تیتر اخبار | < بایگانی
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی؛
نقش موثر روزه در حل مشکلات مادی و معنوی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد

دیگر اخبار
کتاب تحریر نهج البلاغه آیت الله العظمی جوادی آملی آماده انتشار شد

کتاب تحریر نهج البلاغه آیت الله العظمی جوادی آملی آماده انتشار شد

رمضان بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی/دعاهای خود را در حوائج مادی خلاصه نکنید

رمضان بهترین فرصت برای دعا به درگاه الهی/دعاهای خود را در حوائج مادی خلاصه نکنید

آنچه در معرض زوال و تغيير است، نمی تواند جزای انسان باشد/ جزای روزه‏ دار، لقای حق است

آنچه در معرض زوال و تغيير است، نمی تواند جزای انسان باشد/ جزای روزه‏ دار، لقای حق است

حضور دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن کریم

حضور دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن کریم

مطمئن‌ترین و مستحکم‌ترین راه برای وصول به ساحت الهی، قرآن کریم است

مطمئن‌ترین و مستحکم‌ترین راه برای وصول به ساحت الهی، قرآن کریم است

در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم؟

در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم؟

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 15658230
آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند:


پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: همزمان با سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی، همایش ملّی «المیزان و علوم انسانی اسلامی» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)‌ در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: همزمان با سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی، همایش ملّی «المیزان و علوم انسانی اسلامی» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)‌ در شهر مقدس قم برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این همایش با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی بیان داشتند: اصرار مرحوم علامه طباطبایی در صدر و ساقه كتاب قیّم المیزان این است كه قرآن، كتابی است كه هم‌اكنون گوینده آن با ما حرف می‌زند، از سنخ ماضی نیست كه قال الله باشد و گذشته باشد، هم‌اكنون قال الله و یقول الله است.

ایشان ادامه دادند: سرّش آن است كه قرآن تجلّی خداست، به تعبیر حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه «فَتَجَلَّی‏ لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ»؛ تجلّی خدا فوق زمان و زمین است، نه ماضی و مستقبل و حال دارد، نه شرقی است و نه غربی، اگر جلوه اوست برتر از زمان است چون متزمّن نیست و اگر جلوه اوست والاتر از مكان است چون متمكّن نیست، هم‌اكنون اگر كسی ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ را شنید مستحب است بگوید «لبیك» در نتیجه معلوم می‌شود خداوند هم‌اكنون دارد با ما حرف می‌زند.

معظم له در ادامه به اثرگذاری خون شهید و قلم عالِم در جامعه اسلامی و نسبت این دو با هم، اشاره كردند و اظهار داشتند: همان‌طور كه خون شهید جامعه را طیب و طاهر می‌كند، مركّب قلم یك عالم نیز می تواند جامعه را طیب و طاهر ‌كند، توضیح اینکه مگر منطق و مکتب ما این نیست که در بارگاه بلند شهدا عرض می‌كنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» یعنی این خون شهید است که جامعه را از آلودگی هایی همچون اختلاس، حقوق نجومی، اختلاف، بیراهه رفتن و نفوذی شدن پاك می‌كند! خون شهید این قدرت را دارد و همین خون ها ایران را  طیب و پاك كردند. لذا اهل بیت(ع) به ما گفتند به بارگاه رفیع شهدا كه بار یافتید بگویید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» از طرف دیگر، قرآن هم می‌گوید اگر كشوری با خون شهید پاك شد ما سعی می‌كنیم میوه پاك به او بدهیم؛ میوه پاك، حوزه پاك، دانشگاه پاك، دولت پاك، بانك پاك، مردان و زنان پاك است، فرمود این وعده الهی با فعلش همراه است؛ ﴿لاَ یخْلِفُ اللَّهُ﴾.

ایشان تصریح كردند: همین دینی که فرمود خون شهید خیلی مقدس است فرمود مِداد علما مقدس تر است، این بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی(ص) هست كه فرمود ترازوی قیامت ﴿وَالْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ است نه «والوزن حقّ»، یعنی ما حقیقت را در یك كفّه می‌گذاریم، نماز و روزه و اعمال شما را در كفّه دیگر می‌گذاریم و آنها را با حق می‌سنجیم نه با چیز دیگر. فرمود در آن روز مركّب عالم را با خون شهید می‌سنجند، این مركّب، سنگین‌تر، قوی‌تر و غنی‌تر از آن خون است.

ایشان ادامه دادند: حضرت فرمود خون شهید قداست دارد و می تواند یك كشور را پاك كند و هر كس بیراهه رفته است را طاهر می کند در واقع این غساله‌ها را این خون می‌شوید، اگر تطیهر و پاك شدیم كه می‌مانیم وگرنه طرد می‌شویم، لكن با وجود این فضیلت دماء شهدا، «مداد العلماء أفضل من دماء الشهدا»؛ این مركّب عالم است كه شهیدپرور و شهادت‌ساز است در نتیجه یقیناً این قلم از خون شهید بالاتر است. اگر خون شهید، می تواند كشور را پاك كند و مختلسین را جزء غساله قرار بدهد و آلودگی ها را دور بریزد، مركّب عالم هم می‌تواند بالاتر از شهید این كار را انجام بدهد، در نتیجه قم می تواند الگوی نظام اسلامی باشد و جامعه را طیب و طاهر كند.