تیتر اخبار | < بایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان فرمودند:
ممكن نیست كسی خلاف كند و آبرویش نرود
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:
کلام ائمه(ع) تفسیر آیات قرآن است/ علاقه و محبت مردم به قرآن و عترت سرمایه است
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
آیت‌الله هاشمی، در هر موقعیتی بر اعتدال، تأکید داشت
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
وحی را به عنوان منبع اصیل معرفتی باور کنیم
همزمان با آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد»؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه

دیگر اخبار
تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست

تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست

کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)

کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)

مشروح دیدار پرفسور مولر با آیت الله العظمی جوادی آملی

مشروح دیدار پرفسور مولر با آیت الله العظمی جوادی آملی

عشق، اوج و قله انسانیت است/ زبان عشق و ارادت، معرفت است

عشق، اوج و قله انسانیت است/ زبان عشق و ارادت، معرفت است

پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

پنجمین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همايش ملی «محبت و عشق از ديدگاه اهل بيت(ع)»

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همايش ملی «محبت و عشق از ديدگاه اهل بيت(ع)»

نمایشگر دسته ای مطالب

شناسه : 8113360
مفسر قرآن کریم پاسخ دادند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قبل از اينكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتي كند مأموران داخلي دارد كه زشت را زيبا نشان مي‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسويل» يعني زشت را زيبا نشان دادن و بالعکس.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه؛ یکی از روشهای پر کارآمد شیطان در به دام انداختن آدمی و دوری او از مقام عبودیت الهی، زیبا جلوه دادن زشتی ها در نزد انسان است تا به تدریج آن فعل ناپسند در نظر او طبیعی شده و به یک عمل مستمر تبدیل گردد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در همین رابطه بیان داشتند: در جامعه، افراد منافقی هستند كه از معروف نهی می‌كنند و از منكر حمایت می‌كنند؛  امر به منكر می‌كنند و نهی از معروف، كه قرآن می فرماید: ﴿الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضَهُم مِن بَعْضٍ﴾ اینها ﴿یأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ﴾ هستند که از خوبی باز می‌دارند و به بدی دعوت می‌كنند.

معظم له به وجود این وصف نفاق در درون افراد نیز اشاره داشته و فرمودند: این وصف ناپسند نفاق در درون برخی افراد هست؛ یعنی برخی از قوا به زشتی امر کرده و از خوبی نهی می‌كنند که نفس امّاره بالسّوء از همین قبیل است ﴿وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ﴾ لذا با وجود چنین نیرویی، جلال و شكوه نفس انسان رخت برمی‌بندد و دیگر روح آدمی آن عزّت و جلال را ندارد.

ایشان در تبیین این رخداد و هماهنگی کامل قوای درونی با بیرونی هم خاطر نشان کردند: قبل از اینكه نفس، انسان را از معروف باز بدارد و امر به منكر و زشتی كند مأموران داخلی دارد كه زشت را زیبا نشان می‌دهند و كارش به عهده نفس مسوّله است «تسویل» یعنی زشت را زیبا نشان دادن و بالعکس یعنی با تبلیغ سوء آن عمل معروف را منكر نشان می‌دهند و منكر را معروف، لذا انسان را  به این منكر امر می‌كنند؛ این ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾ كه وجود مبارك یعقوب(سلام الله علیه) به فرزندانش گفت همین است یعنی به طرزی برادر كُشتن یا برادر را به چاه انداختن برای شما زیبا شد كه دست به چنین كاری زدید.