تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

دیگر اخبار
صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

منظور از

منظور از "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه در بیان حضرت علامه جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

امام حسین(ع) زندگی عزیزانه و عزتمدارانه را به انسان پیشنهاد می کند/نهضت اباعبدالله الحسین(ع) یک نهضت اخلاقی است

امام حسین(ع) زندگی عزیزانه و عزتمدارانه را به انسان پیشنهاد می کند/نهضت اباعبدالله الحسین(ع) یک نهضت اخلاقی است

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 13213714
مقاله؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِ‌سنت پنداشته‌اند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت می‌کنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دست‌کم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور صریح معصومان است

چکیده:

برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِ‌سنت پنداشته‌اند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت می‌کنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دست‌کم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور صریح معصومان است؛ ازسوی‌دیگر، نظریۀ «قرآن‌بسندگی در دین» که شعار «حسبنا کتاب الله» بیانگر آن است، با «قرآن‌بسندگی در تفسیر» که به منابع خصوص تفسیر قرآن کریم نظر می‌کند، تفاوت روشنی دارد؛ چنان‌که «منهج تفسیر قرآن با قرآن» با نظریۀ «استقلال قرآن» فرق آشکاری دارد. همچنین ثابت خواهیم کرد که منهج تفسیری قرآن با قرآن را پیامبر(ص) پایه‌گذاری کرده و در سیرۀ علمی اهل‌بیت: به‌کار رفته است. آنان این شیوۀ تفسیری را در انحصار خود ندانسته‎اند. افزون‌براینکه دلیلی بر حصر نیست، شواهد فراوانی روا بودن آن را برای دیگران ثابت می‌کنند. همچنین خواهیم گفت که به‌کارگیری این منهج  به مفسران اهل‌سنت اختصاص ندارد.

 

نویسنده:

علی مدبر (اسلامی)
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دو فصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج، سال دوم،  شماره 1 - شماره پیاپی 3، پاییز و زمستان 1395

 

برای مشاهده  کامل مقاله اینجــــا را کلیک کنید.