تیتر اخبار | < بایگانی
همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س):
دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در یزد افتتاح شد
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
ماه مبارک رمضان و احیاء حیات اجتماعی
در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی، صورت گرفت:
ارتباط اینترنتی کتابخانه آستان قدس رضوی و بنیاد بین المللی اسراء

دیگر اخبار
آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

آیین شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان مازندران

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

موفقیت برنامه ها آموزشی، نیازمند جدیت طلاب از یک سو و ارتباط اساتید و طلاب از سوی دیگر است

حسین بن علی خوشحال بود چون به مقصد رسید و مهمان الهی شد/ هر کس هر جا سخن از حرّيت و آزادي دارد، شاگرد کربلاست

حسین بن علی خوشحال بود چون به مقصد رسید و مهمان الهی شد/ هر کس هر جا سخن از حرّيت و آزادي دارد، شاگرد کربلاست

فرازهایی از معارف امام سجاد(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

فرازهایی از معارف امام سجاد(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

كسی كه حسینی می ‌اندیشد زیر بار ظلم نمی رود

كسی كه حسینی می ‌اندیشد زیر بار ظلم نمی رود

جریان قیام سالار شهیدان، جریان جهانی بودن و جهانی شدن قرآن كریم است

جریان قیام سالار شهیدان، جریان جهانی بودن و جهانی شدن قرآن كریم است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 19954197
در محضر استاد:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

در محضر استاد؛

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

مستحضرید که عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه‌ای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل معنایش «وضع کلّ شیء فی موضعه» است این معنای روشنی دارد؛ اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟!
موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیاء را خود ما معین می‌کنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.

این یک علی علیه السلام می‌خواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است؛ می‌داند که جای حقیقی اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست! برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق.

این علی علیه السلام که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است و آن توحید ممثّل می تواند عدل را تبیین کند.

 

منبع: سخنرانی معظم له در افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»