به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی با موضوع «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» به همت موسسه آموزش عالی اسراء و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و جمعی از دانش آموختگان و دانش پژوهان رشته فلسفه موسسه آموزش عالی اسراء، در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این نشست علمی اظهار داشت: علامه جوادی آملی «علم دینی» را امتداد و ادامه حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی می دانند؛ یعنی اگر بخواهیم بعد از حکمت متعالیه حرف جدیدی در حوزه فلسفه اسلامی بگوییم باید از «علم دینی» نام ببریم.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در زمینه «علم دینی» که علامه جوادی آملی امروز پرچم دار این نظریه می باشد لازم است همفکری های بیشتری صورت بگیرد، کار گروهی و جمعی بین اساتید حوزه و دانشگاه قطعاً سبب ایجاد هم افزایی فکری در این زمینه خواهد شد به این منظور تاسیس یک انجمن علمی ویژه علم دینی لازم به نظر می رسد و می تواند راهگشا باشد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: سوال اساسی که حضرت علامه جوادی آملی مطرح می کنند این است که آیا علم دینی اساسا وجود دارد یا نه؟! یا به عبارت بهتر وجود علم دینی امکان دارد یا نه؟! اصل وجود علم را متاخرین اثبات کرده اند اما حضرت استاد مبناهایی را مطرح می کنند که بر اساس آن امکان وجود علم دینی را پاسخ می دهند.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: اما پیش از ورود به موضوع «علم دینی» باید این مساله مهم مورد بررسی قرار بگیرد که در نام این جلسه و کتاب علامه جوادی آملی نیز برجسته گردیده است و آن خود «منزلت عقل» در حوزه معرفت دینی است! سوال مهمی که مطرح است این است که آیا عقل در شناخت معارف دینی نقشی دارد یا نه؟
وی تصریح داشت: کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را علامه جوادی آملی در مقابل یا تکمله «علم اصول» نوشته اند که در آنجا اشاره ای به عقل نمی شود و تنها به ظن و قطع اکتفا می شود. لذا باید در ابتدا تلاش ما این باشد که «منزلت عقل» را به درستی بشناسیم و آن را به دیگران بشناسانیم، «عقل» باید به جامعه معرفی شود، «عقل» باید جایگاه حقیقی خود را در سطوح مختلف نظام و جامعه پیدا کند، چون ثمره این تلاش، علاوه بر اینکه برکات بسیاری را در پی دارد، خود را در اثبات «علم دینی» نیز نشان خواهد داد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاکید داشت: مبدا و منبع دین تنها و تنها اراده تشریعی حضرت حق است و احدی در حوزه اصل دین و منبع هستیِ دین، نقشی ندارد! همه انبیاء حتی رسول گرامی اسلام نیز، همه و همه، تابع اراده تشریعی خداوند هستند، خداوند حقیقت دین را آن هم در عالی ترین سطح وحی به جان پیامبر گرامی اسلام القا کرده و پیامبر(ص) این وحی را تلقی فرموده اند، پس «وحی» عین «حق» است و نه برابر حق!
وی خاطرنشان کرد: بعد از این مرحله، دو درگاه معرفتی و راه فهم دین برای انسان مطرح و گشوده می شود؛ یکی درگاه «عقل» و یکی درگاه «نقل»، که هر دوی این درگاه ها در مقام «اثبات» کاربرد دارند و نه در مقام «ثبوت»، به عبارت دیگر هر دوی این درگاه هایِ معرفتی، سراج هستند، لذا «عقل» در مقابل «وحی» نیست، بلکه در مقابل «نقل» است. اگر این مقدمات به درستی روشن و بحث گردد که جایگاه عقل، نقل، اجماع، کتاب و سنت حقیقتاً چیست و اینها در عرض یکدیگر نیستند بلکه برخی بر دیگری برتری و رجحان دارد! آنگاه دیگر مسائل، مانند «علم دینی» قابل فهم بهتر و روشن تری خواهد بود.
گفتنی است پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، تعدادی از دانش آموختگان و دانش پژوهان رشته فلسفه موسسه آموزش عالی اسراء به ارائه مقالات خود پیرامون کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» اثر گرانسنگ آیت الله العظمی جوادی آملی پرداختند.