تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تبيين كرد:
فلسفه حج و تبیین نسبت این عمل عبادی با انسان مدرن و امروزی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
اگر کسی اهل استقامت باشد، خداوند روزی او را تأمین می کند
حضور آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
امام راحل پیام قرآن، عترت و اسلام را به جهانیان منتقل کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود

دیگر اخبار
آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

حوزه‌ و دانشگاهمان را مسجدگونه اداره کنیم/ «توحید» انسان را از اضطراب، اختلاس، رشوه و ربا نجات می‌دهد

حوزه‌ و دانشگاهمان را مسجدگونه اداره کنیم/ «توحید» انسان را از اضطراب، اختلاس، رشوه و ربا نجات می‌دهد

«اربعین گیری» بهترین راه برای دریافت علوم الهی

«اربعین گیری» بهترین راه برای دریافت علوم الهی

در برابر نعمت ولایت، علم و معنویت مسئول هستیم/ انتقاد از ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه

در برابر نعمت ولایت، علم و معنویت مسئول هستیم/ انتقاد از ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه

«سکینت» پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم/ چپاولگرها را شناسایی و توطئه آنها را خنثی کنید

«سکینت» پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم/ چپاولگرها را شناسایی و توطئه آنها را خنثی کنید

در راه مقابله با دشمنان به خدا تکیه کنید

در راه مقابله با دشمنان به خدا تکیه کنید

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 12284142
حکمت عبادات(9)؛


پايگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص نقش روزه در باور قیامت، اظهار داشتند: در قيامت عدّه‏ اي واقعاً گرسنه هستند، غذا مي‏ خورند ولي هرگز سير نمي‏ شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمي‏ شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدني نيست.

پايگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص نقش روزه در باور قیامت، اظهار داشتند: چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصي برخوردار است، حضرت در ماه شعبان مي ‏فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با بركت و رحمت و مغفرتي كه مي‏ آيد، ادراك كنيد: «با نيّتها و دلهايي پاك از خداوند طلب توفيق براي روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسي كه از مغفرت خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگي و گرسنگي قيامت باشيد».[1]

ایشان ادامه دادند: در بعضي از روايات فضيلت روزه، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد»[2]. اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهاي اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسي گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟ در قيامت عدّه‏ اي واقعاً گرسنه هستند، غذا مي‏ خورند ولي هرگز سير نمي‏ شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمي‏ شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدني نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾[3] ظهور مي‏ كند. فرمود: شما به فكر گرسنگي و تشنگي قيامت باشيد نه به فكر گرسنگي و تشنگي ديگران، آن را كه بايد در قدم هاي اوليه تأمين كرد.

معظم له در بخش دیگری با تاکید بر تصدّق و اطعام در ماه مبارک رمضان اذعان داشتند: حضرت فرمود: «وتصدّقوا علي فقراءكم ومساكينكم» وظيفهٴ ديگر در اين ماه آن است كه به فقرا و مساكين صدقه بدهيد، اين تصديق نيز بايد با احترام و قصد قربت همراه باشد نه با تحقير يا ترحّم. در بخش ديگري از اين خطبه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) همگان را به اطعام و دادن افطاري به روزه‏ داران ترغيب مي‏ كند: «هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه‏ دار افطاري بدهد، خداوند ثواب آزاد كردن بنده‏ اي را به او مي‏ دهد و گناهان او را نيز مي‏ بخشد (شايد چون روزه‏ دار خود را آزاد كرده است)»، عرض كردند: يا رسول الله ما توانايي افطاري دادن نداريم چگونه به اين فيض برسيم؟ فرمود: از آتش جهنم خود را برهانيد هر چند به اندازه يك خرما يا نيمي از آن افطاري بدهيد.

 

منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

 

پاورقی:


[1] ـ اربعين شيخ بهايي، ص 179، ح 9.

[2] ـ من لا يحضر، ج 2، ص 73.

[3] ـ سورهٴ ق، آيهٴ 30.