27 07 2019 287765 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی خراسان رضوی:

دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه برنامه های خود در سفر به مشهد مقدس، با حضور در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر، به ایراد سخنرانی با موضوع «علم دینی» پرداختند

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه برنامه های خود در سفر به مشهد مقدس، با حضور در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر، به ایراد سخنرانی با موضوع «علم دینی» پرداختند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این مراسم که در محل تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، بیان داشتند: ما چون در کنار سفره عالم آل محمد(ص) هستیم، بهترین بحث در کنار این ذات قدسی، بحث درباره «علم» است، وقتی نظام ما به دست صاحب اصلی اش می رسد که بیان و بنان ما در خدمت علم باشد.

ایشان ادامه دادند: مدتی است که صحبت از اسلامی شدن دانشگاه هاست، اسلامی شدن دانشگاه یک امر قدسی و ملکوتی است، تا دانشگاه اسلامی نشود مشکل اختلاس و نجومی را خواهیم داشت، کارهایی مانند برگزاری نماز جماعت و داشتن نمازخانه در دانشگاه ضروری و لازم است، اینها باید در دانشگاه ها باشند، اما نه جنس دانشگاه هستند و نه فصل دانشگاه، اینها دانشگاه را اسلامی نمی کنند، تنها چیزی که جنس و فصل دانشگاه است «علم» است و تا دانش اسلامی نشود دانشگاه اسلامی نخواهد شد، بقیه مسائل جزء فروعات بحث است، پس دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد.

معظم له تاکید داشتند: دانش باید اسلامی و سخنگوی خداوند باشد، در واقع آن علمی دانشگاه را اسلامی می کند که رابط ما و خدا باشد، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید صراط مستقیم مومن علم و دانش است، اما کدام دانش است که صراط مستقیم بین انسان و معبود است؟! کدام درس است که خواندن آن ما را به خدا می رساند؟!

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر موضوع علمی دینی بود آن علم و دانش دینی است، چنین علمی دانشمندش، دانش پژوهش و پژوهشگاه هایش را متدین می کند، اگر علمی موضوعش دینی است یقینا آن علم دینی است.

ایشان ادامه دادند: علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند دو دسته اند؛ علومی که موضوع آنها فعل خداست و علومی که موضوعش فعل انسان است مانند اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و امثالهم، اگر علمی موضوعش فعل انسان بود این می تواند دینی باشد یا غیر دینی، اگر این فعل مطابق با شریعت و دین بود می شود دینی و اگر نبود می شود غیر دینی اما علمی که موضوعش فعل خداست از آسمان تا زمین، از زمین تا آسمان، این علوم الا و لابد فرض ندارد دینی نباشد، جوهر این علوم، دینی است ولو صاحب علم، موحد نباشد.

معظم له خاطرنشان کردند: قرآن به ما می گوید شما اگر تنها عالم باشید کافی نیست، ما را تنها دعوت به عقل نکرد که عاقل شوید، می فرماید «لقوم یعقلون»، این از سنخ قوم عرب یا قوم عجم نیست؛ این یعنی «قائم بالعلم» و «قائم بالعقل» باشید یعنی تا نفس می کشید حرف تازه بیاورید، آن که تنها حرفهای دیگران را منتقل می کند این دلال علم است او قائم بالعلم نیست!

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیثی از معصوم علیه السلام بیان داشتند: ولی نعمت ما نفرمود عقل انسان، دوست اوست، بلکه فرمود انسان تنها یک دوست دارد و آن عقل اوست، این عقل باید در راه کشف نشانه های الهی باشد، خدا وقتی می خواهد از زمین و آسمان سخن بگوید می فرماید همه اینها را من خلق کردم، اینها همیشه مسبح هستند، همه اینها مطیع هستند، همه اینها در حال حمد هستند، در واقع به ما می فهماند اینها زنده اند و فهم دارند، این همه آیات برای این است که به ما بگوید اینها زنده اند و فهم دارند و شهادت می دهند. اینها زنده و فعل خدا هستند و خداوند هر چه را آفرید به بهترین شکل ممکن آن را خلق کرد و هیچ نقص و کمبودی در آن نیست، اینها موضوع دانش دینی هستند، معنای حُسن آفرینش و آفرینش عالمانه این است که بیهودگی در ساختار هستی نیست.

ایشان اذعان داشتند: قرآن فرمود سراسر عالم نشانه و آیت خداوند است، فرمود شب و روز آیت الله هستند، اگر اینچنین است پس هر علمی که موضوعش فعل خداوند که آیت خداوند هستند می باشد علم دینی خواهد بود چرا که چیزی جز خالق خود را نشان نمی دهند فقط ما باید چشمان خود را باز کنیم.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات