03 09 2016 300347 شناسه:
image

حوزه در مسیر تحول و پیشرفت است/احتیاجات نظام و جامعه از سوی حوزه برطرف شود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تبیین صحیح رابطه حوزه با نظام اسلامی پرداخت.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء در خصوص تبیین صحیح رابطه حوزه با نظام اسلامی گفت:
اگر بخواهیم رابطه نظام و حوزه را به درستی تبیین کنیم باید علم دینی و شایسته ای که نظام بدان نیاز دارد، از حوزه استخراج شود و این مهم به عهده مدیران ومسئولان حوزه های علمیه است. لذا حوزه باید با جدیت بیشتری جنبه های علوم اسلامی را دنبال کند و نخبگان حوزه به صورت تخصصی به مباحثی مانند فقه اجتماعی و سیاسی بپردازند.

حجت السلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اذعان داشت: احساس می شود که امسال حوزه با هوشمندی و تدبیر خاصی کار خود را آغاز کرده است. تودیع آیت الله حسینی بوشهری اگر چه خسارتی برای حوزه است اما در عین حال حضور آیت الله اعرافی در منصب  مدیریت حوزه های علمیه منفعتی بزرگ برای حوزه بشمار می آید.

حوزه در مسیر تحول و پیشرفت قرار دارد
 وی افزود: بزرگان حوزه هرسال نسبت به سال قبل از آن بسیار هوشمندانه و با نوع نگاه عمیق تر و وسیع تری وارد میدان شده اند و دلیل این مسئله دیدارهای است که شورای عالی مدیریت با مراجع داشتند؛ در آن دیدارها مراجع راه فعلی و آینده حوزه را به درستی همواره کرده اند و لازم است با شناخت مسیری که از سوی بزرگان تبیین شده اقدامات عملی انجام گیرد.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه  ظرفیت های خوبی در حوزه است و شکوفا کردن و منبعث کردن آنها ضرورت است، ابراز داشت: حوزه عمدتا در فضای فقه و اصول تلاش می کند اگر چه این بعُد هم ارزشمند است اما دانشی که نظام، جامعه و حوزه به آن نیازمند است در ابعاد مختلف است.

نگاه تخصصی به فقه اجتماعی ایجاد شود
 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: اگر در گوشه و کنار حرف هایی می شنویم که موجب چالش نظام و جامعه اجتماعی می شود و مردم در یک سر درگمی و تحیر واقع می شوند چون نوع نگاه به فقه اجتماعی در این گونه بحث ها بدرستی ارائه نشده است.
وی عنوان کرد: مسئولان و مدیران حوزه با توجه به غنای منبعی  که در حوزه وجود دارد باید افراد خاصی را بسیج کنند و حمایت جدی نمایند تا آنها با نگاه تخصصی و علمی به مباحث بپردازند و نیاز های جامعه و حوزه را برطرف کنند.

تأکید مراجع بر هجرت اساتید به شهرستان  ها
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: مسئله دوم که در حوزه قابل توجه است و مراجع و بزرگان هم بر آن تاکید فراوان دارند مسئله هجرت اساتید به حوزه علمیه شهرستان است و از مباحث عمده در حوزه هم به شمار می رود و حتی امروز هم شاهد بودیم که بزرگان حوزه هم در این رابطه تذکراتی داده اند.
وی ابراز داشت: بسیاری از اساتیدی که در قم می باشند اگر در شهرستان حضور داشته باشند خیلی می توانند مؤثر باشند .به دلیل نبود اساتید افرادی که قرار است از شهرستان ها وارد حوزه های علمیه بشوند به دلیل نبود غناء و قوت لازم با پایه ضعیف وارد حوزه می شوند.

به بعُد اخلاقی و علمی طلاب توجه شود
حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ابراز داشت: در همه ابعاد اخلاقی و علمی نیازمند هستیم که اساتیدی در شهرستان باشند و به تربیت دانش آموختگان بپردازند و قطعا حضور آنها در شهرستانها کارایی بیشتری خواهد داشت و از طرفی بیشتر می توانند مشکلات نظام و جامعه را برطرف کنند.

مدیران حوزه زمینه لازم برای حضور اساتید در شهرستان ها را فراهم کنند
وی خاطرنشان کرد: مدیران حوزه علمیه شهرستانها باید زمینه و حمایت لازم در ابعاد مختلف برای حضور اساتید را فراهم  کرده و به تقویت حوزه علمیه و زیرساخت های لازم علمی بپردازند.