تیتر اخبار | < بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:
اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند
آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان داشتند:
كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین فرمودند:
راهکار دوری از واماندگی در مشکلات/ بهترين روزي، علم و عقل است
دکتر احمدی نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه»؛
علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند
در دیدار اعضاء مجمع تربیتی بانوان تهران مطرح شد:
عمل صالح حقيقتاً نور است و جامعه را روشن مي‌كند
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی؛
گسترش فرهنگ مهدوی مقدمه ایجاد تمدن مهدوی است
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مسئولین حج و زیارت؛
حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است/جایگاه کعبه برای زائرین به درستی تبیین گردد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی؛
باید مدل و الگوی حضور روحانیت را در عرصه قدرت تعریف کنیم
نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
استمرار برکات ماه رمضان در اقامه ی روزه است/اقامه روزه به این است که عقل انسان در مسیر فهم معارف قرار بگیرد

استمرار برکات ماه رمضان در اقامه ی روزه است/اقامه روزه به این است که عقل انسان در مسیر فهم معارف قرار بگیرد

استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

استقبال مردم احمد آباد دماوند از آیت الله العظمی جوادی آملی

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند

اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند

كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند

كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند / عنصر محوري يك كشور, مردم آن كشورند

سخنرانی دکتر مرتضی جوادی آملی در مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد

سخنرانی دکتر مرتضی جوادی آملی در مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد

مراسم هفته معلم در موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) برگزار شد

مراسم هفته معلم در موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) برگزار شد

شاگردان آیت الله العظمی جوادی آملی از استاد خود تقدیر و تجلیل کردند

شاگردان آیت الله العظمی جوادی آملی از استاد خود تقدیر و تجلیل کردند

جامعه را نهج‌البلاغه علوي مي‌كند / مهمترین راهش مانوس بودن حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه است

جامعه را نهج‌البلاغه علوي مي‌كند / مهمترین راهش مانوس بودن حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه است

علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند

علامه طباطبایی «رسالة الولایه» را به جایی برده که ولایت را متعلق به خدا می‌داند

«تحریر رسالة الولایة» محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است

«تحریر رسالة الولایة» محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است

امر به معروف غیر از تبليغ، ارشاد و تعليم است

امر به معروف غیر از تبليغ، ارشاد و تعليم است

نمایشگر یک مطلب

شناسه : 3243338
ویژه ماه رجب؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در شرح زیارت جامعه کبیره بیان می دارند: انسانهاي كامل كه خليفه خدا و مجرا و مجلاي فيض او هستند و اگر آنها نمي‌بودند پيوندي ميان خدا و مخلوقات نبود و فيوضات خداوند مجرا و مجلايي پيدا نمي‌كرد؛ يعني هيچ چيز خلق نمي‌شد، در نتيجه قدرت خدا و يگانگي او هيچ گونه ظهور و بروزي نمي‌داشت.

حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از جلد چهارم کتاب «ادب فنای مقربان؛ شرح زیارت جامعه کبیره» با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان انسان هاي كامل معصوم، واسطه فیض خداوند هستند، بیان می دارند: انسانهاي كامل كه خليفه خدا و مجرا و مجلاي فيض او هستند، رابط غيب و شهودند، زيرا سبب بهره‌مندشدن موجودات از فيض وجود مي‌گردند. به بيان ديگر، اگر آنها نمي‌بودند پيوندي ميان خدا و مخلوقات نبود و فيوضات خداوند مجرا و مجلايي پيدا نمي‌كرد؛ يعني هيچ چيز خلق نمي‌شد، در نتيجه قدرت خدا و يگانگي او هيچ گونه ظهور و بروزي نمي‌داشت.

ايشان در ادامه مرقوم داشتند: در دعاي روزهاي ماه رجب كه از توقيعات حضرت ولي‏عصر (عجّل‌الله تعالي فرجه‌الشريف) است، اين حقيقت بدين صورت بيان شده است: «فجعلتهم معادن لكلماتك و أركاناً لتوحيدك و آياتك... فبهم ملأت سمائك و أرضك حتي ظهر أن لاإله إلاّ أنت»[1]؛ يعني با آن خلفا و وسائط فيض خود، آسمان و زمين را از موجودات گوناگون پر كردي و بدين‌گونه روشن شد كه الهي جز تو نيست، چون اولاً جايگاه خود آنها در نظام خلقتْ خلافت و وساطت در فيض است؛ نه الوهيّت. ثاني‌ تنها از ناحيه  تو عهده‌دار خلافت‌اند؛ نه غير تو، پس الوهيت در انحصار توست.

آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از این کتاب به تبیین بلندای معارف دعای رجبیه پرداختند و مرقوم داشتند: دعاي هر روز ماه رجب كه محمد بن عثمان بن سعيد آخرين نايب خاص از نُوّاب اربعه حضرت ولي عصر (عجّل الله تعالي فرجه الشريف)  از ناحيه مقدسه آن حضرت نقل كرده، با مضامين بلند خود به تبيين برخي از مقامهاي معنوي ائمه اطهار(عليهم‌السلام) پرداخته است كه به نكاتي در يكي از برجسته‌ترين قسمتهاي آن، يعني جمله «...فجعلتهم معادن لكلماتك و أركاناً لتوحيدك و آياتك و مقاماتك الّتي لا تعطيل لها في كل مكان؛ يعرفك بها من عرفك. لا فرق بينك و بينها إلاّأنّهم عبادك و خلقك. فتقها و رتقها بيدك. بدؤها منك و عودها إليك... »[2] اشاره مي‌كنيم:

أ. مراد از توحيد در اين جمله، توحيد افعالي خدا است، زيرا أولاًوحدت سياق (معادن كلمات الهي بودن، اركان توحيد و آيات و مقامات او[3] قرار گرفتن) تنها با توحيد افعالي سازگار است. ثانياً  «تعطيل» تنها در باره افعال الهي توهّم مي‌شود كه آن نيز با گسترش فيض در علم و عين نفي شده است؛ اما تعطيل در ذات اقدس الهي و نيز در اوصاف ذاتي وي  كه عين ذات اوست، اصلاً  توهّم نمي‌شود.

ب. استمرار خلافت انسانهاي كامل (ائمه اطهار(عليهم‌السلام)) و اينكه آنان مجرا و مجلاي هميشگي فيض الهي‌اند، از لوازم اصلي تعطيل ناپذيري مقامات و تجليات الهي است، چون  فيض او تنها از راه وسايط به «قابل‌»ها مي‌رسد، زيرا قابلْ توان دريافت فيض را بي‌واسطه ندارد، هرچند فاعل مي‌تواند به هر موجودي فيض برساند.

ج. «يعرفك بها من عرفك»[4] ، مرادف «بنا عبد الله و بنا عرف الله و بنا وحّد الله تبارك و تعالي... »[5] است كه اشاره به معناي اول اركان توحيد بودن آن ذوات مقدس دارد.[6]

د. «لا فرق بينك و بينها إلاّ أنّهم»[7] درباره مقام ذات خدا نيست، زيرا ذات اقدس الهي منطقه ممنوعه‌اي است كه انبياي الهي نيز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل مانده‌اند[8] ، پس مربوط به مقام فعل اوست؛ يعني هر كاري كه از ذات اقدس الهي به صورت استقلالي برمي‌آيد، از آنها به شكل تبعي برامي‌آيد: «ياابن آدم! أنا أقول للشي‏ء كن فيكون، أطعني فيما أمرتُك، أجعلك تقول للشي‏ء كن فيكون».[9]

ه. «إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك بدؤها منك و عودها إليك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس اشاره دارد و اينكه تصرفات تكويني و تشريعي آنها تنها ناشي از مقام خلافت الهي آنان است. تقدم عبوديت بر ساير اوصاف، مؤكِّد اين معناست.

پاورقی: ـــــــــــــــــــــــــ

[1]  ـ مصباح المتهجّد، ص803؛ مفاتيح الجنان، اعمال هر روز ماه رجب، دعاي پنجم.

[2]  ـ مصباح المتهجّد، ص803؛ مفاتيح الجنان، اعمال روزهاي ماه رجب.

[3]  ـ مقصود از «مقامات الهي» همان «مراتب تجلّي» است.

[4]  ـ ضمير «ها» به اعتبار «جماعت» به ائمه‌(عليهم‌السلام) برمي‌گردد؛ يعني هر كس تو را شناخت، با آنها شناخته است.

[5]  ـ الكافي، ج 1، ص 145، ح 10.

[6]  ـ ر.ك: ص301.

[7]  ـ مرجع ضمير «ها» و «هم» يكي است («ولاة أمرك» يا  « [أركان] مقاماتك») كه مقصود ائمه‌(عليهم‌السلام) هستند، چنان‌كه در آيه «وعَلَّمَ ءادَمَ الاَسماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم » (سوره بقره، آيه 31) مرجع هر دو ضمير، يك چيز است.

[8]  ـ «أما الذات الإلهية، فحار فيها جميع الأنبياء» (شرح فصوص الحكم، ج1، ص236).

[9]  ـ مستدرك الوسائل، ج11، ص258، ح12928.