06 10 2022 691861 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

بدون توجه به قرآن کسی اسلام شناس نمی شود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی: قرآن به عنوان اصلیترین منبع معرفتی دین باید در صحنه معرفت حضور پیدا کند و بدون قرآن نه حکیم داریم نه فقیه داریم و نه اسلامشناس داریم و نه هیچ.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی 1402-1401 مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری علیه السلام  ابراز داشتند: در گذشته تفسیر به عنوان یک دانش فرعی شناخته میشد. اما اکنون با این حضور با این تبیین و با این دقت و اهتمام که اصلاً در درس خارج فقه در درس اخلاق در هر درس دیگری اول آیات الهی مطرح میشود اول فکر قرآنی مطرح میشود و بعد به مباحث دیگر پرداخته میشود. این خیلی مهم است نه تنها در سطح تفسیر زیرا تفسیر هنرش این است و قصد و غایتش این است که آیات الهی را تبیین کند.

وی افزود: تفکر و منطق فکری و فرهنگی که حضرت استاد آیت الله جوادی آملی برای اندیشه دینی عموماً و حوزههای علمیه به صورت خاص آوردند بسیار شریف است و بنده به عنوان کسی که بالاخره سالها در خدمت حوزه بودم و مشخصاً در تحت این اندیشه، این را باور دارم که اگر حوزه علمیه بدون این تفکر و فرهنگ بخواهد ادامه پیدا کند حتماً به یک نقص و ضعفی دچار خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه تفسیر تسنیم بیان داشتند: حضرت استاد یک اقدام اساسی انجام دادند و آن اقدام اساسی عبارت است از آوردنِ فرهنگ قرآن در معرفت دینی. خصوصاً در حوزههای علمیه. مستحضرید که حضرت استاد از همان روز اول که پا به عرصه فرهنگ و تبلیغ بعد از انقلاب گذاشتند، با پرچمداری قرآن عزیز و قرآن کریم آمدند و این چهل سالی که در حقیقت از این انقلاب میگذرد همه استاد را با قرآن و تفسیر قرآن یا تفسیر موضوعی یا تفسیر ترتیبی میشناسند و خصوصاً تفسیر مبارک تسنیم.

وی با بیان اینکه منبع اصلی فقه، قرآن است تاکید داشت: بحث تفسیر فقط مربوط به علوم قرآن نیست، بحث آوردن منطق قرآن در حوزه معرفت است زیرا بدون قرآن هرگز ما فقیه نداریم حکیم نداریم آشنای به فنّ دیانت و فرهنگ دیانت نداریم، فرهنگ قرآن در همه علوم به صورت یک جریان اصیل معرفتی و رکن رکین راه پیدا کرده است. ما نمیتوانیم امروز یک فقیهی داشته باشیم که مفسر نباشد آشنای به قرآن و آیات الهی نباشد. حضرت استاد هنگام تدریس وقتی به مباحث فقهی میرسند، اول به عنوان اولین منبع و اصلیترین منبع، قرآن را میآورند به صحنه درس خارج فقه و مسئله را از زاویه قرآن مطرح میکنند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء ادامه داد: قرآن به عنوان اصلیترین منبع معرفتی دین باید در صحنه معرفت حضور پیدا کند و بدون قرآن نه حکیم داریم نه فقیه داریم و نه اسلامشناس داریم و نه هیچ.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات