تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی:
عشق، اوج و قله انسانیت است/ زبان عشق و ارادت، معرفت است
به مناسبت ولادت با سعادت قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز؛
پاداش های غیبی، ظهور و بروز روح بندگی است
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست

تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست

کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)

کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)

مشروح دیدار پرفسور مولر با آیت الله العظمی جوادی آملی

مشروح دیدار پرفسور مولر با آیت الله العظمی جوادی آملی

عشق، اوج و قله انسانیت است/ زبان عشق و ارادت، معرفت است

عشق، اوج و قله انسانیت است/ زبان عشق و ارادت، معرفت است

پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همايش ملی «محبت و عشق از ديدگاه اهل بيت(ع)»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همايش ملی «محبت و عشق از ديدگاه اهل بيت(ع)»

دومین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

دومین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علم در پرتو عقلانیت وحیانی برگزار می‌شود

کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علم در پرتو عقلانیت وحیانی برگزار می‌شود

دومین پیش نشست کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی برگزار شد

دومین پیش نشست کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی برگزار شد

دیدار اعضاء کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار اعضاء کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

لزوم تفکیک بین فضای فقه و فضای قضا/ احکام الهی در جهت حفظ و صیانت موقعیت انسان‌هاست

لزوم تفکیک بین فضای فقه و فضای قضا/ احکام الهی در جهت حفظ و صیانت موقعیت انسان‌هاست

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 3825788
ویژه لیلة الرغائب؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست.

پایگاه اطلاع رسانی اسرا: "رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک و مطهرگردیم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند بنابراین برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و آداب آن در مفاتیح الجنان موجود می باشد.

حضرت علامه جوادی آملی نیز به تناسب این مهم، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمرده و در یکی از سلسله جلسات درس اخلاق خود بیان داشتند: اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت، در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.

 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت‌هاي گوناگون در این شب، به توفيق کسب جنّت جسماني و جنّت روحاني در این شب با عظمت اشاره داشته  و فرمودند: در بخش پاياني سورهٴ مباركهٴ «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾  يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين(جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل و نهرِ آب جاري است، نهر شير جاري است، نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه  فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند؛ آن‌گاه درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾  هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار مي‌يابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را مي‌سوزاند كه در سورهٴ مباركهٴ «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾  كه اين پوست و جسم و بدن را مي‌سوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را مي‌سوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾

 

معظم له به بیان نمونه هایی از عذاب روحی و بدنی جهنمیان پرداخته و فرمودند: مستحضريد كه رسوايي، بي‌آبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم، عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾  رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم، دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ ان‌شاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم.

بنابراين ليلةالرغائب مي‌تواند رغبت‌هاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ ان‌شاءالله ـ اوّلين در شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني.

 

-------------------------------------------------

 

منبع: جلسۀ درس اخلاق معظم له.سال92