تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود

دیگر اخبار
آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

حوزه‌ و دانشگاهمان را مسجدگونه اداره کنیم/ «توحید» انسان را از اضطراب، اختلاس، رشوه و ربا نجات می‌دهد

حوزه‌ و دانشگاهمان را مسجدگونه اداره کنیم/ «توحید» انسان را از اضطراب، اختلاس، رشوه و ربا نجات می‌دهد

«اربعین گیری» بهترین راه برای دریافت علوم الهی

«اربعین گیری» بهترین راه برای دریافت علوم الهی

در برابر نعمت ولایت، علم و معنویت مسئول هستیم/ انتقاد از ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه

در برابر نعمت ولایت، علم و معنویت مسئول هستیم/ انتقاد از ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه

«سکینت» پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم/ چپاولگرها را شناسایی و توطئه آنها را خنثی کنید

«سکینت» پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم/ چپاولگرها را شناسایی و توطئه آنها را خنثی کنید

در راه مقابله با دشمنان به خدا تکیه کنید

در راه مقابله با دشمنان به خدا تکیه کنید

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 10921980
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی به مساله بانک های ربوی اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه جمعه اختصاص داشت اظهار داشتند: سوره مبارکه «جمعه» در مدینه نازل شد و آیاتی که در مدینه در ضمن سور نازل می‌شد جهان و جهان آفرین را به خوبی معرفی می‌کرد.

ایشان ادامه دادند: خداوند به ما دو دستور داد: یکی اینکه جهان خلقت در تسبیح خداست شما نیز همصدای با جهان خلقت باشید و دیگر اینکه شما برتر از جهان هستید، باید مظهر من باشید لذا فرمود من پیامبری فرستادم که شما را پاک کند.

معظم له تصریح داشتند: خداوند در قرآن کریم مسئله نجاسات را مطرح کرده، بول و غائط و خون و میته و اینها را نجس معرفی کرده که با آب پاک می‌شوند؛ اما شرک را آب پاک نمی‌کند، قمار را آب پاک نمی‌کند، ربا را آب پاک نمی‌کند، اینگونه از نجس ها را ایمان، تزکیه و قرآن پاک می‌کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی به مساله بانک های ربوی اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،  این که می‌بینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. محقق شدن شعارهایی مانند تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی؛ تنها باسرمایه پاک میسر است و تا تولید با سرمایه پاک نباشد این شعارها ممکن نیست. سرمایه ربوی محاربه با خداست. ربا نه با غَسل پاک می‌شود نه با غُسل پاک می‌شود. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ مال همین‌هاست. فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ اختصاصی به آیات سور مدنی ندارد، در سور مکی هم همین طور است. قرآن اول نیامده به اینهایی که اهل میگساری بودند بگوید دهان خود را بشوی! اول آمده گفته قلب خود را پاک کن! آن غَسل و غُسل آسان است اما این ایمان است که سخت است. فرمود: ﴿وَ یزَكِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ﴾.