تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مقدسی؛
یادداشتی دربارۀ اعتراض و انتقاد به معصوم(ع)
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
هدف از علم آموختن، باز شدن درب عالم غیب است
دکتر خراسانی در نشست بررسی اندیشه‌های آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی؛
تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت‌الله جوادی آملی/ جای خالی قرآن در زندگی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران؛
اگر همگان به مسیر قانون ملتزم شویم بهتر می توان جامعه را اداره کرد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در جمع خدام آستان قدس...
خدمت اگر در مسیر خشنودی خدای عالم باشد ارزشمند و عزیز خواهد بود

دیگر اخبار
قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

قضای الهی از مسیر اراده و اختیار بشر می‌گذرد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که حسین بن علی(ع) تمام دین را احیا کرد

راهپیمایی اربعین باید احیاکننده ارزش‌های بزرگ الهی و انسانی باشد / ضرورت بررسی نهضت حسینی از منظر فقهی و اعتقادی

راهپیمایی اربعین باید احیاکننده ارزش‌های بزرگ الهی و انسانی باشد / ضرورت بررسی نهضت حسینی از منظر فقهی و اعتقادی

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد

در مساله مهدویت وظیفه اصلی ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم

در مساله مهدویت وظیفه اصلی ما این است که جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 13244548
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این سوال که چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و بر افكار شیطانی خود پیروز شویم؟ بیان داشتند: ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‏ تواند به انسان ضربه بزند.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این سوال که چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و  بر افكار شیطانی خود پیروز شویم؟ بیان داشتند:

ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‏ تواند به انسان ضربه بزند. كار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر كسی كه می ‏خواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب كند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جای بگذارد.

وسوسه‏ ها نیز چنین است: هوا، هوس و شهوترانی‏ های گوناگون كه رقیق ‏ترین و سبك‏ترین آن در جوانها و سنگین‏ ترین آن در سالمندان، به صورت حب جاه و مقام مشاهده می‏ شود، نشانه تأثیر سم است.

واپسین عقبه‏ ای كه بزرگان سیر و سلوك از آن نجات می‏ یابند، «مقام خواهی» یا همین بازی هایی است كه بسیاری به آن گرفتارند. اگر كسی از تعاریف و القابی كه به او می‏ دهند، لذت ببرد، معلوم می‏ شود كه سم در او اثر كرده است . وجود مبارك امیرمؤمنان(علیه‌السلام) در عهدنامه مالك اشتر فرمود: شیطان همواره در پی حمله است: وقتی كسی از تو تعریف می‏ كند، باید مواظب باشی، چون در خط مقدم آتش شیطان قرار گرفته‏ ای. [1]

كسی كه با آبروی مسلمانی معامله می‏ كند، از درون آتش می‏ گیرد؛ نه از بیرون. این شخص دیگر شبها خواب ندارد. هرچه قرص خواب بخورد، باز هم به خواب نمی‏رود. هرچه بستر نرم فراهم كند، باز هم خواب ندارد. زمانی انسان بر تشك نرم می‏ خوابد، و زمانی این تشك پر از تیغ است. انسان بر روی این تشك به هر طرف بغلتد، تیغ می‏ خورد. تیغی كه از درون انسان بر می‏ خیزد، با قرص خواب برطرف نمی‏ شود.

چه آساید به هر پهلو كه گردد ٭٭٭٭ كسی كز خار سازد او نهالین [2]

در روایات ما آمده است: برای انجام هر كار «بسم اللّه الرحمن الرحیم» بگویید [3]؛ یعنی كاری كه قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‏ ای باشد كه در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».

به این ترتیب، ما هیچ كاری را بدون مطالعه، تفكر و عاقبت سنجی انجام نمی‏ دهیم؛ و علاوه بر این، كارهایی را انجام می‏ دهیم كه بتوانیم در ابتدای آن بگوییم: «خدایا با نام تو آغاز می‏ كنم». چنین كاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مكروه را نمی‏ توان با نام خدا انجام داد. با این تمهید شیطان همواره در اسارت ماست.

 

پاورقی...........................

[1]. «إیاك و الإعجاب بنفسك و الثقة بما یعجبك منها و حُبّ الاطراء فإن ذلك من‏أوثق فرص الشیطان»؛ نهج البلاغه، نامه 53.

[2]. دیوان شمس، ص 707، ش 1898.

[3]. وسائل الشیعه، ج 7، ص 170