23 01 2016 301663 شناسه:
image

به گونه اي زندگي كنيم که دين در جامعه تنها نماند

آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق هفتگي خود كه با حضور اقشار مختلف مردم در بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله عليها در وصف مقام و جايگاه کريمه اهل بيت بيان داشتند: مقامي که براي حضرت معصومه(سلام الله عليها) ذکر شده مقام عادي نيست...

آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان داشتند:

به گونه اي زندگي كنيم که دين در جامعه تنها نماند
 
به گزارش خبرنگار اسراء نيوز: حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق هفتگي خود كه با حضور اقشار مختلف مردم در بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله عليها در وصف مقام و جايگاه کريمه اهل بيت بيان داشتند: مقامي که براي حضرت معصومه(سلام الله عليها) ذکر شده مقام عادي نيست، خداي متعال دو اذن به آن بانو داده است؛ يکي اذن شفيعه بودن و ديگري سخن گفتن در روز قيامت؛ اذن به شفاعت و سخن گفتن در روزي که کسي اجازه سخن گفتن ندارد، بيانگر جايگاه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) است.
ايشان به اشاره به برکات بسيار وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله عليها درحوزه و جامعه، ادامه دادند: بايد از اين فرصتي که خداوند متعال دراختيار حوزويان گذاشته است نهايت استفاده را براي بالندگي حوزه ها ببريم.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در فراز ديگري از سخنان خود به حادثه ششم بهمن آمل اشاره کردند و اظهار داشتند: در آن روزگار شوروي عليه ايران اسلامي و براي فتح دروازه شمال وارد عمل شد ولي به همت جوانان اين مرز و بوم اين حمله آنها به حول قوه الهي درهم شکسته شد.
حضرت آيت الله جوادي آملي تاکيد داشت: اگر مردم دين خود را حفظ کنند هيچ عاملي توان مقابله با آنها را نخواهد داشت زيرا اين وعده الهي است که هر کسي دين خدا را ياري کند خدا هم آنها را حمايت و ياري خواهد کرد.
معظم له با بيان اهميت توجه به مقابله با تهاجمات فرهنگي دشمنان ابراز داشتند:
سه قسم جهاد مصطلح داريم، جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر؛ جهاد اکبر همان جهاد بين عقل و قلب و حکمت و عرفان و علم حصولي و حضوري است که از دسترس خيلي ها خارج است و در جهاد اصغر براينکه آدم اهل بهشت و تقوا بشود بايد تلاش کند. اما نوعي از جهاد فرهنگي وجود دارد که بين قطب ديني و کفر است که حضرت علي(عليه السلام) در اين خصوص فرموده« اي مالک بدان که قطب فرهنگي را به اسارت گرفتند و اين جنگ با ناکثين و مارقين نيست که بشود با شمشير مشکل را برطرف کرد.
اين مفسر قرآن کريم افزودند: در جهاد فرهنگي دشمن و اهريمنان غدير و دين را به اسارت گرفته و دين در دست آنها گرفتار شده و اين تنها از از عهده من علي(ع) ساخته است.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي اظهار داشتند: اگر فرهنگ يک جامعه به اسارت برود، کار فرهنگياني مانند حوزويان وفرهيختگان براي آزادي آن بسيار دشوار مي شود و از طول تاريخ تا کنون اين خطر وجود داشته و خواهد داشت.
ايشان ادامه دادند: دشمنان مي خواهند غدير و فرهنگ آن را به اسارت بگيرند تا مردم از نور و حقيقت بهره اي نبرند؛ اگر دين اسير دست گروه باطل شد، هر چه بخواهند انجام خواهند داد و جامعه را به تباهي و گمراهي مي کشانند.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اين نکته که " بايد طوري زندگي کنيم که دين در جامعه تنها نماند" اظهار داشتند: حضرت علي عليه السلام فرموده « ستون دين مردم اند» اگر مردم حفاظ دين باشند و با تمام وجود دين را بپذيرند و با دين بازي نکنند و آنچه مي گويند خود عمل کنند، همه پذيراي دين خواهند شد و در اين صورت دين هم حفظ مي شود.
ايشان عنوان کردند: خدا همه را با فطرت پاک خلق کرده و به آنها تعليم و تعلم داده است و به سمت خير و حسن هدايت کرده و مردم در مکتب خانه الهي عالمانه به دنيا آمده اند؛ اين بدان معنا است که نبايد در اين عرصه غارت گري صورت بگيرد و مردم را که با اين فطرت پاک خلق شده اند به بيراهه برده شوند.
اين مرجع تقليد خاطرنشان کردند: خدا بشر را با سرمايه خلق کرده و مردم ستون دين اند و کار هنرمندانه اي به بشر واگذار کرد و آن اينکه مظهر خالقيت خدا باشيد و اخلاق حسنه را طوري در خود تجلي دهيد که مانند يوسف داراي جمال نوراني شويد.
اين مفسر قرآن با تاکيد بر اينکه بشر بايد متخلق به اخلاق الهي شود، عنوان کردند: متخلق شدن بدين معنا است، که آدم خوبي باشد؛ اخلاق علم و فن و غير از موعظه و پند است و زماني که علم و فن شد، نيازمند به بررسي و دليل و برهان و درمان و انگيزه ي جمال و رابطه ي انديشه دارد. زماني که انسان عالم شد عمل نيز مي کند.