تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:
اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد
به همت پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
ویژه نامه اینترنتی محرم سال 1440 هـ.منتشر شد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی

دیگر اخبار
علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

دانش فقه، دانش قوی و بنیادی است/برخی به دنبال جایگزین کردن دانش حقوق به جای دانش فقه هستند/دستگاه فقاهت باید تقویت شود

دانش فقه، دانش قوی و بنیادی است/برخی به دنبال جایگزین کردن دانش حقوق به جای دانش فقه هستند/دستگاه فقاهت باید تقویت شود

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 9152762
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود با ذکر سخنی از امام علی علیه السلام بیان داشتند: حضرت علي(ع) می فرماید دنيا و آخرت هووي يکديگرند، اينها با هم جمع نمي‌شوند. اگر اختلاف هم دارند، متفاوت هم هستند، بالاخره دو تا راه است، راه دنيا و راه آخرت دو تاست. اگر کسي دنيا را دوست داشت و تحت ولايت دنيا بود، قهراً آخرت را دوست ندارد و دشمن آخرت است

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود با ذکر سخنی از امام علی علیه السلام بیان داشتند: حضرت علي(ع) می فرماید دنيا و آخرت هووي يکديگرند، اينها با هم جمع نمي‌شوند. اگر اختلاف هم دارند، متفاوت هم هستند، بالاخره دو تا راه است، راه دنيا و راه آخرت دو تاست. اگر کسي دنيا را دوست داشت و تحت ولايت دنيا بود، قهراً آخرت را دوست ندارد و دشمن آخرت است و دنيا و آخرت به منزله مشرق و مغرب‌اند که اگر کسي به طرف مشرق توجه کرد از مغرب دور مي‌شود و بالعکس و کسي که در بين اينها حرکت بکند هر اندازه که به يکي نزديک شد از ديگري فاصله مي‌گيرد، «وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ»؛ اينها هووي يکديگر هستند.

ایشان ادامه دادند: بالاخره دنيا و آخرت که هوو هستند، اين سؤال مطرح است که انسان به منزله همسر اين دو هوو است يا فرزند يکي از اين هوو است؟ فرمود شما شوهر اينها نيستيد که اينها تحت سلطه شما باشند، شما بالاخره بايد بچه يکي از اين دو باشيد و خودتان انتخاب بکنيد. بعد برهان اقامه مي‌کند در فصل سوم از بيانات نوراني که شما فرزند يکي از اينها هستيد مادرتان را بشناسيد صله رحم را داشته باشيد، شما فرزند دنيا نيستيد، فرزند آخرت هستيد، مادرتان يک هوويي دارد شما با مادرتان باشيد. دنيا مادر واقعي شما نيست، او نامادري است. مادر واقعي شما آخرت است، شما با مادرتان باشيد.

معظم له  در ادامه اظهار داشتند: امام فرمود: «وَ لْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَيْهَا يَنْقَلِبُ»؛ اين اصلا مادر شماست، شما از آنجا آمديد. شما به دامن مادرتان برمي‌گرديد پس معلوم مي‌شود که ما يک ريشه اخروي داريم. اين طور نيست که دنيا و آخرت «هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ»، ما يک فرزند بيگانه‌اي باشيم که حالا ما را از شيرخوارگاه آورده باشند دو تا زن هستند هووي يکديگرند و ما در اصطلاح بگوييم؛ اين طور نيست، يکي مادر ماست يکي مادر ما نيست. مادر ما با ديگري هووست. فرمود شما از آخرت آمديد و به آخرت هم برمي‌گردید. از آنجا آمديد به آنجا برمي‌گرديد. اين فطرت شما نشان مي‌دهد که از کجا آمديد. اين ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾  نشان مي‌دهد که از کجا آمديد. از دنيا که جاي سخن از ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾ نيست.

ایشان بیان داشتند:امام فرمود حالا که اين است شما بررسي کنيد ببينيد که داريد برمي‌گرديد يا داريد مي‌رويد؟ همين! اگر ابناء آخرت باشيد داريد مي‌رويد. اگر ابناء دنيا باشيد داريد برمي‌گرديد. رفتن همان رفتن است حرکت همان حرکت است. فرمود هر کسي کاري انجام مي‌دهد، يک حرکتي انجام مي‌دهد ببيند که به کدام سمت دارد مي‌رود؟! دنيا هم بچه‌هايي دارد آخرت هم بچه‌هايي؛ «فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا»؛يعني شما شناسنامه داريد شما از آنجا آمديد شما اين هوو را مادر نگيريد، اينکه مادر شما نيست اين که هرچه داشت تهِ پياله بود و ريخت. چيزي در پياله‌اش نبود مختصري بود، اين را هم که ريخت.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه اظهار داشتند: يک بيان نوراني سيد الشهداء(سلام الله عليه) دارد که اين تفسير اينهاست، تطبيق عملي اينهاست؛ وقتي به حضرت عرض کردند عراق شلوغ است، کوفه شلوغ است، مکه شلوغ است، مدينه شلوغ است، فرمود: ما اصلاً بچه‌هاي آخرت هستيم. شما مي‌گويي فلان جا شلوغ است، فلان جا شلوغ است، کاري به ما ندارد. اينجا جاي ما نيست، شهر ما نيست. شما مي‌گوييد مکه شلوغ است، کوفه شلوغ است، مدينه شلوغ است، يمن شلوغ است، «أَمَّا بَعْدُ فَكَأَنَّ الدُّنْيَا لَمْ‏ تَكُنْ‏»، اين «کان» کان تامّه است؛ يعني گويا اصلاً دنيايي نبود. «وَ كَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَل‏»، هميشه آخرت بود، ما بچه‌هاي آخرت هستيم. فلان جا شلوغ است يعني چه؟ پس انسان دو جور مي‌تواند زندگي کند.

 

منبع: جلسه درس فقه امروز 96/10/09