تیتر اخبار | < بایگانی
در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» برگزار شد
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:
تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

دیگر اخبار
مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

مهدی(عج) آينه مهر الهی/ وظایف شخصی منتظران

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

منظور از

منظور از "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه در بیان حضرت علامه جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 17547064
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال پنجشنبه هر هفته در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال پنجشنبه هر هفته در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها بیان داشتند: یک بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) درباره صدیقه کبری(سلام الله علیها) فرمودند که آن را شایسته است ملّت بزرگ ما به وسیله شما علما و مبلّغان بدانند و آن جمله این است که وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در هنگام دفن صدیقه کبری خطاب به قبر مطهّر پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) این جمله را فرمود: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَال‏»؛ فرمود دخترت مهمان شماست، اکنون به حضور شما می‌آید و گزارش جریان سقیفه و امثال سقیفه را به عرض شما می‌رساند که «امت» اجتماع کردند که فاطمه(سلام الله علیها) را حذف کنند.

ایشان ادامه دادند: یک وقت می‌گویند ابراهیم خلیل امت است، «کان إبراهیم أمة واحدة»؛ وقتی می‌گویند یک ملّت قیام کردند برای کوبیدن ابراهیم خلیل، این به دلالت التزام می‌فهماند که ابراهیم امت واحده است؛ اگر گفتند یک ملّت قیام کرد برای کوبیدن زید، معلوم می‌شود که زید یک ملّت است، چون زید اگر یک فرد عادی بود، یک فرد عادی هم می‌توانست او را از پا در بیاورد. اینکه صدیقه کبری(سلام الله علیها) را وجود مبارک حضرت امیر(علیه السلام) معرفی می‌کند، می فرماید امت جمع شدند تا فاطمه را حذف کنند؛ یعنی فاطمه امت است! چون اگر یک فرد عادی بود که لازم نبود یک امت قیام کند تا او را از پا دربیاورد. امت به وسیله سقیفه حضور پیدا کرد. آنها که اهل حَلّ و عقد بودند آنها جامعه را شوراندند و به هر حال اهل بیت(علیهم السلام) را خانه‌نشین کردند.

معظم له تصریح داشتند: وجود مبارک فاطمه(سلام الله علیها) هم‌سطح قرآن است، این طور نیست که در قرآن حقیقتی باشد و فاطمه(سلام الله علیها) نداند، یا فاطمه(علیها السلام) کاری بکند و عملی داشته باشد، سیره‌ای، سنتی و سریره‌ای داشته باشد که قرآن نگفته باشد؛ پس او همتای قرآن است.

ایشان بر لزوم شناساندن حضرت فاطمه به تمامی جهانیان تاکید کردند و بیان داشتند:  الان کسی که همتای انجیل است، جهان را مسخّر کرده است، شرق و غرب عالم به نام «مریم» است، مسیحیت توانست او را به جهان معرفی کند، لذا ما نباید تنها به همین اشک و ناله اکتفا کنیم، بلکه باید حضرت فاطمه (علیها السلام) را به همه جهان معرفی کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: وجود مبارک صدیقه کبری در همین خطبه «فدکیه»، که حتماً باید این خطبه در حوزه ها تدریس و مباحثه شود و جنبه های مختلف آن برای مردم تبیین شود، فرمود ما وحدت می‌خواهیم، مشکل کشور با وحدت و اتحاد حلّ می‌شود، اما اتحاد و وحدت سفارشی نیست و با سفارش دل‌ها منسجم نمی‌شود؛ عامل وحدت جامعه، عدل است، فرمود آنچه دل‌ها را منسجم می‌کند عدل است و کلید آن به دست ما یعنی به دست امامت است.

ایشان ابراز داشتند: به هر حال این امت واحده باید معرفی بشود، که امیدواریم این معارف را به درستی به جامعه منتقل کنید و این جامعه وقتی قرآنی وعترتی شد، هیچ عاملی آن را تهدید نمی‌کند.