تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه
شاخصه های برتری رسول اکرم بر پیامبران(3)؛
دو ویژگی خاص پیامبر گرامی اسلام(ص)
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:
جامعه جاهلی گرفتار عمل به گمان و تبعیت از هوای نفس است
به مناسبت 24 آبان ماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛
خُلق قرآنی علامه طباطبایی در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
قیام عاشورا؛ الگویی برای تحقق اقتصاد عادلانه
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد:
قرآن کتاب زندگی است/لزوم پرداختن به مدل‌‎های زیست قرآنی

دیگر اخبار
لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س)/باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم

لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س)/باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار شد

کرسی مناظره بررسی «دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی» برگزار شد

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «نقش اندیشه‌های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «نقش اندیشه‌های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب»

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

جريان مهدويت يك دلدادگی، سرسپردگی و شوق لازم دارد/مودت اهلبیت باید در انسان، ملکه شود

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

حضرت زهرا(س) اسوه جوامع بشری است/ ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 5908578
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوالی در خصوص «چگونگی داشتن حضور قلب در نماز» بیان داشتند: اگر انسان تلاش كند، در تمام لحظات زندگی مراقب اعضا، جوارح و اندیشه‏ های خود باشد، قطعاً با حضور قلب بیشتری نماز می‏ گزارد، زیرا حضور قلب در نماز، عصاره و خلاصه حفظ حضور قلب در تمام ساعات زندگی است.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوالی در خصوص «چگونگی داشتن حضور قلب در نماز» بیان داشتند: اعضا و جوارح بدن هر یك از ما انسانها، در حكم جماعتی است كه به امامت یك نفر كار می‏ كند. امام این جماعت در دنیا، عقل، خیال، وهم یا عشق است. هركس امام جماعت درون خود را می ‏شناسد! شئون مادون و اعضا و جوارح زیر دست، همه به امامت او كار می‏ كنند؛ یعنی اگر كسی انسان سالم و سالكی بود، همه قوای درونی و بیرونی ‏او به امامت عقل كار می‏ كند.

ایشان ادامه دادند: انسان عاقل قوای درونی و رفتارهای بیرونی خود را عاقلانه تدبیر و تنظیم می ‏كند. اگر بخواهیم بدانیم كه امام جماعت درون ما عقل است یا هوای نفس، باید به اعمال، رفتار و گفتار خود نظری بیفكنیم؛ یعنی گفتار، رفتار و به طور كلی سیره و سنّت انسان، نشان دهنده امامی است كه در محراب درون او نهادینه شده است. اگر شخصی حرفِ خوب می‏زند، كارِ خوب می‏ كند، بدِ كسی را نمی ‏خواهد و ظاهر و باطنش یكی است، نشان این است امام درون او نور است؛ اما اگر كسی كار بدی كرد، دروغ گفت، رشوه‏ا گرفت یا اختلاس كرد، نشانه آن است كه در درون او، خائنی به امامت رسیده است. بر این اساس، اگر اعضا و جوارح سالم بود، امام آنها رو به قبله نماز خوانده است و اگر اعضا و جوارح به فساد آلوده شدند، امام آنها پشت به قبله دارد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات قران کریم اذعان داشتند: به هر حال، بعضی مختالانه زندگی می ‏كنند؛ نه عاقلانه. در قرآن كریم آمده است: ﴿إنّ اللّهَ لا یحبُّ كُلّ مختالٍ فخور﴾.[1] مختال و متخیل یا كسی كه با خیال زندگی می‏ كند نه عقل، محبوب خدا نیست. ارزشهای اعتباری و من و ماهای زودگذر خیال‏بافی است؛ اگر كسی به این‏گونه مسائل سرگرم شد و خود را به غیر خدا مشغول كرد، مختال است. انسان مختال زندگی و نماز عاقلانه ندارد. نماز عاقلانه روزی كسی است كه در بیرون قوای خود را تطهیر كرده باشد. رفتار ناروا، گفتار ناشایست و... موجب می ‏شود كه ما زندگی و در نتیجه نماز عاقلانه‏ ای نداشته باشیم.

معظم له تاکید داشتند: اگر انسان تلاش كند، در تمام لحظات زندگی مراقب اعضا، جوارح و اندیشه‏ های خود باشد، قطعاً با حضور قلب بیشتری نماز می‏ گزارد، زیرا حضور قلب در نماز، عصاره و خلاصه حفظ حضور قلب در تمام ساعات زندگی است. كسی كه هر لحظه خود را در محضر خدا می ‏بیند، به راحتی و با حضور قلب كامل به نماز می‏ ایستد؛ اما كسی كه در طول شب و روز، به همه چیز جز خدا فكر می‏ كند، قطعاً نمی ‏تواند در نماز حضور قلب داشته باشد.

 


[1]  ـ سوره لقمان، آیه 18.