05 10 2019 286750 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:

حوزه‌های علمیه باید با ملکوت دین و حقیقت دین آشنا بشوند/ اگر اهل ملکوت شدید، می‌توانید دین ملکوتی بیابید

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر اسراء مرکز اراک، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی و با حضور اساتید و دانش پژوهان این مرکز برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر اسراء مرکز اراک، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی و با حضور اساتید و دانش پژوهان این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این جلسه به تبیین رسالت حوزه های علمیه پرداخت و بیان داشت: اگر معرفت، محبت را راهبری نکند، ممکن است این محبت به هر بیراهه ای کشیده شود! الآن که در ایام اربعین سید الشهدا هستم می‌گویند که بیش از سه میلیون نفر آماده‌اند که به زیارت حضرت مشرف شوند، همه اینها عاشق‌اند ولی اگر این محبت از جایگاه معرفت راهبری نشود «مَنْ زَارَهَ عَارِفاً بِحَقِّهَ» محقق نخواهد شد، فقط کافی است که زمام این محبت را یک انسان نادرست بدست بگیرد. اگر جامعه علمی و حوزه‌های علمی ما قوّت علمی پیدا نکنند و از جایگاه معرفتی اصیل و وحیانی این محبت را راهبری نکنند این خطر همواره وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح داشت: اکنون موج اربعین در حال شکل گیری است ولی آنچه که باید براساس این موج‌ها به جان‌ها و قلوب و افکار کل جامعه اسلامی و جامعه جهانی برسد اندیشه‌ای است که از این گونه حوزه‌ها برمی‌خیزد، اگر این محبت در درون خود، یک آگاهی و یک معرفت سنگین و وزینی به همراه نداشته باشد دوامی نخواهد داشت ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلا﴾ این قول ثقیل در حوزه‌ها تولید می‌شود به عبارت دیگر این امر وزین که ریشه در مباحث وحیانی دارد در حقیقت در حوزه‌های علمیه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: آیت الله العظمی جوادی آملی فرمایشی دارند که «ظاهر مردم، باطن مسئولین است». این مساله هم همین طور است؛ ظاهر جوامع دینی ما باطن حوزه‌های ماست. حوزه‌ها اگر قوت پیدا نکنند و اصیل نباشند و جریان‌های علمی را برای خودشان به درستی نسازند قطعاً جامعه‌ای که متأثر از این حوزه‌هاست به مقصد حقیقی نخواهد رسید لذا ما طلبه‌ها همه‌مان باید سعی کنیم بتوانیم دین علمی و نه دین عوامی را در حوزه‌ها تولید کنیم و جامعه دینی خودمان را به این امر واداریم که جز از مراکز علمی چیزی نخواهند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: علومی که در مجامع دانشگاهی خوانده می‌شود در عین حالی که بسیار خوب، لازم، مفید و سودمند برای آرامش و آسایش جوامع هستند و همواره هم بایستی استمرار پیدا کنند اما آنچه انسان را می‌سازد و آن دانشی و علمی که انسان با فراگیری آن هم خودش را می‌سازد و هم گوهر وجودش را براساس آن شکل می‌دهد دانش فقه و احکام و تکالیف الهی به همراه عمل کردن به این احکام است، این جوری نیست که انسان دانش فقه را بیابد، احکام را بشناسد و فقط عالم به احکام بشود، بلکه با شناخت به این احکام، حوزه عمل خودش را در قالب بندگی و عبودیت می‌سازد ﴿وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّی یأْتِیكَ الْیقِینُ﴾. انسان هویتش در بستر این علوم شکل می‌گیرد و ساخته می شود.

وی ادامه داد: اگر ما هویت خودمان را با این دانش‌ها نسازیم با مُلک دین روبرو شدیم نه با ملکوت دین؛ دین یک مُلکی دارد و یک ملکوتی >فَسُبْحانَ الَّذی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَی‏ءٍ< مُلک دین همین است که ما به ظاهر داریم یاد می‌گیریم؛ حلال و حرام را یاد می‌گیریم، واجب و مستحب را یاد می‌گیریم، مباحث کلامی را یاد می‌گیریم اما حوزه‌های علمیه بنا نیست که در سطح مُلک دین کار کنند مُلک دین برای عموم مردم خوب است البته آنها هم باید با ملکوت دین آشنا بشوند ولی حوزه‌های علمیه باید با ملکوت دین و حقیقت دین آشنا بشوند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اذعان داشت: اگر کسی بخواهد با فقه زندگی کند و نه با اخلاق و نه با ملکات فاضله و نه با ملکوت دین، این با مُلک دین روبروست و با یک مقدار نواسات عوض می شود اما اگر با ملکوت دین روبرو بودیم دیگر عوض نمی‌شویم؛ چون این ملکوت با جان و نفس انسانی کار دارد، مُلک با بدن انسان کار دارد و رسالت حوزه‌های علمیه این است که با باطن دین آشنا بشود و خودش را با ملکوت دین مرتبط کند. اگر اهل ملکوت شدید می‌توانید دین ملکوتی بیابید.

وی تاکید داشت: حوزه فقط و فقط یک رسالت دارد و آن این است که با همه وجود و با همه توان و قدرت ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ﴾ با همه قوّت ببیند که دین چه می‌گوید؟ وقتی دین حقیقتش معلوم و مشخص شد حوزه‌های علمیه به تبع دین آزاد می‌شوند، علی بن ابیطالب(علیه السلام) در نهج البلاغه که برای همه اعصار و امصار خصوصاً حوزه‌های علمیه باید چراغ راه باشد می فرماید «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی‏ أَیدِی‏ الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا» دین می‌تواند به دست نامحرمان قرار بگیرد و وقتی به دست نامحرمان قرار گرفت «یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا» در نتیجه شما باید آن دین آزاد و اصیل را که همه خوبی‌ها و فضائل را به همراه دارد به جامعه معرفی کنید، این تلاش و اجتهاد و مجاهدت علمی برای شما طلبه‌هاست شما باید که این مباحث و دُرَر و گوهری که از این قرآن استخراج شده است را إن‌شاءالله به جامعه بدهید.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات