تیتر اخبار | < بایگانی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:
نمایشگاه کتاب می‌تواند ارتباط مولفان را با مخاطبان توسعه بخشد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مراسم افتتاحیه کنگره بین...
نظریه عقلانیت وحیانی، سامانه معرفتی برای تولید علوم دینی، حوزوی و دانشگاهی
اثری ارزشمند از آیت الله العظمی جوادی آملی:
کتاب «امامت؛ منشأ حیات خردمندانه بشر» در نمایشگاه کتاب تهران
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی مطرح کرد؛
رابطه جهان بینی الهی با نظریه علم دینی/ نقش علم دینی در تمدن سازی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است

دیگر اخبار
باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

بهترين راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است

کلیپ تصویری؛ مقام توبه:سالک بیدار طاهر «ادب بندگی 6»

کلیپ تصویری؛ مقام توبه:سالک بیدار طاهر «ادب بندگی 6»

مرجعیت جایگاه اصیل و نظام مندی را در تفکر و اندیشه شیعی ایجاد کرده است

مرجعیت جایگاه اصیل و نظام مندی را در تفکر و اندیشه شیعی ایجاد کرده است

کلیپ تصویری؛ مقام یقظه: سالک بیدار «ادب بندگی 5» بخش اول

کلیپ تصویری؛ مقام یقظه: سالک بیدار «ادب بندگی 5» بخش اول

کلیپ تصویری؛ مقدمه سلوک2: ادب سیر سالک «ادب بندگی 4»

کلیپ تصویری؛ مقدمه سلوک2: ادب سیر سالک «ادب بندگی 4»

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 2842559


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح دعای تحویل سال، فرمودند: در روايات ما آمده است که وقتي بهار را ديديد به ياد معاد باشيد لذا قرآن کريم يکي از نمونه‌هاي معاد را جريان بهار ذکر مي‌ کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح دعای تحویل سال، فرمودند: در روايات ما آمده است که وقتي بهار را ديديد به ياد معاد باشيد لذا قرآن کريم يکي از نمونه‌هاي معاد را جريان بهار ذکر مي‌ کند.

ایشان افزودند: در بهار خداي سبحان دو کار انجام مي‌دهد؛ يکي اينکه خوابيده‌ها را بيدار کرده و دیگر اينکه مرده‌ها را زنده مي‌ کند. اين درخت‌ها در زمستان خواب‌اند ولي بهار که شد بيدار مي‌ شوند، وقتي بيدار شدند اين درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب مي‌ کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و ميوه در مي‌ آورد، در حقیقت در اینجا مرده ها زنده می شوند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: جريان «مقلّب القلوب و الأبصار» در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله معاد و قيامت است؛ يکي اينکه فرمود افراد کافري که دلهايشان را تطهير نکردند و آلوده است ما در قيامت دلهاي اينها را زير و رو مي ‌کنيم ﴿ وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ .
دیگر اینکه در آيه نور سوره مبارکه نور که از رجال الهي سخن به ميان مي‌آيد مي‌ فرمايد رجال الهي کساني‌اند که:﴿ لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَيْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ اينها کساني‌اند که ﴿ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ اينها از روزي مي‌ترسند که دل‌ها زير و رو شده وچشم‌ها برگردانده مي‌شود که اين هم باز مربوط به مسئله قيامت است.

ایشان خاطرنشان کردند: نتيجه بحث اينکه بهار انسان را به ياد قيامت مي‌اندازد و در قيامت اين کارها جزء خطرناک‌ترين کارهايي است که دامنگير تبهکاران مي‌شود و آن تقليب قلوب و تقليب ابصار است در تحويل سال که بهار است به خدا عرض مي‌ کنيم: اي خدايي که دل‌ها را زير و رو مي‌ کني ،اي خدايي که چشم‌ها را زير و رو مي‌ کني، اي خدايي که شب و روز را مديريت مي ‌کني، اي خدايي که سال را به سال ديگر و حال را به حال ديگر تبديل مي‌ کني حال ما را به بهترين وجه تبديل کن تا ما گرفتار تقليب قلوب نشويم گرفتار تقليب ابصار نشويم بلکه از احسن الأحوال بهره بگيريم؛ اين عصاره دعاست بر اساس تناسبي که بين بهار هست و معاد و حوادث تلخ معاد است، بهار و تحویل سال کاملاً يادآور جريان معاد است. پس اگر در روايات دارد وقتي بهار آمد به ياد معاد باشيد يکي از راه‌هاي تذکره معاد همين است که ما از تقليب قلوب و تقليب ابصار نجات پيدا کنيم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با نهی از برخی اعمال ناشایست در چهارشنبه آخر سال با توصیه بر ترک این رفتارها، اذعان داشتند: هرگز خدا چيزي را که داده پس نمي‌ گيرد، در ابتدا از روی کرم، چيزي که استحقاق نداشتيم به ما ارزانی داشت، بعد در مرحله بقا هم چيزي را که طلبکار نيستيم در اختیار ما می گذارد و هرگز پس نمي ‌گيرد مگر اينکه ما خودمان به نحوی آن را پس بدهيم.
با اين خدا با اين لطف با اين صفا جز عرض ارادت و بردگي و بندگي چيزي شايسته ما نيست لذا در شأن شما عزيزان، برادران و خواهران نيست که ما بگوييم اين چهارشنبه سوری را ابطال کنيد، بگوييم به ساير جوان‌ها بگوييد اين کار نه معقول است نه مقبول بلکه کاري است بر خلاف عقل، بر خلاف نقل، جز ضرر و زيان چيز ديگري ندارد اين همه سنن الهي در عالَم هست اين درختکاري‌ها هست اين صله رحم‌ها هست اين ديد و بازديدها هست اين نشاط‌هاي معقول و مقبول هست چرا انسان دست به خطري بزند که مسئوليت ديني و قانوني دارد!