تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

دیگر اخبار
تبیین اصول عقلانیت وحیانی در گفتگو با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

تبیین اصول عقلانیت وحیانی در گفتگو با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

لزوم تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه (س) / حضرت خدیجه؛ بانوی نمونۀ اسلام

لزوم تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه (س) / حضرت خدیجه؛ بانوی نمونۀ اسلام

کلیپ تصویری؛ مقام محبت: عبادت محبّانه «ادب بندگی 10»

کلیپ تصویری؛ مقام محبت: عبادت محبّانه «ادب بندگی 10»

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

کلیپ تصویری؛ مقام ریاضت:تقوا ریاضت دینی «ادب بندگی 7» بخش دوم

کلیپ تصویری؛ مقام ریاضت:تقوا ریاضت دینی «ادب بندگی 7» بخش دوم

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 1463412


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و دست اندرکاران همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و دست اندرکاران همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که " تمایز علوم به تمایز موضوعات است" بیان داشتند: علومی که مطرح است گرچه رشته های مختلفی دارد اما در یک تقسیم بندی کلی دو قسم است؛ علومی که موضوعش فعل خداوند است و علومی که موضوعش فعل انسان می باشد.

ایشان ادامه دادند: همه رشته های علوم تجربی موضوعشان فعل خداست و چون تمایز علوم به تمایز موضوعات است لذا علمی که موضوعش فعل خداست قطعا دینی است مانند علم تفسیر که بیان قول خداست و صدر در صد دینی است. اساسا علم از آن جهت علم است که گوشه ای از اسرار و نظم خلقت را کشف و بیان می کند.

معظم له اذعان داشتند: استاد دانشگاه باید متوجه باشد که در خصوص فعل خدا سخن می گوید و در حقیقت می گوید «خدا چنین کرد»، دانشگاه با این نگاه در دین غرق است و هر روز به ایمانش افزوده خواهد شد، این روحیه انسان را به فرشته نزدیک می کند علم ما باید با این مسائل کاملا موافق و همراه باشد تا اسلامی گردد، اما برخی از دانشگاهی ها خود متوجه این مطلب نیستند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در نقد نگاه غرب به علم بیان داشتند: مشکل غرب این دو غده است؛ یک اینکه معاد را انکار می کند و به آن باور ندارد و دوم اینکه خیال می کند مرگ پایان راه است و انسان با مرگ می پوسد و تمام می شود اما قرآن هر دوی این غده ها را درمان کرده است، قرآن کریم می گوید انسان بدنی دارد که فرع است و با مرگ می پوسد اما روحی دارد که اصل است و ابدی است، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، انسان از پل مرگ می گذرد و ابدی می شود در نتیجه باید حرف و عمل او ابدی باشد.

ایشان تاکید داشتند:  همه علوم انسانی باید در مسیر تبیین این دو اصل باشند؛ یک ابدیت انسان و اینکه ما مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم و دو؛ اینکه بعد از مرگ باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم. قرآن کریم دستور العمل انسان در استفاده از اعضاء و جوارح و نعمتهایی است که خداوند در اختیار او قرار دارد و باید در راس تولید علوم انسانی اسلامی باشد. قبل از هر کاری باید دانش اسلامی شود تا در گام بعد دانشگاه اسلامی شود چرا که اساس دانشگاه را دانش می سازد.

معظم له افزودند: علوم انسانی باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و  فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص مواجهه صحیح با علوم غربی وارد شده به کشور ابراز داشتند:  باید با بررسی دقیق علوم غربی، قسمتی از آنها را که منافاتی با اسلام ندارند پذیرفت، این قسمت مانند احکام تاییدی می باشد که از قبل وجود داشت و اسلام آنها را تایید نمود و اگر بخشی از این علوم موافق با اسلام نبود باید آنها را اصلاح کنیم.