسلامی باشد. قبل از هر کاری باید دانش اسلامی شود تا در گام بعد دانشگاه اسلامی شود چرا که اساس دانشگاه را دانش می سازد.

معظم له افزودند: علوم انسانی باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و  فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص مواجهه صحیح با علوم غربی وارد شده به کشور ابراز داشتند:  باید با بررسی دقیق علوم غربی، قسمتی از آنها را که منافاتی با اسلام ندارند پذیرفت، این قسمت مانند احکام تاییدی می باشد که از قبل وجود داشت و اسلام آنها را تایید نمود و اگر بخشی از این علوم موافق با اسلام نبود باید آنها را اصلاح کنیم.